کد خبر: 133250 - تاریخ: دوشنبه، 27 فوریه 2017 - 12:41

عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان:

تولید محصولات ارگانیک گیاهی در اولویت باشد

عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان سموم دفع آفات را از چالش‌های جدی در کشاورزی دانست و گفت: تولید محصولات ارگانیک گیاهی باید در اولویت باشد.

به گزارش خوبان، ، فلسفه ارگانیک یک فلسفه درست و پاک بوده و یک محصول ارگانیک اگر در حد یک ادعا نباشد و دروغ تبلیغاتی را یدک نکشد و موضوع سوءاستفاده نباشد، در حقیقت محصولی است که انسان خردمند می‌خواهد مصرف کند زیرا نه تنها عاری از سموم بوده بلکه با در نظر گرفتن اصول انسانی، تهیه و عرضه شده و برای انسان و محیط زیست مفید است.

ارگانیک در حقیقت تلاشی برای بازگرداندن انسان و محیط زیست به پاکی، سلامت و یا حداقل جلوگیری از آلودگی و مسمومیت بیشتر آنهاست.

یک محصول ارگانیک می‌تواند گیاهی و یا طبیعی باشد اما گیاه باید در خاکی رشد کرده باشد که از سال‌ها قبل سموم و کودهای شیمیایی در آن راه نیافته باشند.

بذر گیاه نیز باید از محصولات ارگانیک گرفته شده باشد که در کاشت، داشت، برداشت و فرآوری و حمل و نقل و تولید و بسته‌بندی آن از هیچ ماده یا افزودنی مضر استفاده نشده باشد، کشاورز و کشاورزی مورد استثمار واقع نشده باشد، کارخانه‌اش محیط زیست را آلوده نکرده و مواد زائد در آن بازیافت شده و به سلامتی و حقوق و بهزیستی و کارمندان نیز توجه شده است.

مواد اولیه که محصولات دامی هستند نیز از مزارع ارگانیک گرفته شده‌اند و هم دام دسترسی به فضای آزاد ارگانیک و برای ابراز رفتارهای طبیعی خود داشته باشند.

محصولات ارگانیک می‌تواند خوراکی، آرایشی، بهداشتی، شوینده و پاک کننده، پوشاک لوازم تزئینی و … باشد، این محصولات دوستدار محیط زیست و انسان، انصاف و عدالت است، البته باید بسیار آگاه بود که تایید درستی و صداقت یک محصول ارگانیک تنها با داشتن یک نشان براساس استاندارد معتبر ارگانیک قابل پذیرش و اعتماد است.

عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، بحث «سموم دفع آفات» را از چالش‌های جدی در کشاورزی عنوان و بر اولویت تولید محصولات ارگانیک گیاهی تأکید کرد.

عنایت‌الله سلیمانی با بیان اینکه در این راستا در تأمین پروتئین دامی با مشکل چندانی مواجه نیستیم افزود: کشاورزی ما در مورد پروتئین گیاهی در بحث کود به عنوان مکمل غذایی گیاهان و سموم برای دفع آفات با چالش‌های جدی‌ روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در دو حوزه تأمین پروتئین گیاهی و پروتئین دامی کشور نقش دارد تصریح کرد: در کشور و حتی استان گیلان در تأمین پروتئین دامی با مشکل چندانی مواجه نیستیم اما در مورد پروتئین گیاهی در بحث کود به عنوان مکمل غذایی گیاهان و سموم برای دفع آفات با چالش‌های جدی‌ داریم.

سلیمانی، بیشترین مشکل در حوزه پروتئین گیاهی را نحوه مصرف مواد مذکور دانست و افزود: همانگونه که انسان با بدغذایی دچار آسیب می‌شود، گیاهان نیز برای رشد مطلوب نیاز به یک رژیم غذایی و دارویی مناسب دارند.

وی با تصریح بر اینکه با رفع مشکلات واردات سموم و کودهای شیمیایی، موارد کم خطر تر محصولات برای مصرف جایگزین شده است، بیان کرد: در گذشته ساز و کار مشخصی برای عرضه کود وجود نداشت و در عرصه مصرف نیز کشاورزان به خاطر مواجهه با مشکلات متعدد و قرار گرفتن در معرض نابودی محصول دچار بد مصرفی می‌شدند.

عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان درباره دستاوردهای جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اکنون با ساماندهی فروشگاه‌های عرضه سموم در کشور و ایجاد کلینیک‌های گیاه‌پزشکی باید به تدریج به این سمت پیش برویم که هیچ سمی بدون انجام کارشناسی در اختیار کارشناسان قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 32 برند کود زیستی برای جایگزینی کودهای شیمیایی در جهاد کشاورزی به ثبت رسیده است، یادآور شد: امیدواریم این رقم در آینده افزایش پیدا کند و توجه به تولید محصولات ارگانیک گیاهی برای حفظ سلامت مردم در اولویت قرار گیرد.

منبع:فارس

انتهای پیام/84002/ب/30


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads