کد خبر: 13238 - تاریخ: شنبه، 1 دسامبر 2012 - 07:57

سفر گران شد ؛ ولی انگار نه انگار!

خوبان خبر: «مگس‌پرانی» کار این روزهای دفاتر خدمات مسافرتی شده، قیمت تورها آن‌قدر گران است که کمتر کسی دیگر رغبت می‌کند به سفر برود.

به گزارش خوبان به نقل از جهان، ابتدا بی‌ثباتی ارز یقه‌ی بازار سفر را گرفت، البته این یقه‌گیری خیلی هم حاد نبود. بعد نوبت محدود شدن ارز مسافرتی شد که سفرهای خارجی را از اولویت و برنامه‌ی اقشار کم‌درآمد جامعه خارج کرد، البته باز هم مردمی از این قشر بودند که همچنان ترکیه و دبی را برای سفر انتخاب می‌کردند.

آژانس‌دارها در این شرایط بی‌ثباتی که نقل و انتقال ارزشان هم به خارج از کشور مشکل پیدا کرده بود و تن به صرافی‌ها داده بودند، تصمیم گرفتند توپ را به زمین مسافران بیندازند و نرخ تورها را ارزی ریالی حساب کنند. به این ترتیب، دیگر مسئولیتی متوجه‌ی دفاتر خدمات مسافرتی نبود که بخواهند هر روز یک جواب و یک نرخ به مسافر بدهند و دست آخر نیز او را از دست بدهند.

اگرچه رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تأکید دارد که آژانس‌دارها از سود خود کم می‌کنند و ضرر ناشی از بی‌ثباتی بازار ارز را از مسافر نمی‌گیرند، اما باید پای درد و دل مسافرانی که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست، نشست که ضررهایی را بابت بی‌ثباتی ارز و گران شدن قیمت تور به آژانس‌دارها داده‌اند.

حال در این بازار وانفسا، گران شدن بلیت پرواز‌های داخلی و خارجی کم بود که آن هم چندی پیش اتفاق افتاد.

حالا مدیران دفاتر خدمات مسافرتی که روزهای بلاتکلیفی را به‌دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز، قیمت هتل‌ها و بلیت هواپیما می‌گذرانند و همچنان در نقل و انتقال پول‌شان به خارج از کشور برای خرید خدمات مشکل دارند، معتقدند که سفر، این روزها به کالایی لوکس تبدیل شده است که فقط عده‌ای خاص می‌توانند مشتری آن باشند. اتفاقی که تا کنون خلاف تمام سیاست‌ها و برنامه‌های متولیان سفر بوده است که می‌خواستند سفر را به سبد خانواده‌ی ایرانی وارد کنند و از آن به‌عنوان ابزار نشاط و آرامش در جامعه بهره ببرند.

اما عملکرد مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در چنین شرایطی از آن‌ها به‌عنوان متولی سفر انتظار می‌رود پا در میانی کنند و اقداماتی انجام دهند تا هشدارهایی که این روزها درباره‌ی حذف سفر از سبد خانواده‌ی ایرانی داده می‌شود، محقق نشود، به‌گونه‌ای است که انگار نه انگار اتفاق مهمی افتاده و سفر در آستانه‌ی کم‌رنگ شدن در میان خانواده‌هاست.

البته در هفته‌های گذشته، منوچهر جهانیان – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – گفت که نامه‌ای را به وزارت راه نوشته است تا شرایط برای تورها تسهیل شود.

او همچنین از لیزینگی شدن سفر و مذاکره با برخی بانک‌ها سخن گفت؛ اما حرف‌های این روزهای آژانس‌دارها، حکایت دیگری را نقل می‌کند و به نظر می‌رسد از تسهیلاتی که درباره‌ی آن‌ها حرف زده شده، خبری نیست.

در واقع، مسئولان این سازمان که عکس‌العمل‌های آن‌ها نشان می‌دهد، چندان هم نگران کاهش یا حذف سفرهای خروجی نیستند، گمان می‌کنند که شرایط کنونی و گران شدن ارز اگر برای سفرهای خارجی ایرانی‌ها بد بوده، برای گردشگران ورودی خوب بوده است، چراکه آن‌ها حالا می‌توانند مدت زمان بیشتری را با پول کمتری در ایران بگذرانند.

این اعتقاد را هم برخی آژانس‌دارها تلویحا تأیید کرده و گفته‌اند: به‌تازگی نرخ سفر به ایران کمتر از قبل شده است، البته این به معنای ارزان شدن سفر به ایران نیست. فقط بی‌ارزش شدن پول ایران، قیمت‌ها را اندکی کمتر از قبل کرده است که این تغییر هم با گران شدن نرخ پروازهای داخلی، غذا و دیگر مایحتاج گردشگران، چندان به چشم نمی‌آید.

هرچند بارها گفته و تأکید شده است که سفر، هویتی کاملا فرابخشی دارد و نیاز است تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با آن همراه شوند؛ ولی صرف نظر از تمام تشکرها و تقدیرهایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هر بهانه‌ای از دیگر دستگاه‌ها می‌کند، به نظر می‌رسد این موضوع چندان هم جا نیفتاده است، چراکه نه در مرکز مبادلات ارز، حضور نماینده‌ی بخش گردشگری توجیه دارد و نه سازمان هواپیمایی حاضر است تسهیلاتی را برای ترویج و توسعه‌ی سفر از طریق دفاتر خدمات مسافرتی در نظر بگیرد.

انتهای پیام/س.ن

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads