کد خبر: 137229 - تاریخ: یکشنبه، 16 آوریل 2017 - 17:18

استاندار گیلان :

تحقق اقتصاد دریامحور با ضرورت حفظ محیط زیست خزر در سه سال گذشته

استاندار گیلان گفت : تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در دریای خزر در جهت تحقق اقتصاد دریا محور بر پایه توجه به محیط زیست بود.

به گزارش خوبان،  محمد علی نجفی صبح یکشنبه در مراسم آغازین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در خصوص مقابله با آلودگی های نفتی خزر در بندرانزلی اظهار کرد: توسعه دریا محور در کنار توسعه صنعتی، کشاورزی و گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان است.

وی با اشاره به اینکه پهنه عظیم دریای خزر به تنهایی نزدیک به ۴۰ درصد مجموع مساحت دریاچه‌های دنیا را شامل می‌گردد افزود: در اعصار و ادوار تاریخی، به دلیل ویژگی‌های بارز اکولوژیکی، غنای چشمگیر ژنتیکی و تنوع بی‌همتای زیستی و همچنین موقعیت خاص استراتژیک جغرافیایی، در بستر رخدادهای سیاسی و گوناگونی فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آداب و رسوم، در خلق فرصت‌های درخشان اقتصادی، اجتماعی در سطح منطقه و جهان مشهود است.

دکتر نجفی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دریای خزر را دریای صلح و دوستی می داند تصریح کرد: تنوع زیستی و حضور گونه‌های ارزشمند آبزیان همچون ماهیان خاویاری و فک دریای خزر به عنوان گونه‌های بومی و حفاظت و حمایت شده ملی و بین المللی و همچنین وجود مصب‌ها و تالاب‌های متعدد و سایر زیستگاه های ساحلی ، دریایی در طول خط ساحلی دریای خزر به عنوان مناطق حساس و زیستگاه‌های ارزشمند آبزیان و وجود مناطق حساس و تحت حفاظت در حاشیه این دریا بر اهمیت آن در ایران افزوده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه خزر برای حدود 15 میلیون سکنه حاشیه خود، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده و منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود گفت : بهره‌برداری از اسکله های مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی با ظرفیت نهایی 22 پست اسکله و تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا توسط ریاست جمهوری ایران ، دلالت بر استفاده از ظرفیت دریا در اقتصاد استان و منطقه بر ضرورت حفظ محیط زیست بی نظیر آن وتالاب بین‌المللی انزلی دارد.

دکتر نجفی با اشاره به افزایش ظرفیت بنادر گیلان به بیش از 40 میلیون تن با ایجاد طرح های توسعه بنادر انزلی و آستارا و مجتمع بندری منطقه آزاد انزلی یادآور شد:توسعه پرورش ماهی در قفس با برنامه سالانه 10 هزار تن ، اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب بین المللی و منحصر به فرد انزلی ، افزایش طرح های سالم سازی دریا و تجهیز این مناطق به امکانات مناسب گردشگری و اجرای طرح پایلوت مدیریت پسماند در بیش از 300 نقطه تفرجگاه ساحلی در سال جدید از مجموعه سیاست‌های استان گیلان برای تحقق بهره گیری از ظرفیت های خزر است.

استاندار گیلان افزود: متأسفانه توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی‌رویه آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان ، تخلیه مستقیم آلودگی‌های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه‌ها مانند سد سازی و همچنین استخراج شن و ماسه در دهه‌های گذشته موجب تخریب اکوسیستم غیرطبیعی آلودگی‌های زیست محیطی این دریای بسته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی و پیچیدگی و تنوع جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی مسائل زیست محیطی باید در نظر داشت که گسترش همکاری دولت‌ها در سطح منطقه‌ای در کنار توسعه اقتصادی و صنعتی می‌تواند تامین کننده بخشی از حرکت به سوی حفظ اکوسیستم سیاره زمین باشد.

استاندار گیلان ادامه داد : باید ازآنچه تاکنون در سطح بین المللی و منطقه ای در راستای حفظ محیط زیست دریا در قالب توافق کشورهای ساحلی تحت عنوان برنامه محیط زیست دریای خزر(CEP)  در سال 1998 ، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر معروف به کنوانسیون تهران در سال 2003 به امضاء رسیده و همچنین پروتکل آمادگی واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی درراستای حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی‌های ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی که طی سالیان گذشته به تصویب جمهوری اسلامی ایران رسیده است، بهره گرفت.

به گفته استاندار گیلان طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برای به توجه به محیط زیست خزر در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و این طرح با هدف یکپارچه‌سازی فرایند تصمیم‌گیری در مناطق ساحلی و دخالت دادن همه بخش‌های درگیر، به منظور سازگاری و توازن در بهره‌برداری و استفاده از منابع ساحلی شکل گرفته است .

دکتر نجفی با تاکید براینکه دستیابی به توسعه پایدار در استفاده های چندگانه از مناطق ساحلی با ظرفیت یابی محیطی این مناطق و همچنین حفظ محیط زیست شکننده مناطق ساحلی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: کاهش آسیب پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آن نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی، تهیه طرح هماهنگی دستگاه های مرتبط با سواحل به منظور کاهش و رفع تداخل فعالیت ها ، امکان سنجی جلب مشارکت مردمی در بهره بردای و مراقبت از مناطق ساحلی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت تهیه پایگاه اطلاعات از مناطق ساحلی برای تسهیل در تصمیم‌سازی برای فرایندهای توسعه در مناطق ساحلی کشور افزود: فعالیت‌های بهسازی وگزینه‌های اصلاحی در روند طرح‌های توسعه‌ای محلی وانجام اقدامات قابل پیش‌بینی در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZMدر خزر جنوبی از جمله راهکارهای ملی و محلی در جلوگیری از تخریب بیشتر این دریای ارزشمند می باشد.

استاندار گیلان تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران ونماینده ارشد دولت در استان گیلان آمادگی همه نوع همکاری منطقه ای درجهت رفع آلودگی زیست محیطی در دریای خزر رادارد و امید است با تکیه بر فعالیت‌های صورت گرفته از سطح ملی تا بین‌المللی بتوان وضعیت بهتری برای آینده این دریای ارزشمند رقم زد.

اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای ، از صبح یکشنبه در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

در این اجلاس ۴ روزه نمایندگان کشورهای حاشیه خزر و مسولان کشوری از سازمانهای حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی حضور دارند.

انتهای پیام/665


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads