کد خبر: 133267 - تاریخ: دوشنبه، 27 فوریه 2017 - 16:03

سخت ‌ترین قسمت خانه تکانی!

در این فرصت می خواهیم با شما عزیزان بر سر قسمتی از سخت ترین قسمت های خانه تکانی آخر سال صحبت کنیم … در ادامه با ما همراه باشید …

به گزاذرش خوبان، دوباره اسفند آمد با تمام سختی های خانه تکانی و شیرینی نو شدن و تمیز شدن هایش … همیشه توی این خانه تکانی قسمتی از کارها از همه بیشتر به چشم میخورد و به قول معروف سخت تر است… مثلا خانم ها همیشه از خانه تکانی قسمت آشپزخانه خانه سخن می گویند که خیلی سخت است و نظافت و تکاندن این قسمت از خانه در این ایام سخت تر از مکان های دیگر خانه است.
در این فرصت می خواهیم با شما عزیزان بر سر قسمتی دیگر از خانه تکانی های آخر سال صحبت کنیم … در ادامه با ما همراه باشید …
پاک کردن گرد و خاک عکس کسانی که بین ما نیستن
بله وقتی در حال خانه تکانی هستیم، خیلی از چیزها و وسایل و عکس های قدیمی جلوی چشم می آیند که باید آن ها را تمیز کرد. یکی از این ها گرد و غبار و خاک از عکس عزیزانی است که در میان ما نیستند … کسانی که خیلی وقت ها تا زمانی که بودند قدرشان را دانستیم یا ندانستیم را خدا می داند اما حالا، دیگر در میان ما نیستند. دیگر حضور پر مهر و محبتشان را بین خود و بر سر سفره های هفت سین احساس نمی کنیم و این فقدان و خالی بودن جای آن ها همه در قطره ای اشک جمع شده و سرازیر می شوند.
به یاد داشته باش که این صبر ها و دلتنگی ها و تنهایی های تو اگر به نیت رضای خدا و در جهت آن باشد و در آن گناهی آلوده نشود بدون پاداش نخواهد بود؛ «الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَاللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ» (توبه: 20ـ21)؛ آنان كه ایمان آوردند و هجرت كردند و با اموال و جان ‏هایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است، و آنها پیروز و رستگارند. پروردگارشان آنان را به رحمتى از ناحیه خود، و رضایت خویش و باغ‏ هایى از بهشت بشارت مى ‏دهد كه در آن، نعمت‏هاى جاودانه دارند.
این جا است که باید گفت: همین طور که گرد و غبار را از عکس عزیزان از دست رفته پاک می کنیم با خود این حدیث قدسی را زمزمه کنید که: «یَابنَ آدَمَ! لا تَحزَن عَلَی ما فاتَکَ مِنَ الدُنیا و لا تَفرَح بِما اُوُتیتَ مِنها فَاِنَّ الدُّنیا الیَومَ لَکَ وغَداً لِغَیرِکَ» (علی اکبر مظاهری، از اوج آسمان، ص 146، حدیث 484) «بر آنچه از اموال و مقام های دنیا از دستت می-رود، اندوهناک مشو و نیز برای آنچه از نعمتهای این جهان بر تو داده می شود، فرحناک مباش؛ زیرا دنیا امروز از آن تو است و فردا از آن غیر تو (بنابراین، انسان نباید برای چیزهای ناپایدار، اندوهگین شود.)»
و نیز به این آیه قرآن کریم توجه داشته باشیم که می فرماید: … لا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ … : … برای آنچه از شما فوت شده تاسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید … (حدید، آیه 23)
اگر احساس می کنید که با رفتن عزیز از دست رفته تنها شده اید و دیگر تکیه گاهی ندارید برایتان از جانب خداوند نویدهایی داریم:
«وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ» (توبه: 36)؛ و بدانید خداوند با پرهیزگاران است.
«إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» (بقره: 153)؛ خدا با صابران است.
«وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» (عنكبوت: 69)؛ و خدا با نیكوكاران است.
بدیهى است باور به همراهى خداوند و اینكه همه امور در برابر دیدگان او انجام مى‏شود، خود عامل تقویت روح و تحمل فشارهاى روانى از قبیل فشار روحى فقدان در آدمى است.
این آیه می تواند آرامت کند
اگر از زخم و زبان ها خسته شده ای و به جای آنکه دیگران سنگ صبورت باشند، بلای جانت شده اند و به ستوه رسیده ای، این آیه می تواند آرامت کند: «وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَكُ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْكُرُونَ إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُحْسِنُونَ» (نحل: 127ـ128)؛ صبر كن، و صبر تو فقط براى خدا و به توفیق خدا باشد، و به سبب كارهاى آنها اندوهگین و دلسرد مشو و از توطئه ‏هاى آنان در تنگنا قرار مگیر. خداوند با كسانى است كه تقوا پیشه كرده ‏اند و كسانى كه نیكوكارند.
در میدان آزمایشی، مراقب گفته ها و اعمالت باش
تو در میدان امتحانی … تا می توانی به خودت با ابزارهای معنوی، با انس بیشتر با خدا و اهل بیت علیهم السلام کمک کن تا از این آزمایش سربلند بیرون بیایی، چرا که به فرموده قرآن کریم :«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ» (بقره: 155)؛ قطعا همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى و كاهش در مال ‏ها و جان ‏ها و میوه‏ ها آزمایش مى ‏كنیم.
و نیز «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّـا اِءلَیْهِ رَاجِعونَ أُولَـئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (بقره: 156ـ157)؛ آنها كه هرگاه مصیبتى به ایشان مى ‏رسد، مى‏گویند: ما از آن خداییم، و به سوى او باز مى ‏گردیم. آنان همان‏ها هستند كه الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده، و آنانند هدایت ‏یافتگان.
پاداش سختی ها و صبرهایت محفوظ است
به یاد داشته باش که این صبر ها و دلتنگی ها و تنهایی های تو اگر به نیت رضای خدا و در جهت آن باشد و در آن گناهی آلوده نشود بدون پاداش نخواهد بود؛ «الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَاللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ» (توبه: 20ـ21)؛ آنان كه ایمان آوردند و هجرت كردند و با اموال و جان ‏هایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است، و آنها پیروز و رستگارند. پروردگارشان آنان را به رحمتى از ناحیه خود، و رضایت خویش و باغ‏ هایى از بهشت بشارت مى ‏دهد كه در آن، نعمت ‏هاى جاودانه دارند.
همین طور که گرد و غبار را از عکس عزیزان از دست رفته پاک می کنیم با خود این حدیث قدسی را زمزمه کنید که: «یَابنَ آدَمَ! لا تَحزَن عَلَی ما فاتَکَ مِنَ الدُنیا و لا تَفرَح بِما اُوُتیتَ مِنها فَاِنَّ الدُّنیا الیَومَ لَکَ وغَداً لِغَیرِکَ» (علی اکبر مظاهری، از اوج آسمان، ص 146، حدیث 484) «بر آنچه از اموال و مقام های دنیا از دستت می-رود، اندوهناک مشو و نیز برای آنچه از نعمتهای این جهان بر تو داده می شود، فرحناک مباش؛ زیرا دنیا امروز از آن تو است و فردا از آن غیر تو (بنابراین، انسان نباید برای چیزهای ناپایدار، اندوهگین شود.)»
و حتما می دانی که جهاد تنها به میدان جنگ رفتن نیست؛ همین که در برابر گناه شکوه و گلایه به خاطر خدا استقامت می کنی و لب به شکوه و ناشکری باز نمی کنی و سختی ها را به خاطر خدا تحمل می کنی خود بزرگ ترین جهاد است.
همین که فراغ عزیزی که پاره ای از تنت بوده را باز برای رضای خدایت صبر می کنی، خود جهاد با نفس است.
کلام آخر
بانوی عزیز از جایت با قدرت بلند شو … گرد و غبار را از عکس عزیز از دست رفته ات پاک کن و او را در جایی قرار بده که همیشه به یاد ش باشی و روحش را با اعمال و رفتارهای درستت، با نثار فاتحه ، قرائت قرآن و انجام عمل نیک به نیت او شاد کنی …
و نکته ی آخر دیگر اینکه تا عزیزان دیگری کنارت هستند، قدرشان را بدان و تا می توانی دوستشان داشته باش و به آن ها محبت کن که این روزگار کارش همین است که بالاخره روزی عزیزانمان را از ما خواهد گرفت.

 

منبع:تبیان

انتهای پیام/56


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads