کد خبر: 13176 - تاریخ: جمعه، 30 نوامبر 2012 - 21:04

به بهانه سالروز درگذشت عالم فقيد گيلان:

نگاهي به زندگي آيت الله سيدمهدي رودباري

خوبان خبر: گفتنی است که این عالم بزرگ پسرعموی پدر آیت الله سیدمجتبی رودباری است که اکنون در قید حیات هستند و در مسجد صفی رشت اقامه جماعت می کنند.

به گزارش خوبان به نقل از رنگ ایمان، آیت ا… سیدمهدی رودباری (ره) فرزند حجت الاسلام و المسلمین سیدموسی در تاریخ 1 رمضان المبارک 1307 هجری قمری (مطابق 1281 ش) در روستای دوگاهه رودبار چشم به جهان گشود و پس از تحصیلات مقدماتی در رشت، قزوین و تهران در سال 1299 ش برای ادامه تحصیل علوم دینی به نجف اشرف مشرف شد و در درس خارج آیات عظام ـ آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، میرزای نائینی و سایر اساتید حوزه نجف اشرف و پس از اخذ اجازه اجتهاد از اساتیدش در سال 1308 شمسی خورشیدی به شهر رشت عزیمت نمودند. ابتدا در مسجد ملاعلی محمد سپس در تکیه جنب مسجد کاسه فروشان و بعد در خود مسجد کاسه فروشان به اقامه امامت پرداخت. ایشان مردم را به تقوا و پرهیزگاری دعوت می نمودند.

در زمان رضاخان مدارس علوم دینی تعطیل شده بود و پس از شهریور 1320 در جنب مسجد کاسه فروشان مدرسه ای بود به نام مدرسه حاج علی اکبر که مخروبه شده بود، ایشان در صدد برآمد در آن جا مدرسه ای جهت طلاب احداث نماید. لذا با اجازه مرجع تقلید وقت آیت ا…العظمی سیدابوالحسن اصفهانی مدرسه را با کمک های مردمی وجوه سهم امام علیه السلام که اجازه آن را جهت هزینه کردن داشتند مدرسه مزبور احداث گردید به نام مدرسه علوم دینی مهدویه که در آن مدرسه طلاب از نقاط مختلف و روستاهای اطراف رشت برای تحصیل علوم دینی به مدرسه مذکور آمدند و تحصیل علوم دینی نمودند که اکنون اغلب آنان ائمه جمعه و امامت مساجد را به عهده دارند که به این شرح اند: آقا محمدصادق احسان بخش ، سید موسی و سید محمد حجتی شفتی، طاهر شرفی، سید کاظم میرعبدالعظیمی، سید اسحاقی، شیخ محمود قاهری، سید داود مصطفوی، شیخ مختار ظهیـری و…

ایشان مسجد جامع رشت را که در زمان رضاخان به بانک ملی به مبلغ 16 هزار تومان فروخته شده بود با تلاش و پیگیری آیت ا… سیدمهدی رودباری و چندین مرحله مراجعت به تهران و با همت و همکاری مردم خیّر رشت از تصرف بانک پس گرفته شده و مسجد جامع را بنا نمودند.

ایشان مسجد حاج مجتهد را که به مرور زمان مستهلک گردیده بود و در زمان رضاخان که اداره اوقاف آن را متصرف شده بود و با مراجعه زیاد به تهران و کوشش و تلاش و همت مردم از تصرف اداره اوقاف گرفته شد و با همکاری مردم مسجد بنا گردید و برای اینکه از مسجد مزبور عایداتی داشته باشد، جنب مسجد زمینی که خارج از مسجد بود با همت دونفر از بازرگانان خوش نام رشت به نام آقایان های حاج سیدعلی سیدین و حاج حسین باحور، تیمچه ای بنا نمودند و به مدت ده سال از هزینه ای که برای تیمچه نموده بودند از اجاره تیمچه ها هزینه خود را دریافت نمودند و سپس عایدات حجرات را وقف مسجد و وقف نامه هم در محضر آقا سیداحمد فاطمی تنظیم گردید که حالیه تیمچه مزبور وقف می باشد و عایدات آن هم صرف هزینه مسجد می گردد و در همان موقع که مسجد را می ساختند، می گفتند امامت جماعت مسجد را به یکی از مجتهدین شهر به نام آیت ا… شیخ کاظم صادقی فومنی واگذار نمایند که همین کار نیز انجام پذیرفت.

آیت ا… سیدمهدی رودباری در تاریخ 9 آذر 1327 ش مطابق با 28 صفر 1368 هجری قمری دار فانی را وداع نمود. سپس بنا به تقاضای هیئت امناء مسجد و مؤمنین شهر رشت در جنب مسجد کاسه فروشان در محوطه ایوان به خاک سپرده شد.

البته اکنون که مسجد کاسه فروشان گسترش یافت مزار این عالم جلیل داخل مسجد قرار گرفته است. با اینکه بیش از 60 سال از رحلت ایشان می گذرد همه ساله در سالگرد ایشان در 28 صفر مراسمی در مسجد کاسه فروشان رشت با حضور علما و بزرگان برگزار می گردد. گفتنی است که این عالم بزرگ پسرعموی پدر آیت الله سیدمجتبی رودباری است که اکنون در قید حیات هستند و در مسجد صفی رشت اقامه جماعت می کنند.

شجره نامه

آیت الله السیدمهدی الرودباری بن السید موسی بن السید مهدی بن السید باقر بن السید علی بن المیرجمال بن السید علی بن السید حاصل بن السید علی بن السید عباس بن السید مرجان بن میرهاشم بن السلطان السید علی قاضی بن السید محمد بن السید علی بن السید محمدبن السید محمد بن السید علی بن السید موسی بن السید جعفربن السید اسمعیل بن احمد بن السید محمد بن السید ابی القاسم بن السید حمزه بن الامام موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهم السلام.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads