کد خبر: 13467 - تاریخ: دوشنبه، 3 دسامبر 2012 - 10:56

عصر دیروز در دانشگاه گیلان برگزار شد.

بادامچیان و کواکبیان به مناظره نشستند.

خوبان خبر: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و دبیر کل حزب مردم‌سالاری در دانشگاه گیلان به مناظره نشستند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و مصطفی کواکبیان دبیر کل مردم‌سالاری عصر دیروز در دانشگاه گیلان «اقتصاد در دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب» را به مناظره نشستند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این مناظره با بیان اینکه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دو جریان سیاسی هستند، اظهار کرد: اصولگرایان به اصول انقلاب اسلامی، رویکرد امام خمینی (ره)، اصل ولایت فقیه، اسلام حوزوی، قانون اساسی و جمهوریت و اسلامیت نظام معتقد هستند.

وی با اشاره به اینکه طیف‌های متفاوتی با سلیقه و دیدگاه‌های متفاوت در جریان اصولگرایی حضور دارند، ابراز کرد: دولتی منتسب به جریان اصولگرایی می‌شود که به رویکردهای این جریان عمل کرده باشد.

بادامچیان، جریان اصلاحات را برخاسته از تفکرات افراد مختلف در دولت سید محمد خاتمی دانست و گفت: قبل از تشکیل دولت اصلاحات حدود 115 نفر در جلسه‌ای نشستند و حزب مشارکت را تشکیل دادند.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت احزاب با دیدگاه‌های مختلف در چارچوب قوانین کشور، تصریح کرد: شهید بهشتی می‌گفت که اگر احزاب رسمی را ساماندهی نکنیم برخی افراد دیگران را به دور خود جمع و باندهایی ایجاد می‌کنند که این باندها همیشه مضر خواهند بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه تفاوت بین جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را باید به ویژه جوانان بدانند، متذکر شد: اصلاح‌طلبان چیزهایی را که به قول خود به دنبال اصلاح کردن آنها هستند را نمی‌گویند.

وی، یکی از شعارهای اصلاح‌طلبان در دوره اصلاحات را شعار جامعه مدنی عنوان کرد و افزود: اصلاح‌طلبان آن موقع نگفتند که منظورشان از جامعه مدنی چیست و هنوز هم منظور خود را به درستی بیان نکرده‌اند.

بادامچیان با تصریح بر اینکه در انقلاب فرانسه جامعه مدنی به معنای جامعه غیردینی است، ابراز کرد: در کتاب اصول کافی بر خلاف تصور همه به موضوع عقل و جهل در مرحله نخست و سپس به موضوع علم و پس از آن به موضوع توحید پرداخته شده است.

وی افزود: این موضوع به این معناست که در دین مبین اسلام اصل توحید باید به همراه عقل و علم همراه باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، به سخنان محمد خاتمی در دوره اصلاحات درباره منظور اصلاح‌طلبان از جامعه مدنی اشاره کرد و گفت: در آن زمان برخی به محمد خاتمی اعتراض کردند که منظور ما از جامعه مدنی آن مدینة‌النبی نیست و ما به دنبال چیز دیگری هستیم.

وی در معرفی دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب ابراز کرد: دولت اصولگرا، دولت شهید رجایی، شهید باهنر، آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله خامنه‌ای بود. بادامچیان افزود: دولت بازرگان، بنی‌صدر، میرحسین موسوی و خاتمی دولت‌های تفکر اصلاح‌طلبان بودند.

*خود را پای‌بند به اصول می‌دانیم اگر چه در جبهه اصولگرا نیستیم

مصطفی کواکبیان در ادامه بحث مناظره خطاب به استقبال پرشور دانشجویان که تعداد زیادی از آنها ایستاده ناظر این مناظره بودند، گفت: نمی‌دانم چرا این سالن کوچک برای مناظره انتخاب شد اما به هر حال تشکر می‌کنیم.

وی با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) و یاد و خاطره سردار جنگل مناظره خود را آغاز کرد و افزود: دیروز برنامه‌ای به همین مناسبت برگزار شده بود.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری که مرتب سخنان وی توسط تشویق دانشجویان قطع می‌شد، از دانشجویان خواست در پایان سخنان وی را به صورت یک‌جا تشویق کنند و ادامه داد: بادامچیان از همه چیز صحبت کرد جز موضوع برنامه.

وی افزود: بادامچیان بحثی را مطرح کرد که شهید رجایی و باهنر اصلاح‌‌طلب نبودند و بنده اصلاح‌طلب را با معانی ارزش‌های دینی عرض می‌کنم و معتقد هستم که اینجوری مصادره کردن شهدا که الان نیستند درست نیست و باید بگوییم دولت اصولگرا همین شهدا بودند که رفتند و دولت اصلاح‌طلب نیز همین شهدا بودند که رفتند و اینکه بگویند بنی‌صدر مال شما است این هم از آن حرف‌هاست و اگر به بنی‌صدر هم بگویند می‌‌گوید من اصلا اصلاح طلب را هم قبول ندارم چون نظام را قبول ندارد.

کواکبیان، این تقسیم‌بندی را برای طنز مطلب، خوب دانست و تصریح کرد: البته بادامچیان مشخص کرد که دولت احمدی‌نژاد اصولگرا نیست و آقایان آن موقع که می‌آوردنش اصولگرا بود الان که وضعیت اینگونه شده اصولگرا نیست، معتقد هستم موقعیت سال 84 را کار نداریم و اختلافات درباره دولت احمدی‌نژاد زیاد بود و در سال 88 همه آنها حمایت کردند یعنی کسی از اعضای اصولگرا مدعی نیست که بگوید حمایت نکرده است و اکنون می‌گویند این دولت یعنی چی و هویت دولت یعنی چی.

وی اضافه کرد: بادامچیان حاضر نشد دولت احمدی‌نژاد را اصولگرا معرفی کند و آنهایی که این بحث را تنظیم کردند به دنبال اصلاح‌طلب و اصولگرای مطلوب نبودند و ذهن آنها به این بحث معطوف نبود به هر حال دو دولت را خاتمی و دو دولت را احمدی‌نژاد اداره کرده است.

این سیاست‌‌مدار اصلاح‌طلب با تصریح بر اینکه بیاییم شاخص‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد و خاتمی مطرح بوده را به بحث بگذاریم، ابراز کرد: حقیقت ماجرا این نیست که تنها اختلاف سلیقه داشته باشیم، ما اختلافات جدی برای اداره حکومت داریم و در اصلاح‌طلبی بحثی را مطرح می‌کنیم که شیوه حکومت‌داری اینگونه نیست، اکنون اداره کشور این است که در فاصله بین نماز و مغرب و عشا قیمت هر شانه تخم‌مرغ یک‌هزار تومان افزایش می‌یابد و ما این را می‌گوییم.

وی گفت: در بحث آزادی آیا می‌توانیم تلویزیون خصوصی داشته باشیم، در افغانستان 70 کانال تلویزیون خصوصی دارند و چگونه می‌شود که در بحث تلویزیون خصوصی می‌گویند شورای نگهبان مخالفت می‌کند و قانون اساسی اینگونه است، در اصل 44 همه چیز را خصوصی‌سازی داریم و از این مسایل نیز باید داشته باشیم.

کواکبیان با بیان اینکه نوع نگاه ما فرق می‌کند و سر اسم دعوا نداریم، اذعان کرد: معتقد هستم درست است که ما در جبهه اصولگرایی نیستیم اما خود را پای‌بند به اصول می‌دانیم.

وی افزود: ما اصولگرا هستیم از لحاظ اصول، نه جبهه‌ اصولگرایانی که دوستان متصدی آن هستند.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری، ابراز کرد: ما جامعه مبتنی بر ارزش‌های دینی را می‌خواهیم یعنی اینکه حق نظارت بر همه حاکمان را بپذیرند و حق عزل همه حاکمان شهر را به مردم دهید و آزادی در تمام زمینه‌ها به رسمیت شناخته و عمل شود و وضعیت دادگستری و قوه قضاییه در قانون اساسی به صورت اساسی انجام شود، حق وکیل برای هر کس به رسمیت شناخته شود و در دستگاه قضایی مسایل شکل بگیرد و در بحث قوه مجریه و قضاییه دیدگاه‌ها فرق می‌کند و معتقد هستم بسیاری از مشترکات داریم که موجب می‌شود مناظره کنیم.

وی به پنج شاخص دولت‌های ایران اشاره کرد و یادآور شد: از جمله بحث اساسی درباره نرخ رشد اقتصادی این دولت‌هاست که برای ما مهم است.

کواکبیان افزود: متوسط نرخ رشد اقتصادی در دو دولت‌ خاتمی بر اساس اعلام بانک مرکزی 3.4 دهم درصد است و طبق آمارهایی که دولت احمدی‌نژاد ارائه می‌دهد این نرخ در دولت وی، 2.3 دهم درصد است.

وی شاخص دیگر نرخ تورم نامید و بیان کرد: طبق آمار دولت مرکزی متوسط نرخ تورم حدود 17 تا 18 درصد در دو دولت احمدی‌نژاد است و متوسط نرخ تورم در دو دولت خاتمی حدود 13 تا 14 درصد بود.

این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، شاخص سوم را نرخ ارز اعلام کرد و گفت: زمانی که هاشمی رفسنجانی دولت را تحویل خاتمی داد نرخ ارز حدود 400 تومان بود و از زمانی که خاتمی دولت را تحویل احمدی‌نژاد داد نرخ دلار 800 تومان بود و طبیعتا انتظار احمدی‌نژاد باید این باشد که نرخ ارز 1500 تا 1600 تومان باشد اما مرکز مبادله رسما می‌گوید نرخ ارز 2500 تومان است و دلیلش این است که در مدت 6 تا 7 سال فکر می‌کردند نرخ ارز را باید با بخشنامه ثابت نگه‌دارند که یک‌باره در بهمن سال 90 شوک وارد شد و آثار خود را نشان داد و البته دوستان مدعی هستند تحریم‌ها اثر می‌گذارد اما بی‌تدبیری دولت مزید بر علت شده است.

*خاتمی روزی که سر کار آمد با شادی گفت گوبارچف روی کار آمده است

بادامچیان در ادامه مناظره اظهار کرد: این برخورد اصولگرایانه تیپ ماست و یک برخورد اصلاح‌طلبانه تیپ کواکبیان است.

وی با بیان اینکه نخواستم از دولت موجود بحث کنم، افزود: ایشان «کواکبیان» سریع قضاوت کرد و بنده یک سئوال کردم که اصولگرایان به این معناست و خواستم اصلاح‌طلبان را معنا کند و این عصبانی شدن ندارد زیرا در مفهوم این کلمه بحث زیاد است.

این سیاست‌مدار ایرانی، ابراز کرد: در مسئله قانون هدفمندی یارانه‌ها اصل آن مورد قبول همه ماست در شیوه اداره منجر به مشکلاتی است که پیش‌می‌آید اما در شیوه اداره حکومت مسئله جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست و نقد به دولت‌ها را همه داریم.

وی اضافه کرد: ما معتقد هستیم بر مبنای اصولگرایی هر دولتی با رای اکثریت مردم و تنفیذ ولی فقیه و طبق موازین قانون اساسی سر کار آمد تا آخرین روز فعالیت این دولت باید از کارشکنی در کار دولت خودداری کنیم.

بادامچیان با بیان اینکه از روز نخست به دولت آقای خاتمی تبریک گفتیم و دیدار داشتیم و وقتی سر کار آمد، به صورت باندی و گروهی کار کرد که در نشریه شما نیز اسامی 830 نفر را نوشتم و روزی که خاتمی آمد با شادی گفت که گورباچف آمد سر کار،

وی درباره نرخ ارز ابراز کرد: در دو دولت احمدی‌نژاد 100 تومان افزایش ارز داشتیم و این جای قدرداتی دارد و اکنون ارز و دلار در اثر تشدید تحریم آمریکا و برخی بی‌تدبیری‌هایی که ما نیز قبول داریم افزایش می‌یابد.

این سیاست‌مدار، حمایت از نقاط قوت دولت‌ها را مهم خواند و افزود: همواره از نقاط قوت دولت‌های حمایت شده است.

کواکبیان نیز مفهوم اصلاح‌طلبی را به معنای «به سامان کردن نابسامان در هر زمینه» دانست.

انتهای پیام/س.الف

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads