کد خبر: 131357 - تاریخ: یکشنبه، 5 فوریه 2017 - 09:14

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خبر داد

صادرات صنایع دستی گیلان به یک میلیون و 500 هزار دلار رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: میزان صادرات تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان ، به یک میلیون و 500 هزار دلار رسیده است.

به گزارش خوبان، رضا علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،با اشاره به این موضوع که سفال و حصیر، بیشترین سهم از صادرات صنایع دستی استان را داراست، افزود: هدف گذاری مشخصی برای توسعه صادرات صنایع دستی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و درآمدزایی ارزی مبتنی بر داشته های صنایع دستی استان آغاز و برنامه ریزی شده است.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر تولیدات هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان به دلیل برخورداری از کیفیتی ممتاز و داشتن جنبه کاربردی در لیست کالاهای صادراتی از گمرک و نیز سبد صادرات چمدانی قرار گرفته که این موضوع، حاصل تلاش هنرمندان و مسئولان استانی در زمینه صادرات کلان است.
علیزاده با اشاره به روستاهای پایلوت در اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان ادامه داد: 230 واحد به صورت انفرادی و کارگاهی در روستاهای قاسم‌آباد سفلی و علیا، حلیمه جان تالش، اسطلخ جان رودبار، دهنه سر شیجان خمام در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه تا سال 92 تنها 139 فروشگاه صنایع‌دستی در گیلان فعال بوده، بیان کرد: در زمان حاضر 334 واحد عرضه صنایع دستی در استان فعال است.
علیزاده افزود: تاکنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
وی همچنین از کسب نشان جغرافیایی چادرشب و گلیم گیلان خبر داد و گفت: تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
به گفته علیزاده تعداد کارگاه های تاسیس شده در سال جاری 21 کارگاه است که با تاسیس این تعداد کارگاه 89 کارگاه در زمان حاضر در استان فعالیت می‌کنند.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 300 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان هستند.

 

 

انتهای پیام/ص


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads