کد خبر: 136204 - تاریخ: یکشنبه، 2 آوریل 2017 - 10:37

بیماری‌های موبایلی را بشناسید

یک عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، توصیه‌های خودمراقبتی هنگام استفاده از موبایل از دیدگاه متخصص فیزیوتراپی را تشریح کرد.

به گزارش خوبان، پریسا ارزانی  درباره توصیه‌های خودمراقبتی هنگام استفاده از موبایل از دیدگاه متخصص فیزیوتراپی اظهار داشت: تلفن همراه به همراه همیشگی زندگی بسیاری از ما تبدیل شده و همگی از مزایای استفاده از گوشی‌های هوشمند آگاهیم، اما تعداد کمی مضرات این ابزارهای فناوری را می‌شناسند.

این عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه مطالعات کافی در این زمینه انجام شده ولی عموم جامعه هشدارها را جدی نمی‌گیرند، عنوان کرد: تعداد رو به افزایش بیمارانی که دلیل ایجاد و یا تشدید بیماری شان تلفن همراه است به راستی نگران کننده است و برخی از این بیماری‌ها عبارتند از درگیری تندون‌های انگشت شست و سایر انگشتان، سندروم تونل کارپ، گردن درد، کمردرد، سردرد و فتق دیسک ستون فقرات است.

ارزانی ادامه داد: اغلب ما حین استفاده از تلفن همراه و تایپ متن، وضعیتی قوز کرده با شانه گرد به خود می‌گیریم در حالیکه سر به جلو آمده و خم شده است، درحالیکه ستون فقرات ما برای اتخاذ این وضعیت غیر طبیعی آن هم به شکل طولانی طراحی نشده است، علاوه بر این حرکات تکراری با شست باعث تمرکز فشار بیش از حد بر نقاط کوچک این انگشت می‌شود و فرد را مستعد آرتروز می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور تصحیح ساختار به هموطنان عزیز توصیه می‌شود، هر چند دقیقه یک بار به جای شست، از دیگر انگشتان استفاده کنند یا گوشی را روی سطحی بگذارند و با دست دیگر تایپ کنند. گذاشتن مچ در وضعیت‌های خم شده به شکل طولانی باعث فشار بیش از حد بر تاندون‌های دست می‌شود بنابراین سعی کنید مچ دست را در وضعیت طبیعی قرار دهید.

دکتر ارزانی عنوان کرد: تا حد ممکن قوس‌های طبیعی ساختار قامت خود را حفظ کنید، زیرا سر انسان بالغ به طور معمول 5 تا 6 کیلوگرم وزن دارد، وقتی سر به جلو خم می‌شود فشار وارده بر استخوان‌ها، تندون‌ها و دیسک‌ها بیشتر می‌شود و وقتی سر حدود 30 درجه به جلو خم شود فشار وارده بر گردن معادل یک سر 20 کیلوگرمی می‌شود و اگر سر را 45 درجه خم کنیم فشار وارده بیشتر از این هم می‌شود و به 25 کیلوگرم می‌رسد. حال زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند را در نظر بگیرید که محدود به چند دقیقه نیست و گاهی به ساعت‌ها می‌رسد.

وی گفت: همچنین با قرار دادن گوشی در سطح پایین تر از قفسه سینه مجبور می‌شوید برای نگاه کردن به آن سر را به جلو خم کنید، برای جلوگیری از این اتفاق آسیب رسان سعی کنید گوشی را در راستای چشم‌ها نگه دارید. اگر گوشی‌تان پایین تر از سطح چشم‌تان بود به جای خم کردن سر و گردن و نگاه کردن به پایین، با چشم‌های خود صفحه را دنبال کنید. در صورتیکه در منزل هستید می‌توانید دراز بکشید و گوشی را جلوی صورتتان بگیرید و از قرار دادن گوشی در یک طرف و چرخیدن ستون فقرات به شکل جبرانی پرهیز کنید.

ارزانی عنوان کرد: همچنین توصیه می‌کنیم تا جای ممکن زمانی را که با گوشی می‌گذرانید را محدود کنند. همچنین مدت زمان توصیه شده برای تایپ کردن تنها 15 الی 20 دقیقه است و بعد از هر یک ربع ساعت استفاده از گوشی، دو تا سه دقیقه استراحت کنید و در این مدت گوشی‌تان را در وضعیت سکوت قرار دهید تا مزاحم استراحت‌تان نشود و برای کاهش خستگی به نقطه ای دورتر نگاه کنید و چند تمرین ساده مانند تمرینات کششی ستون فقرات گردنی و شانه و مچ را انجام دهید.

این عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد: برای کاهش میزان استفاده از انگشتان حین تایپ حتی الامکان پیام‌هایتان را به صورت کوتاه و با اختصارات نوشتاری بنویسید. همچنین مدل‌هایی از گوشی استفاده کنید که همه حروف را داشته باشد تا مجبور نباشید برای دستیابی به یک حرف چندین بار ضربه بزنید و در نهایت در صورتیکه مشکلی پیش آمد که فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار داد و عملکردتان را محدود کرد حتماً با فیزیوتراپیست خود مشورت کنند.

منبع: فرهنگ

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads