کد خبر: 135075 - تاریخ: شنبه، 18 مارس 2017 - 17:07

تشرف 86 هزار نفر به حج در سال 96/ دیه شهدای مسجدالحرام در 2 مرحله پرداخت می‌شود

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: سال آینده 86 هزار نفر به حج مشرف می‌شوند.

به گزارش خوبان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز(شنبه) در سازمان حج و زیارت برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن اظهار داشت: فریضه حج در روایات ما به عنوان رکن دین یاد شده است و شیعیان اهتمام فراوانی به انجام این فریضه دارند اما به دلیل مشکلاتی که در حج سال گذشته رخ داد ، مردم ما یک سال از انجام فریضه حج محروم بودند.
وی افزود: امسال با گفتگوهای صریح و منطقی که با وزیر حج عربستان صورت گرفت، به این توافق رسیدیم که سال 96، 86 هزار نفر به حج مشرف شوند.
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: ما درگیر دو مسأله شهدای مسجدالحرام و دیگری شهدای منا بودیم. در مورد شهدای منا پادشاه عربستان قول هایی  داده است، همچنین توافق شده است شرکت بن لادن دیه شهدای مسجدالحرام را در 2 مرحله پرداخت کند.

حجت اسلام قاضی عسگر بیان داشت: در رابطه با شهدای منا به دلیل قطع شدن روابط با کشور عربستان امکان مذاکره وجود نداشت و اگر می‌خواستیم موضوع را از طریق روابط بین المللی پیگیری کنیم راه طولانی لازم بود. در این مسیر وزارت امور خارجه، دادستانی کل، بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت پیگیری‌های زیادی کردند.

وی افزود: برای پیگیری دیه شهدای منا وکیلی از کشور عربستان گرفته‌ایم تا به امور رسیدگی کند، همچنین اسناد و مدارکی تهیه کردیم و در اختیار کمیته حقیقت یاب قرار داده‌ایم تا ان شاالله به نتیجه برسیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: مساله دیگر که بین فقهای شیعه و سنی مطرح است، این است که دیه‌ افرادی که در نمازهای جماعت و اعمال دینی فوت می‌شوند اگر مقصری برای آن وجود نداشت از طریق بیت المال پرداخت شود امیدواریم سقف دیه شهدای منا هم مانند شهدای مسجد الحرام  تعیین شود.

وی تصریح کرد: امسال تصمیم بر آن شده است از هر خانواده شهدای منا و مسجد الحرام دو نفر به حج مشرف شوند.

وی در رابطه با اینکه کشور عربستان چه اقداماتی انجام داده است تا دیگر شاهد حوادث مانند حادثه منا نباشیم، گفت: عربستان اقدام به تعریض خیابان‌ها از جمله خیابان 24 که حادثه منا در آن اتفاق افتاده، کرده است و مقرر شده برنامه زمانبندی به کشورها ارائه دهند، همچنین در داخل کشور ستاد بحران تشکیل داده‌ایم و آموزش‌های امداد و نجات به زائرانی که توانایی دارند ارائه می‌شود، همچنین آقای کولیوند رئیس اورژانس کشور قرار است حرف خودشان به شورای برنامه ریزی سازمان حج و زیارت ارائه دهند تا دیگر شاهد حادثه‌ای نباشیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در رابطه با مجازات دو مامور فرودگاه عربستان، گفت: در گذشته سند قطعی در رابطه با اینکه این دو مامور در زندان هستند از سوی کشور عربستان ارائه نشده بود، اما طی توافق های که انجام شده وزارت حج عربستان اعلام کرده است که این دو مامور به 4 سال زندان، هزار ضربه شلاق و اخراج از محل کار محکوم شده‌اند، اما ما خواستار اشد مجازات برای این دو مامور بودیم.

قاضی عسگر گفت: اعزام زائران طبق روال سال‌های گذشته نیمی از طریق هواپیماهای ایرانی و نیمی از طریق هواپیماهای عربستانی انجام می‌شود و برای انجام کارهای کنسولی 10 کارشناس از اول ماه شوّال تا پایان ماه محرم در عربستان مستقر می‌شوند و خدمات کنسولی به زائران ایرانی ارائه می‌دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads