کد خبر: 132933 - تاریخ: پنج‌شنبه، 23 فوریه 2017 - 09:12

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبر داد:

خطر رانش و لغزش در 40 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: 100 هزار هکتار از حوضه های آبخیز گیلان در زمینه رانش و لغزش حالت بحرانی دارد که 40 هزار هکتار در معرض خطر است.

به گزارش خوبان، داود زارع در کارگاه آموزشی «همیار طبیعت باشیم»، با اشاره به وسعت 1 میلیون و 17 هزار هکتاری عرصه های منابع طبیعی گیلان، اظهار کرد: گیلان 564 هزار هکتار جنگل و 224 هزار هکتار مرتع در کنار اراضی ساحلی و جلگه ای دارد که در اختیار حافظان انفال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تعداد حوضه های آبخیز استان براساس طرج جاماب را 52 حوضه دانست و افزود: این حوضه ها در غرب، شرق، مرکزی و سپیدرود تقسیم شده است.

وی از کاهش 80 درصدی سطح برداشت از عرصه های جنگلی استان خبر داد و تصریح کرد: رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اجرای برنامه های مدیریت یکپارچه و چندمنظوره در راستای طرح تنفس جنگل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیریت چند منظوره جنگل به دنبال توانمندسازی جوامع محلی و جنگل نشین در کنار حفاظت و صیانت از عرصه هاست، عنوان کرد: میزان بارندگی در استان گیلان دارای وضعیت مناسبی است لذا مدیریت باران و آب های سطحی به پایداری منابع طبیعی، آب و خاک و آبخوانداری کمک می کند.

زارع بر لزوم ذخیره سازی حداکثری آب های سطحی و روان آبها تاکید کرد و گفت: با مدیریت آب های سطحی می توانیم در هر هکتار 500 مترمکعب آب ذخیره کنیم که در نهایت موجب کاهش 6.5 تنی رسوبات می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اقدامات موثر این اداره کل در حوضه های آبخیز برای جلوگیری از سیل، خاطرنشان کرد: عملیات های مکانیکی، بیولوژی و بیومکانیکی در اکثر حوضه های در معرض خطر رانش و لغزش انجام شده است. در گیلان 100 هزار هکتار از حوضه های آبخیز در زمینه رانش و لغزش حالت بحرانی دارد که 40 هزار هکتار در معرض خطر است.

وی با بیان اینکه با همکاری جایکا اقدامات خوبی در حوضه تالاب انزلی صورت گرفته است، یادآور شد: از سوی استاندار گیلان طی چند سال اخیر اعتبارات مناسبی برای حوضه های آبخیز استان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/2587


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads