کد خبر: 133273 - تاریخ: دوشنبه، 27 فوریه 2017 - 16:09

برشی از تاریخ؛

کدام برادر محمدرضا پهلوی بعد از انقلاب در ایران ماند و سرنوشتش چه شد؟

محسن رفیقدوست در لابلای خاطرات خود درباره سرنوشت بستگان شاه فراری و مخلوع به نکات جالب توجهی از جمله مدارک به جا مانده از اشرف و برادر محمدرضا نقل می‌کند.

به گزارش خوبان، حسن رفیقدوست حدود ده سال ریاست بنیاد مستضعفان را بر عهده داشت و در دوران جنگ نیز سال‌ها در سپاه پاسداران به خدمت پرداخت. در سال‌های اخیر خاطرات وی در دو جلد توسط حوزه هنری منتشر شده است. وی در بخشی از خاطرات خود درباره یکی از برادران شاه که به نظر می‌رسد حمیدرضا پهلوی بوده باشد، می‌گوید:
سؤال: بیستم اردیبهشت ۱۳۷۱ این خبر توجهم را جلب کرد: محمودرضا پهلوی برادر محمدرضا پهلوی در لس‌آنجلس به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شد. او را می‌شناختید؟
کدام برادر شاه بعد از انقلاب در ایران بود؟/// فامیل برادر شاه پس از انقلاب چه شد؟
رفیقدوست: شنیده بودم، ولی نمی‌شناختمش. در زمان شاه رئیس کل مواد مخدر ایران اشرف پهلوی بود. بعد از انقلاب وقتی به کاخ مخصوص اشرف رفتم هر چه را که راجع به اشرف می‌گفتند، آنجا دیدم. هم مسائل مربوط به فساد اخلاقش و انواع فیلم‌هایی که از خودش داشت و چیزهایی که تهیه کرده بود، هم انواع مواد مخدر که در آنجا موجود بود. بعد هم داستان‌های مختلفی شنیدم: از جمله اینکه بزرگترین محموله هروئین را خودش با هواپیما منتقل می‌کرده که کسی مزاحمش نشود. الان در پرونده‌های اداره آگاهی زمان شاه اطلاعات زیادی راجع به خاندان شاه دارد. شاه برادر دیگری داشت که در ایران بود . چند دفعه هم به سپاه و پیش من آمد. نامه داده یودیم به او کاری نداشته باشند. مرتب او را می‌گرفتند و به کمیته می‌بردند. نامه را نشان می‌داد، رهایش می‌کردند. بعد از چند وقت هم فوت کرد.
سؤال: چه صحبتی می‌کرد؟
رفیقدوست: از خاندان سلطنت طردش کرده بودند. فامیلی‌اش را اسلامی گذاشته بود. می‌گفت: دارم زندگی‌ام را می‌کنم. چرا دست از سرم برنمی‌دارید؟ چکار کنم؟ صورتم را عمل کنم؟
خیلی شبیه شاه بود.(۱)
[۱]– برای تاریخ می‌گویم (خاطرات محسن رفیق دوست)، به کوشش سعید علامیان، تهران، سوره مهر، ۱۳۹۴، جلد ۲، ص ۲۰۵.

 

انتهای پیام/2967


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads