کد خبر: 132331 - تاریخ: چهارشنبه، 15 فوریه 2017 - 22:16

پژوهشگر اقتصادی؛

رکود و بیکاری گسترده‌تر از گذشته است/انجام تعهدات برجام هم تأثیر خاصی در اقتصاد کشور نداشت

غلامرضا خانکشی پور گفت: علی‌رغم تمام بدعهدی‌های امریکا، اگر همه تعهدات برجام عملی می‌شد بازهم تأثیر خاصی در حوزه اقتصاد رخ نمی‌داد.

به گزارش خوبان به نقل از لنگر خبر غلامرضا خانکشی پور پژوهشگر اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: قرار بود با اجرایی شدن برجام هم چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد بچرخد ولی چرخ‌های سانتریفیوژها منوط به توافقات برجام، باعث بتن‌ریزی در قلب راکتور شد، فردو تعطیل و دانشمندان کنار گذاشته شدند.

 

وی بابیان اینکه نمی‌توان گفت که چرخ سانتریفیوژها به‌خوبی گذشته می‌چرخد، اظهار کرد: دل به توافقی خوش کردیم که جز غنی‌سازی کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد این درحالی‌ است که غنی‌سازی درگذشته پیشرفته‌تر و بهتر از زمان حال بود.

 

مدرس دانشگاه با طرح این سؤال که گردش چرخ‌های اقتصاد را چگونه باید تعریف کرد، افزود: باید دید که بعد از برجام بیکاری کاهش‌یافته یا کارخانه‌ها و تولیدی‌ها گردش کار مناسبی دارند یا خیر.

 

خانکشی پور رکود و بیکاری را گسترده‌تر از گذشته دانست و عنوان کرد: علی‌رغم امنیت همه‌جانبه در کشور، ناامنی‌هایی برای سرمایه‌گذار از دید سودآوری، عرضه کالا و مزاحمت‌هایی در حوزه قانون وجود دارد.

 

وی تأکید کرد: کارخانه‌های ما به لحاظ دانش تولید و سرمایه در گردش دچار مشکل هستند و قوانین و مقررات دست‌وپا گیر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

 

مدرس دانشگاه بابیان اینکه در تولید یک نگاه به داخل و یک نگاه به تولید در داخل کشور داریم، اظهار کرد: اگر برجام می توانست باعث ورود کالاهای استراتژیک برای تولید ارزان در کشور شود می‌توانستیم بگوییم برجام تأثیر داشته است، قرار بود برجام درب حوزه صادرات بازارهای جهانی را به کشور باز کند که چنین چیزی نیز مشاهده نمی‌شود.

 

خانکشی پور افزود: از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که برجام نمی‌تواند گشایش خاصی را به همراه داشته باشد، علی‌رغم تمام بدعهدی‌های امریکا، اگر همه تعهدات برجام عملی می‌شد بازهم تأثیر خاصی در حوزه اقتصاد رخ نمی‌داد.

 

وی کیفیت و کمیت کالاها را یکی از شروط صادرات و واردات دانست و اظهار کرد: در اقتصاد و با برجام یا بدون برجام باید دید که آیا کالاهای داخلی ازلحاظ کیفیت و کمیت توان رقابت با کالاهای خارجی را در اقتصاد جهانی دارد یا خیر که اساسا در جایگاه صادرات قرار نداریم.

 

مدرس دانشگاه بابیان اینکه اگر برجام تأثیر مثبت بر اقتصاد هم داشت تولیدات داخل کشور قدرت رقابت در بازارهای جهانی را نداشت، گفت: اینکه اقتصاد را به برجام پیوند دهند یک انتظار بیهوده است.

 

خانکشی پور تأکید کرد: باید بنیه اقتصادی در داخل کشور تقویت و معایب قانونی فعالیت‌های اقتصادی برطرف گردد و طبق فرموده امام خامنه‌ای در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads