کد خبر: 137188 - تاریخ: شنبه، 15 آوریل 2017 - 22:40

نگاهی به صرفه اقتصادی و مزایا و معایب خرید رایانه

رایانه رومیزی بخریم یا لپ تاپ؟

انتخاب بین یک لپ تاپ و یک رایانه رومیزی می تواند تصمیم دشواری باشد . لپ تاپ ها به خاطر خاصیت حمل پذیری بسیار کاربردی تر از رایانه های رومیزی هستند.

به گزارش خوبان، انتخاب بین یک لپ تاپ و یک رایانه رومیزی می تواند تصمیم دشواری باشد . لپ تاپ ها به خاطر خاصیت حمل پذیری بسیار کاربردی تر از رایانه های رومیزی هستند . اما با این وجود، ممکن است خرید رایانه های رومیزی مقرون به صرفه تر باشد . برای فهمیدن این موضوع که آیا واقعا لپ تاپ به نسبت یک رایانه رومیزی به صرفه تر و کاربردی تر است یا نه؟ می خواهیم یک مدل لپ تاپ را با یک نمونه رایانه رومیزی که از لحاظ سخت افزاری و امکانات مشابه هم اند، مقایسه کنیم . به همین خاطر، لپ تاپ ACER E5-575G-535Z را که هم اکنون حدود 2 میلیون و 150 هزار تومان قیمت دارد ، با نمونه مشابه رایانه رومیزی آن به صورت بخش به بخش مقایسه می کنیم.

پردازنده
در مورد پردازنده باید گفت که پردازنده های لپ تاپ با پردازنده های رایانه رومیزی متفاوت است . یکی از مزیت های رایانه های رومیزی این است که تنوع زیادی در پردازنده های موجود در بازار وجود دارد که بسته به نیاز کاربر و نوع مادربُرد می توانند انتخاب شوند.  پردازنده  استفاده شده در لپ تاپی که ما بررسی می کنیم، intel i5-7200u بوده که یک پردازنده 2 هسته ای با فرکانس 3.1-2.5 GHz است.در مقابل، اگر بخواهیم برای رایانه پردازنده ای با قدرت پردازشی مشابه انتخاب کنیم می توانیم از intel i3-4160 استفاده کنیم که یک پردازنده 2 هسته ای با فرکانس 3.6 GHz است و حدود 450 هزار تومان قیمت دارد.

حافظه رم
حافظه رم استفاده شده در لپ تاپ ها با رایانه های رومیزی متفاوت است و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد. رم رایانه های رومیزی قابل  ارتقا هستند که با توجه به نوع مادربرد و پردازنده شرایط ارتقا با هم تفاوت دارد. اما در لپ تاپ ها این موضوع فرق می کند. یعنی حافظه رم در برخی لپ تاپ ها قابلیت ارتقا دارد و در بعضی دیگر نه. با این حال مقدار رم لپ تاپ مورد نظر ما 4 گیگابایت است. برای رایانه رومیزی مشابه می توان از رم Kingmax  با ظرفیت  4 گیگابایت استفاده کرد که حدود 150 هزار تومان قیمت دارد.

هارد دیسک
هارد لپ تاپ و رایانه‌های رومیزی قابلیت تغییر و یا ارتقای ظرفیت بدون هیچ محدودیتی را دارند. در این جا لپ تاپ مورد نظر ما، دارای هاردی با ظرفیت 500 گیگابایت و سرعت چرخش 5400 دور بر دقیقه است. در مقابل، هاردی مشابه برای رایانه رومیزی Seagate ST500LM030 است که ظرفیت 500 گیگابایت و سرعت چرخش 5400 دور بر دقیقه داشته و حدود 185 هزار تومان قیمت دارد.

کارت گرافیک
کارت های گرافیک لپ تاپ هم مانند اکثر قطعات دیگر به صورت مشترک نیست و هر کدام از نوع مخصوص خود استفاده می کنند. در رایانه‌های رومیزی برای استفاده های خاص می توان از چند کارت گرافیک یکسان به صورت همزمان استفاده کرد. اما در لپ تاپ ها این امکان وجود ندارد. با این وصف، کارت گرافیک مورد استفاده در لپ تاپ یادشده، از نوع   Geforce 940mx با مقدار حافظه اختصاصی 2  گیگابایت است. در مثال ما، کارت گرافیک انتخاب شده برای رایانه رومیزی geforce gt740 با مقدار حافظه اختصاصی 2 گیگابایت بوده که مقدار جزئی از لپ تاپ مورد نظر قوی تر می باشد و حدود 440 هزار تومان قیمت دارد.

مانیتور
اکثر لپ تاپ های بازار مانیتوری با اندازه 15.6 اینچ دارند در صورتی که مانیتور های رومیزی معمولا از اندازه 17 اینچ شروع می شوند و بسته به نیاز کاربر تا 32 اینچ هم موجود است . لپ تاپ ACER مورد بحث ما از یک مانیتور 15.6 اینچی با پنل TFT و رزولوشن 1366×768 استفاده می کند و انتخاب ما برای رایانه رومیزی که از لحاظ رزولوشن و کیفیت تصویر مشابه لپ تاپ باشد مانیتور ASUS VS197DE است. این مانیتور دارای رزولوشن 1366×768  و اندازه 18.5 اینچ است که قیمتی معادل 370 هزار تومان دارد.

مادربُرد
در مادربُرد های رایانه های رومیزی دست کاربر برای تغییرات بسیار باز است و می تواند چندین هارد و کارت گرافیک را در کنار یکدیگر به کار گیرد و یا امکانات دیگری بسته به نیاز کاربر روی مادربُرد نصب شود . اما در لپ تاپ ها این امکانات بسیار محدود هستند و باید به صورت اکسترنال (خارجی) استفاده شوند. مادربرد لپ تاپ مورد نظر ما دارای دو پورت usb 3.0 و یک پورت usb 2.0 و مانند سایر رایانه ها و لپ تاپ ها دارای پورت های Vga ، HDMI ، Ethernet ، جک 3.5 میلیمتری صدا و اتصالات بی سیم بلوتوث و وایرلس است. برای نمونه مشابه رایانه رومیزی نیز می توان از مادربُرد MSI-H81M-E35 V2 استفاده کرد که دارای دو پورت usb2.0 و 4 پورت usb3.0 و پورت های Vga ، HDMI ، Ethernet ، جک 3.5 میلیمتری صدا ست و به قیمت حدود 140 هزار تومان می توان آن را از بازار خرید.

موس و کیبورد
انتخاب موس و کیبورد کاملا سلیقه ای است و نمونه های با سیم آن از حدود 40 هزار تومان به بالا و نمونه های بی سیم آن از حدود 70 هزار تومان به بالا موجود است. موس و کیبورد Farasoo FCM-3444 گزینه مناسبی برای سیستم مورد نظر ماست که حدودا 50 هزار تومان قیمت دارد.

کیس رایانه
کیس ها انواع و اقسام متنوعی دارد و معمولا قیمت آن ها از حدود 60 هزار تومان شروع می شود. در مثال ما، می توان از کیس TSCO TC MA استفاده کرد که حدود 60 هزار تومان قیمت دارد.

منبع تغذیه
پاور لپ تاپ در واقع همان آداپتور آن است. اما در رایانه‌های رومیزی باید با توجه به مقدار برق مصرفی قطعات رایانه یک پاور مناسب انتخاب کرد. در اینجا ما نیاز به یک منبع تغذیه 430 وات داریم که حدود 160 هزار تومان قیمت دارد.

اسپیکر
اسپیکر ها هم مانند موس،انواع و اقسام متنوعی دارند و قیمت آن ها از حدود 30 هزار تومان شروع می شود. در مثال ما می توان از اسپیکر TSCO TS2105N استفاده کرد که توان خروجی 10 وات دارد و در حد لپ تاپ مورد نظر ماست . قیمت این اسپیکر 40 هزار تومان است.

درایو نوری
برای رایانه رومیزی که در اینجا می خواهیم تهیه کنیم، می توان از درایو نوری ASUS-24x استفاده کرد که 70 هزار تومان قیمت دارد.

کارت شبکه وایرلس
به صورت پیش فرض بر روی مادربرد اکثر رایانه های رومیزی کارت شبکه وایرلس و بلوتوث وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شوند . حال برای اینکه شرایط مقایسه عادلانه باشد  باید از یک کارت شبکه وایرلس TP-LINK TL-WN751ND استفاده کرد که حدودا 45 هزار تومان قیمت دارد.با یک جمع و تفریق ساده می توان حساب کرد که رایانه مورد نظر ما چیزی حدود یک میلیون و 905 هزار تومان قیمت دارد و ارزان تر از لپ تاپ مورد نظر است. با این قید که بعضی از قطعات آن قدرت و کیفیت بهتر و بعضی از قطعات آن کیفیت پایین تری دارد.

نمونه ای دیگر
در جدول زیر می توانید نمونه های دیگری از مقایسه لپ تاپ و رایانه رومیزی را مشاهده کنید که در این نمونه ها بعضی قطعات به دلیل آن که همانند قطعه مشابه در لپ تاپ نیستند (مانند سی پی یو ، کارت گرافیک، مانیتور، کیس ، منبع تغذیه ، موس و کیبورد و بلندگو) سعی شده است نزدیک ترین قطعه به قطعه مشابه در لپ تاپ انتخاب شود تا شرایط مقایسه برابر باشد . هر چند در تمامی موارد پردازنده و مانیتور انتخابی کمی بهتر و قوی تر از لپ تاپ مشابه بوده است. همان طور که مشاهده می کنید در تمامی موارد شرایطی مانند مقایسه ای که در بالا خواندید بوده و رایانه رومیزی به مقدار جزئی از لپ تاپ مشابه ارزان تر است.

در آخر رایانه یا لپ تاپ؟
رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارد که از مزیت های لپ تاپ می توان به خاصیت حمل پذیری آن و وجود باتری اشاره کرد. ولی از طرفی همین خاصیت حمل پذیری امکان سرقت آن را خیلی بالا برده است . از طرفی رایانه های رومیزی را به راحتی می توان ارتقا داد و بازدهی بهتری نسبت به لپ تاپ مشابه دارند.

اما شاید برای خیلی از شما این سوال پیش بیاید که حالا که از نظر قیمتی تفاوت چندانی بین رایانه شخصی با لپ تاپ وجود ندارد و لپ تاپ به خاطر خاصیت حمل پذیری که دارد بسیار کاربردی تر است، پس چرا همچنان بازار رایانه های شخصی داغ است؟ در جواب این سوال باید گفت درست است که کاربرد لپ تاپ بیشتر است اما در بسیاری از موارد رایانه های شخصی بازدهی بیشتری دارند و تا حد بخصوصی قدرت پردازش لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی قابل مقایسه است. به عنوان مثال برای کسانی که کار گرافیکی و یا محاسبات سنگینی می خواهند انجام دهند به هیچ عنوان لپ تاپ مناسب نیست چون بازدهی بسیار کمتری نسبت به رایانه های رومیزی دارد و ممکن است تحت فشار سنگین جان بدهد! با این تفاسیر می توان به این نتیجه رسید که برای استفاده های معمولی مانند مصارف خانگی تا استفاده های کمی سنگین مانند اجرای برخی بازی ها  و یا برخی از کار های گرافیکی با وجود اختلاف قیمتی کمی که وجود دارد لپ تاپ ها به صرفه تر است . اما اگر کاربر نیاز به استفاده دائم و ثابت از یک رایانه و یا استفاده های سنگین دارد قطعا رایانه های رومیزی به صرفه و  کارآمد ترند.

منبع: خراسان

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads