کد خبر: 137507 - تاریخ: پنج‌شنبه، 20 آوریل 2017 - 13:25

اختصاص 11 هزار میلیارد ریال برای راه آهن رشت – قزوین در دولت یازدهم

– استاندار گیلان از پیشرفت 97 درصدی راه آهن رشت – قزوین خبر داد و گفت: برای تکمیل این خط ریلی فقط در دولت یازدهم، 11 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارش خوبان، محمدعلی نجفی روز پنجشنبه در نشست مجمع استانداران گیلان در رشت با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در استان افزود: یکی از مزایای برگزاری این جلسه تبادل نظر در جهت پیشرفت هرچه بیشتر گیلان در عرصه‌های مختلف با توجه به در جریان بودن مجموعه‌ استانداران گذشته‌ از مشکلات و توفیقات استان است.
وی با بیان اینکه عملکرد استان در دولت تدبیر و امید نشانگر کسب توفیقات نظام است، اظهارکرد: یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر نسبت به آن توجه و تأکید دارند، موضوع اقتصاد مقاومتی و مباحث اقتصادی است که در گیلان نیز دستاوردهایی در این بخش داشتیم.
استاندار گیلان با مروری بر برخی از دستاوردهای حاصله در دولت تدبیر و امید تصریح کرد : در بدو ورود به گیلان با نرخ بیکاری 15 و شش دهم درصد مواجه بودیم که خوشبختانه براساس اعلام مرکز آمار ایران، این نرخ در پایان سال 95 به 11 و سه دهم درصد کاهش یافته است.
وی همچنین به رتبه‌ پنجم گیلان در سال 92 در شاخص بیکاری اشاره و خاطرنشان کرد : امروز در جایگاه 21 از لحاظ بیکاری و در شاخص اشتغالزایی نیز جزء استان های برتر کشور هستیم اما همچنان قانع نبوده و در تلاش هستیم تا بیکاری استان کاهش یابد.
نجفی در ادامه با اشاره به بهبود فضای کسب و کار از بهار سال 92 تا بهار سال 95 براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام این فصول، گیلان در فضای کسب و کار رتبه برتر را داراست و این امر بویژه در بخش خصوصی، باعث شده تا شاهد رونق بخش اشتغال در استان باشیم.
وی با اشاره به اینکه استانداران در ادوار مختلف دغدغه‌هایی برای پیشرفت گیلان داشته‌اند، افزود : از سال‌های گذشته در بخش های مختلف اقداماتی شروع شده بود که هرکدام در ارتقاء گیلان موثر بوده است.
استاندار گیلان تکمیل راه‌آهن، آزادراه و رونق منطقه آزاد انزلی طی سال های گذشته را جزو مطالبات استان عنوان و تصریح کرد: بخشی از آزاد راه رشت – قزوین در دولت گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما بیش از 13 کیلومتر که عمده آن مسیر را تونل و مناطق سخت گذر تشکیل می‌داد و مشکلات اجتماعی بسیاری داشت، به عنوان گره ترافیکی باقی ماند.
وی راه آهن قزوین – رشت را نیز یکی از مطالبات همیشگی استانداران در سال‌های گذشته دانست و اظهار داشت : تا سال 91 ، شش هزار و 800 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده بود که در این دولت، در بخش باقیمانده که عمدتاً تونل‌ها و پل ها را شامل می‌شد، بیش از 11 هزار میلیارد ریال هزینه شده و اکنون پیشرفت بالای 97 درصدی زیرسازی را شاهد هستیم.
به گزارش ایرنا، ساخت پروژه راه آهن رشت – قزوین به طول 164 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. ریل گذاری راه آهن رشت – قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
استاندار گیلان اتصال راه آهن قزوین – رشت به آستارا را نیز یکی از مصوبات سفر دکتر روحانی به گیلان در سال 94 عنوان کرد و افزود : راه آهن آستارا در آذربایجان تا هشت کیلومتر به مرز ایران باقی مانده بوده که خوشبختانه با اتصال راه آهن آستارا – آستارا، ابراز تمایل 500 میلیون یورویی کشور آذربایجان برای سرمایه گذاری در این بخش نیز افزایش یافت.
وی تشکیل ستاد رفع موانع تولید و تسهیل سرمایه گذاری را یکی از اقدامات گیلان برای اولین بار در سطح کشور عنوان و تصریح کرد: این اقدام یک سال و نیم قبل از ابلاغ قانون توسط دولت در گیلان آغاز و سپس با دستور معاون اول رئیس جمهوری، با اختیارات بیشتر به کل کشور تسری پیدا کرد.
نجفی با بیان اینکه در بخش گازرسانی به روستاها، گیلان بسیار موفق عمل کرده، گفت: با استفاده از تبصره 2 بند ق بودجه توانستیم شاخص 63 درصدی گازرسانی در استان در شروع به کار دولت یازدهم را به 95 درصد برسانیم.
وی به سبز اعلام کردن هشت شهرستان گیلان تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم در شش ماه اول امسال ، بتوانیم هشت شهرستان دیگر را نیز سبز اعلام کنیم.
وی توسعه پرورش ماهی در قفس را به عنوان یکی از شیوه‌های نوین در سطح دنیا دانست و گفت: با بهره‌ برداری از یک هزار تن پرورش ماهی در قفس در گیلان، در این بخش پیشرو هستیم.
وی به تلاش های انجام شده در خصوص تکمیل بخش مسکن مهر اشاره و اظهار کرد: با عزمی که در اتمام واحدهای مسکن مهر در استان شکل گرفت ، از حدود 75 هزار واحد مسکن مهر استان بیش از 60 درصد آن در این دولت واگذار شد .
نجفی برنج، چای، پیله ابریشم و میوه‌های سردرختی را جزء محصولات برجسته‌ کشاورزی گیلان عنوان کرد و افزود : ظاهر گیلان این است که از آب فراوان برخوردار است اما بارش متوسط 10 ساله هزار و 295 میلی متر حاکی از آن است که کمتر از 260 میلی متر در فصول مورد نیاز مزارع برنج است.
وی با اشاره به اینکه هزار میلی متر آب گیلان در جلگه به دریا می‌رود، اظهار کرد : ذخیره سدسفیدرود در سال‌های بدو انقلاب یک میلیارد 600 میلیون مترمکعب بود که متأسفانه با سدهای بالادستی در هشت استان، این ظرفیت به یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
استاندارگیلان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با دو سال خشکسالی مواجه بودیم ، گفت : علیرغم اینکه 1700 هزار هکتار از اراضی شالیزاری باید از آب سد استفاده کنند، تمام اهتمام ما این است تا ذخایر سد سفیدرود را برای روزهای خاص نگه داریم.
وی به تلاش های دولت‌های گذشته در شروع ساخت سدهای پلرود، شفارود، لاسک و دیورش اشاره و خاطر نشان کرد : سدپلرود پس از 20 سال از شروع ساخت در اجرای دولت یازدهم تنها 19 درصد پیشرفت داشته که با اهتمام ویژه و علیرغم مشکلات درآمدی در حال حاضر شاهد پیشرفت بالای 55 درصد هستیم.
وی به بهره‌مندی 144 میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای سدشفارود به عنوان تنها فاینانس در سال 92 اشاره و اضافه کرد : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 35 درصدی را در این سد شاهد هستیم و کار با جدیت در حال انجام است تا عمده مشکلات تأمین آب غرب گیلان را برطرف کند.
وی افزود : به منظور رفع بسیاری از مشکلات کشاورزان 11 سد لاستیکی در سطح استان در دست اجراست.
نجفی به ثبات و افزایش قیمت برنج و کنترل واردات بی رویه آن در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت : در حال حاضر با افزایش قیمت برنج هزینه کاشت، داشت و برداشت برای کشاورز اقتصادی شده است.
وی به شرایط نامطلوب محصول چای در ابتدای دولت یازدهم اشاره و خاطر نشان کرد : 32 هزار هکتار سطح زیرکشت چای ، به 18 هزار هکتار رسیده بود که در این دولت تمام چای تولیدی چایکاران در همان سال به فروش رسید و قیمت برگ سبز چای 100 درصد افزایش یافت.
استاندار گیلان افزود : با امیدی که چایکاران گرفتند بیش از سه هزار و 500 هکتار باغات چای مخروبه احیاء شد.
وی به ساخت بیمارستان‌های جدید و بهره‌برداری از بیمارستان‌های مجهز نیز اشاره و تصریح کرد: در این دولت چند بیمارستان به بهره‌برداری رسید که بیمارستان پارس که با سرمایه‌گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریالی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید از بزرگترین آنها بود.
در این نشست همچنین هریک از استانداران ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در توسعه بخش های مختلف گیلان، به ارائه تجربیات و راهکارهای خود در خصوص بهره گیری از توانمندی های استان پرداختند .
در این نشست جمعی از استانداران ادوار گذشته گیلان و گیلانی هایی که در استان های دیگر استاندار بودند و هیات رئیسه مجمع استانداران کشور حضور داشتند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads