کد خبر: 13705 - تاریخ: چهارشنبه، 5 دسامبر 2012 - 11:12

به دلیل بارندگی های پیاپی

وضعیت آب شرب اهواز بسیار نامطلوب است.

خوبان خبر: این روزها آب آشامیدنی و لوله‌کشی بسیاری از مناطق کلان شهر اهواز به‌دلیل بارندگی گل‌آلود شده‌است و دیگر استانداردهای لازم را برای آشامیدن ندارد؛ تاحدی که بوی تعفن فاضلاب می‌دهد.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، وضعیت آب بعضی از مناطق به ویژه منطقه “کوت‌عبدالله” فاجعه‌بار است، زیرا آب شرب این منطقه چند سالی است که خیلی آلوده و غیرقابل استفاده شده است و با وجود پی‌گیری‌های مردم آن منطقه هنوز سازمان‌های مربوطه برای اصلاح وضعیت آب منطقه اقدامی نکرده‌اند.

این در حالی است که مردم علاوه بر پرداخت قبوض آب به شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از آب آشامیدنی سالم، باید هزینه‌های بسیاری را برای خرید آب از تصفیه‌خانه‌های محلی و آب سالم متحمل شوند در حالی که این شرکت آب و فاضلاب است که باید این هزینه‌ها را پرداخت کند.

آب شرب آلوده یکی از راه‌های ابتلا و انتقال انواع بیماری ویروسی و میکروبی است و حتی می‌تواند خطراتی تا حد مرگ را برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به‌دنبال داشته باشد.

تشدید آلودگی آب در هنگام بارندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌خوزستان، کارشناسان معتقدند در جریان انتقال آب از رودخانه‌ها، گل‌ و لای وارد حوضچه‌ها شده و مدتی در این حوضچه‌ها ته‌نشین می‌شوند، اما در زمان بارندگی با آب ترکیب شده و مشکلاتی را در فرایند تصفیه به‌وجود می‌آورد.

در زمان انتقال آب‌های سطحی به حوضچه اگر بارندگی صورت گیرد، مواد آلوده وارد حوضچه شده و در شرایط نگهداری آب اختلال ایجاد می‌کند و میزان ماندگاری آب را در حوضچه کاهش می‌دهد و گل‌ولای قبل از ته‌نشین شدن وارد لوله‌های آب می‌شود.

از سوی دیگر تصفیه‌خانه‌های اهواز جوابگوی جمعیت 1.5 میلیونی نیست؛ زمانی که این تصفیه‌خانه‌ها احداث شد، جمعیت اهواز فقط 4 هزار نفر بود، اما حالا با وجود گذشت 40 سال و افزایش چند برابری جمعیت، تصفیه‌خانه‌های کلان شهر اهواز هنوز همان تعداد است و حتی نسبت به سال‌های گذشته فرسوده‌تر شده‌اند.

همچنین شبکه انتقال آب به مناطق اهواز نیز فرسوده است و مشکلاتی را در انتقال آب برای مصرف ایجاد کرده است.

کوت‌عبدالله، منطقه‌ای که همیشه با مشکل آلودگی آب مواجه است

یکی از مشکلات اصلی منطقه کوت‌عبدالله ناشی از دوری این منطقه از تصفیه‌خانه‌های اصلی است، زیرا تصفیه‌خانه در شمال شهر واقع شده است؛ از سوی دیگر وضعیت این منطقه به دلیل این‌که شبکه انتقال آب فرسوده‌ای دارد، نسبت به مناطق دیگر بحرانی‌تر است و آب منطقه در زمان بارندگی به‌شدت آلوده می‌شود.

طی بازدیدی که از منطقه کوت‌عبدالله داشتیم اهالی این منطقه گفتند که آب لوله‌کشی آن‌ها به حدی آلوده است که قابل استفاده برای شست‌وشو هم نیست؛ بعضی بخش‌های این منطقه نیز فقط 12 ساعت در روز آب دارند و شب‌ها آب بعضی از منازل قطع می‌شود. گذر در سطح شهر این امر را به خوبی نشان می‌دهد.

اهالی منطقه کوت‌عبدالله برای تامین آب شرب و آشپزی بشکه‌های 20 لیتری را خریداری می‌کنند و هر ماه هم قبض‌های بیش از 50 هزار تومانی را می‌پردازند؛ این در حالی است که هیچ‌گونه استفاده‌ای از آب لوله‌کشی ندارند.

یکی از اهالی این منطقه می‌گوید “وضعیت آب خیلی نامناسب است و مردم دیگر از آب تصفیه‌های خانگی استفاده نمی‌کنند، زیرا هر دو ساعت یک‌بار باید فیلتر آب‌تصفیه‌کن را عوض کنند و این در حالی است که در شرایط معمولی آب، فیلتر‌ها را ماهی یک‌بار باید تعویض کرد.”

همچنین یکی از آب‌تصفیه‌کن‌داران منطقه کوت‌عبدالله گفت: چند ماه است که آب آلوده‌تر از گذشته شده به طوری که زمان بارندگی آلودگی آب تشدید می‌شود و با وجود مراجعه زیاد مردم برای خرید آب، ما نمی‌توانیم آب تصفیه کنیم زیرا دستگاه‌های ما توانایی تصفیه آب را با این میزان آلودگی ندارند.

در این‌باره آلودگی آب شرب منطقه کوت‌عبدالله با احمد منجزی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز گفت‌وگو کردیم که وی در پاسخ اظهارکرد: این منطقه یکی از مناطق حاشیه کلان شهر اهواز است و با توجه به رشد جمعیت شهر آبفای اهواز تدابیری در جهت حل این مشکلات انجام داده است.

وی ادامه‌داد: قبلا از حوضچه‌های خاکی جهت تصفیه آب استفاده می‌شد که این حوضچه‌ها به‌عنوان تصفیه‌خانه آب را ته‌نشین می‌کرد و دستگاه فیلتر تحت فشار فرایند تصفیه آب را انجام می‌داد و بعد از ته‌نشین شدن آب مواد شیمیایی اضافه می‌شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز خاطرنشان‌کرد: بیشتر بخش‌های کوت‌عبدالله فاقد شبکه‌های فاضلاب شهری است و از کانال‌های روباز برای رفع فاضلاب آن‌ها استفاده می‌شود و به همین علت آب این منطقه بودار است.

منجزی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و تشدید آلودگی آب منطقه کوت‌عبدالله نیز گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش آلودگی رودخانه کارون به بیش از 23 هزار ec رسید و تصفیه‌خانه این منطقه توان تصفیه آب با این میزان آلودگی را نداشت؛ به همین علت تصفیه‌خانه را خاموش کردیم و این اقدام موجب شد آلودگی به آب منازل برسد.

وی افزود: در حال حاضر دو گروه جهت شست و شوی شبکه آب این منطقه اعزام شده و خوشبختانه کیفیت آب بهتر شده و با کم‌فشاری آب هم مواجه نیستیم و تیرگی روزدخانه نیز کمتر شده است. علاوه بر این اقدامات، خط لوله 600 میلی‌متری نیز از آب‌های شوشتر به شبکه آب اهواز انتقال دادیم که در بالا رفتن کیفیت آب تاثیر‌گذار بوده است.

خاموش کردن تصفیه‌خانه فاضلاب در حالی از سوی آب و فاضلاب اهواز صورت گرفته که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام نشده بود و مردم منطقه کوت‌عبدالله و شاید بسیاری دیگر از مناطق کلان شهر اهواز بدون اطلاع از این قضیه و این‌که آب شرب آلوده و دیگر قابل استفاده نیست، همچنان از آن استفاده می‌کردند.

به اعتقاد کارشناسان تنها راه جلوگیری از بروز این مشکلات استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب جدید است، زیرا تصفیه‌خانه‌های اهواز خیلی قدیمی هستند و بیش از 40 سال‌ قدمت دارند و به همین دلیل در زمان بارندگی، آب گل‌آلود می‌شود.

برای حل این مشکل شرکت آب و فاضلاب استان باید قسمت به قسمت این شبکه را از زمین خارج و شبکه‌های جدیدی را جایگزین آن کنند و به‌طور کلی باید سیستم و تکنولوژی تصفیه‌خانه‌ها و شبکه انتقال آب کاملا تغییر کند؛ البته انجام این کار به 10 سال زمان نیاز دارد.

مردم منطقه کوت‌عبدالله و برخی دیگر از مناطق کلان‌شهر اهواز سال‌هاست که از نعمت آب آشامیدنی سالم بی‌بهره‌اند، لذا لازم است مسئولان استان در اسرع وقت این مشکل را مرتفع و حداقل نیازهای مردم را تامین کنند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads