کد خبر: 132385 - تاریخ: پنج‌شنبه، 16 فوریه 2017 - 09:19

نگاهی به رشد روز افزون «آشپزخانه» ها؛

اجاق خانه روشن نیست/ بیرون‌ برها در رشت جولان می دهند

فعالیت روز افزون «آشپزخانه» ها در رشت تعریف غذاهای خانگی را تغییر داده، اجاق خانه ها را خاموش کرده و در آینده ای نزدیک شاید غذای خانگی را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کند.

به گزارش خوبان، نزدیک ظهر که می شود، بوی قرمه سبزی و قیمه از آشپزخانه ها بلند شده و شامه هر گرسنه ای را نوازش می دهد. آشپزخانه هایی که حالا دیگر از درون خانه ها به مغازه هایی به نام «کِترینگ» -یا همان «آشپزخانه» خودمان- منتقل شده و جای غذاهای مامان پز را هم دستپخت سرآشپزهایی گرفته که هرچند گاها طعم و مزه خوبی دارد ولی خالی از عشق مادرانه است.

این روزها کمتر محله ای را در رشت می توانی پیدا کنی که حداقل چند «آشپزخانه» که در اصطلاح غذای بیرون بر ارائه می دهند در آن مشغول فعالیت نباشد.

آشپزخانه هایی که دیگر جای خود را در میان خانواده ها باز کرده و رونق کسب و کارش باعث شده تا هر روز بر تعداد این مراکز تهیه غذا در رشت افزوده شود.

ثبت سفارش ۴۰۰ غذا در طول روز

مهدی مسئول پذیرش یکی از همین آشپزخانه ها در مرکز شهر رشت است. او که به دلیل مشغله کاری جسته و گریخته جواب سوالات را می دهد، به  می گوید: نزدیک ظهر که می شود تلفن آشپزخانه بدون وقفه زنگ می زند و گاهی وقت ها سفارش ها اینقدر زیاد می شود که گیج می شویم.

وی ادامه می دهد: اکثر مشتریان ما مغازه داران و افرادی هستند که به دلیل مشغله های کاری نمی توانند به منزل رفته و غذا بخورند به همین دلیل سراغ غذای خانگی می آیند.

مهدی بیشترین تعداد سفارش غذا را مربوط به قورمه سبزی، قیمه و کباب کوبیده اعلام کرده و می افزاید: در برخی روزها حتی تا ۴۰۰ سفارش هم ثبت می کنیم.

وی همچنین به استقبال زنان کارمند و خانه دار از آشپزخانه ها اشاره کرده و می گوید: خیلی از مشتری های ما خانم های کارمند و یا حتی خانه دار هستند که بنا به هر دلیلی ترجیح می دهند غذای خانگی را از بیرون تهیه کنند.

این کارگر آشپزخانه تأکید می کند: هرچند که به شخصه غذای دست پخت مادرم را با هیچ چیز عوض نمی کنم اما در حال حاضر آشپزخانه ها جای خود را در بین خانواده ها باز کرده اند و هر روز هم بر تعداد آنها در محله های مختلف شهر افزوده می شود.

تهیه غذای خانگی از آشپزخانه؛ راهی برای تنوع بخشی به غذای خانواده

خانم بخشی یکی از مشتریان ثابت آشپزخانه ای در منطقه گلسار رشت است. وی که دوران بازنشستگی خود را سپری می کند، درباره مراکز ارائه غذای خانگی به خبرنگار مهر می گوید: کیفیت غذای بسیاری از آشپزخانه های سطح شهر رشت، قابل مقایسه با کیفیت غذای خانگی نیست.

وی می افزاید: جدای از کیفیت غذا، شاید نتوان خیلی هم به مواد به کار رفته در آن اطمینان داشت با این حال، تهیه غذا از آشپزخانه های مطمئن و با کیفیت، راه مناسبی برای تنوع بخشی به لیست غذای خانواده است.

بخشی که به گفته خود هفته ای یک بار غذای خانواده را از آشپزخانه مورد اطمینان خود تهیه می کند، ادامه می دهد: گاهی وقت ها خانواده دوست دارند که غذایی متفاوت با آنچه که در طول هفته یا ماه خورده اند، میل کنند. در این حالت آشپزخانه های غذای خانگی بهترین گزینه برای تهیه غذا هستند.

چربی، فشار خون بالا و اضافه وزن، کمترین پیامد غذاهای آماده

هرچند نام غذای خانگی پرده بر مضرات غذاهای آماده که در آشپزخانه ها تولید می شود می اندازد و این غذاها را همچون فست فودها به ظاهر در لیست عاملان بیماری هایی نظیر چربی، فشار خون بالا و اضافه وزن قرار نمی دهد اما به گفته دکتر لیلا علوی مصرف مداوم این غذاها همچون فست فودها، ارتباط مستقیمی با ابتلا به بیماری هایی نظیر چربی، فشار خون بالا و اضافه وزن دارد.

وی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: اگرچه نام غذای خانگی کمی گول زننده است اما مصرف مداوم این غذاها که در آشپزخانه ها تولید می شود نیز می تواند مانند فست فودها منجر به اضافه وزن و به دنبال آن چربی و فشار خون بالا، دیابت و حتی بیماری های قلبی و عروقی شود.

این دکتر تغذیه ادامه می دهد: چربی بالای این غذاها به ویژه خورش هایی مانند قورمه سبزی و قیمه که برای تازه ماندنشان از روغن استفاده می کنند، مضرات زیادی برای بدن به همراه دارد.

علوی همچنین به ماندگی غذا به عنوان عاملی مهم برای ایجاد انواع مسمومیت ها اشاره کرده و توضیح می دهد: متأسفانه در برخی موارد دیده شده که غذای تهیه شده در برخی آشپزخانه ها تا چند روز مورد استفاده قرار می گیرد که این امر به ویژه در فصل گرما می تواند باعث بروز مسمومیت غذایی شود.

وی میزان کالری غذاهای یاد شده را بالا اعلام کرده و می گوید: غذاهای چرب، پر نمک و حاوی نشاسته مهمترین عوامل اضافه وزن است.

فعالیت نزدیک به ۲۰۰ آشپزخانه در سطح شهر رشت

با این حال رئیس اتحادیه رستوران داران و آشپزخانه های رشت از فعالیت نزدیک به ۲۰۰  آشپزخانه در سطح شهر خبر می دهد.

مهد پور محمدی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ رستوران و آشپزخانه در سطح شهر رشت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، حدود ۲۰۰۰ واحد مربوط به آشپزخانه است.

وی درباره استاندارد جمعیتی پراکندگی این واحدهای صنفی توضیح می دهد: سابق بر این، فعالیت دو مغازه هم صنف تا فاصله ۲۰۰ متری از یکدیگر مجاز نبوده و مجوز برای فعالیت صادر نمی شد ولی در دولت جدید با برداشته شدن این بند از قانون صدور مجوز برای اصناف در راستای اشتغالزایی، صدور مجوز برای دو مغازه هم صنف در کنار یکدیگر نیز مانعی ندارد.

رئیس اتحادیه رستوران داران و آشپزخانه های رشت تصریح می کند: در این شرایط، میزان فعالیت مراکز تهیه غذا اعم از رستوران و آشپزخانه نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

جولان آشپزخانه های بدون مجوز در سطح رشت

پور محمدی در ادامه به فعالیت آشپزخانه های بدون مجوز در سطح رشت اشاره کرده و می گوید: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ واحد تهیه غذا اعم از رستوران و آشپزخانه بدون مجوز در سطح شهر فعال هستند که از این تعداد در سال ۹۵ بیش از ۵۰ واحد شناسایی شده و اخطار کتبی برای دریافت مجوز به آنها داده شده است.

وی همچنین به ارائه درخواست ۱۰۰ واحد صنفی جدید در سال جاری اشاره و تصریح می کند: در سال جاری ۱۰۰ واحد صنفی برای فعالیت درخواست صدور مجوز داده اند که از این تعداد، ۳۰ واحد آشپزخانه است.

پورمحمدی پراکندگی آشپزخانه های فعال در سطح رشت را در محدوده مرکز شهر و منطقه گلسار اعلام کرده و خاطرنشان می کند: اکثر درخواست های ارائه شده نیز برای صدور مجوز در همین مناطق نام برده شده است.

آنچه از گفته های رئیس اتحادیه رستوران داران و آشپزخانه های رشت بر می آید آنکه با رشد روز افزون تعداد آشپزخانه ها در سطح شهر، شاید دور از انتظار نباشد که در آینده ای نزدیک، غذاهای واقعا خانگی دستپخت مادران به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود.

انتهای پبام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads