کد خبر: 13093 - تاریخ: پنج‌شنبه، 29 نوامبر 2012 - 18:35

عکس: استتار جالب و دیدنی جغدها

خوبان: از آنجا که اکثر جغدها طی روز در مکانی مثل شاخه درختان بین سنگها و صخره ها و در میان بوته ها به استراحت می پردازند یا می خوابند، استتار در محیط برایشان حیاتی است که نقش و رنگ پرها به خوبی از عهده این عمل بر می آیند.

جغدها موجوداتی شکارگرندو از طیف وسیعی از جانداران تغذیه می کنند. اکثر جغدها شب فعال (Nucturnal) هستند و فعالیت خود را با آغاز تاریکی هوا شروع می کنند. اگر بگوییم که در چرخه تکامل طبیعت این پرندگان منحصر به فرد به برترین حواس و تجهیزات برای شکاری موفق در تاریکی شب دست یافته اند اغراق نکرده ایم.

لیست غذایی جغدها بسته به گونه آنها متفاوت است : پستانداران و جوندگان کوچک، حشرات، کرمها، حلزونها، خزندگان، دوزیستان و در بعضی گونه ها ماهی شامل آن می شود. بینایی و شنوایی شگفت انگیز، آناتومی بدنشان، فرم و شکل پرها که پروازی بدون صدا را برایشان به ارمغان آورده و منقار و چنگالهای تیز و برنده شان جغدها را تبدیل به یکی از موفق ترین شکارچیان در طبیعت کرده است.

در جهان حدود 220 گونه جغد (این تعداد تقریبی است و ممکن است در منابع گوناگون اختلاف وجود داشته باشد) شناسایی شده که در دو خانواده جغدیان Strigidae Family- Typical owls و جغدهای انبار Tytonidae Family – Barn Owls طبقه بندی شده اند. این پرندگان به غیر از قاره جنوبگان و چند جزیره دورافتاده در تمام قاره های جهان پراکنش دارند. کوچکترین جغدی که شناسایی شده جغد کوتوله Micrathene Whitney –Elf Owl با قدی حدود 13 تا 15 سانتی متر و بزرگترین آنها شاه بوف bubo/Bubu – Eurasian Eagle Owl با قدی برابر 75 سانتی متر است.

 رنگ و طرح پرهای جغد به گونه ای است که به خوبی می تواند با محیط اطراف هماهنگ شود و در مقابل خطرات احتمالی از خود محافظت کند. از آنجا که اکثر جغدها طی روز در مکانی مثل شاخه درختان بین سنگها و صخره ها و در میان بوته ها به استراحت می پردازند یا می خوابند، استتار در محیط برایشان حیاتی است که نقش و رنگ پرها به خوبی از عهده این عمل بر می آیند.

 


نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads