کد خبر: 130651 - تاریخ: یکشنبه، 29 ژانویه 2017 - 08:01

گزارش/

فیلم فجر ۳۵ کلید خورد/ از تحسین ترانه علیدوستی تا یاد آتش‌نشانان

مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد در ساعت ۱۹ که از قبل اعلام شده بود، آغاز و در ساعت ۲۱:۳۰ با اعلام برگزیدگان سه بخش و چهار تجلیل به پایان رسید.

به گزارش خوبان، مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری شنبه نهم بهمن ماه در برج میلاد برگزار می شود. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمدمهدی حیدریان مشاور عالی وی در مراسم حضور یافته اند.

از ساعت ۱۸:۱۵ به بعد هنرمندان در برج میلاد حضور پیدا کردند. از جمله هنرمندان حاضر در کاخ جشنواره می توان به سیروس الوند، مهتاب کرامتی، منوچهر هادی، یکتا ناصر، پوریا آذربایجانی و … اشاره کرد.

از ساعت ۱۸:۵۰ ورود به سالن اصلی آغاز شده ولی هنوز هیچ جایگاهی برای خبرنگاران در نظر گرفته نشده است. درنهایت خبرنگاران خودشان جایی برای نشستن یافتند و جای ویژه ای برای آنها در نظر گرفته نشد.

سرود ملی ساعت ۱۹:۰۳ نواخته و با قرائت قرآن مراسم رسما آغاز شد. احسان کرمی مجری مراسم درگذشت زنده یاد کاظم افرندنیا بازیگر پیشکسوت را تسلیت گفت. سپس محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت: امیدواریم سال جدید سال پررونقی برای سینمای ایران باشد و سال نو سینمای ایران را تبریک می گویم.

در ادامه مراسم احسان کرمی با اشاره به اینکه معمولا مراسم های افتتاحیه با اجرای موسیقی برگزار می شود بیان کرد به دلیل فاجعه پلاسکو دست و دل ما نمی رفت این مراسم را مانند سال های قبل برگزار کنیم.

بعد از صحبت های وی عکس هایی از فاجعه آتش سوزی در پلاسکو و درگذشت تعدادی از هموطنان و شهدای آتش نشان پخش شد. سپس موسیقی «روز واقعه» ساخته مجید انتظامی پخش شد. همچنین تصاویری برای بزرگداشت شهدای نیروی انتظامی از جمله شهید عباس کنعانی پخش شد.

بزرگداشتی برای شهید مرزبان

برای تجلیل از خانواده شهید کنعانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام احمد مازنی عضو مجلس و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمدند. لوح تقدیر ویژه تقدیم مادر این شهید مرزبان شد.

این مراسم در حالی در سالن اصلی برج میلاد برگزار می شود که عده ای از مردم روی زمین نشسته اند و این نشان می دهد که بیشتر از ظرفیت سالن اصلی کارت توزیع شده است.

آتش نشان فداکار از پلاسکو به افتتاحیه فجر آمد

امیر مهدیان آتش نشان که در فاجعه پلاسکو صدمه دیده بود در مراسم حضور دارد و از او برای حضور روی سن دعوت کردند و وی قبل از حضور روی صحنه درخواست کرد کسی دست نزند. به همین منظور همه به احترام وی و دیگر آتش نشانان ایستادند و صلوات فرستادند. هنگام تقدیر از وی مردم به احترام این آتش نشان دست زدند. احسان کرمی مجری برنامه اشاره کرد که این آتش نشان به احترام سینماگران محل پلاسکو را برای ساعتی ترک کرده است.

وی که با لباس آتش نشانی در مراسم حضور یافته بود در سخنانی گفت: صحنه های عجیبی آنجا دیدم و گل های ما پرپر شدند. البته حضور همه مردم و کمک نهادها سبب شد تا آوارها را برداریم. فضا درست مانند تفحص در جبهه بود تا بتوانیم شهدای خود را بیرون آوریم. بچه های ما با خون خود سه ساعت ساختمان را سرپا نگه داشتند تا مردم نجات پیدا کنند. ما به شغلی که انتخاب کرده ایم افتخار می کنیم ولی از مردم هم می خواهم ایمنی را رعایت کنند تا دیگر از این اتفاق ها رخ ندهد.

در ادامه مراسم بخش بزرگداشت ها آغاز شد که اولین بزرگداشت به محمد کاسبی بازیگر اختصاص داشت. از مجید مظفری و همایون ارشادی برای بزرگداشت کاسبی دعوت به عمل آمد که روی سن حاضر شوند.

سیمرغی برای محمد کاسبی

محمد کاسبی در سخنانی گفت: جشن بزرگ خانواده عزیز سینمای ایران مبارک باشد و برای همه آرامش درون از خداوند خواستارم.

احسان کرمی از همسر محمد کاسبی نیز رعوت کرد تا روی صحنه بیاید. به محمد کاسبی یک سیمرغ و لوح تقدیر اهدا کردند.

سپس حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: من هم مثل شما تحت‌تأثیر بخش اول جشنواره هستم. در جشن بزرگ سینمای ایران، از کسانی که از ما محافظت می‌کنند تقدیر شد. از همه شما تشکر می کنم که حضور دارید. سپاس  از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرانی که با ما همراه هستند. امسال چهارمین سالی است که برای برگزاری جشنواره در خدمت شما  هستم. روزهای اول بسیار سخت بود. چقدر شمس و مولانا خواندم تا شما را امیدوار کنم. اصناف چندین پاره بودند، مخاطبان سینما زیر خط فقر قرار داشتند اما امروز با فهم متقابل شما، جشنواره امسال جشنواره سینمای امید است و سینمای امید تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: امسال وقتی فیلم‌های شما فیلمسازان را دیدم، خستگی‌ام در رفت و خیالم راحت شد. آقای صالحی‌امیری، این فیلم‌ها برای جوانان است که نشان دادند سینما ادامه دارد و در زیر چتر بزرگان سینما قرار گرفتند.

ایوبی: سال ۹۶ سال درخشش سینمای ایران است

وی افزود: فکر می کنم سال ۹۶ سال درخشان سینمای ایران به شمار می رود. ما فیلمسازانی داریم که با خون دل فیلم می سازند و سینمای ایران را در جهان مطرح کرده و می کنند. امسال چهارمین سالی است که در خدمت شما هستم امسال چهارمین و آخرین جشنواره فیلم فجر دولت یازدهم را برگزار می کنیم.

رییس سازمان سینمایی در دولت یازدهم تاکید کرد: سینمای ایران در شرایط بسیار سختی بود ولی با همدلی شما سینمای ایران پیشرفت می کند. سینمای ایران سینمای امید است و این مساله هیچ وقت دور از دسترس نیست. زمانی که فیلم های شما را دیدم خستگی چهارساله ام از بین رفت. امسال سال تثبیت فیلمسازان جوان است. امسال نیمی از تولیدات سینمای ایران در جشنواره برای فیلمسازان جوان است؛ فیلمسازانی که زیر سایه پیشکسوتان رشد کردند.

ایوبی اضافه کرد: در فیلم‌های سینمایی امسال امید موج می‌زند و فیلم‌های اجتماعی زیاد است. جوانان فیلم‌های ساده و کم هزینه ساخته‌اند و همچنین درفیلم‌های دفاع مقدس، خواهران و مادران شهید را به تصویر کشیده‌اند. یقین دارم مردم از دیدن این فیلم‌ها لذت خواهند برد، همانطور که رهبر انقلاب پشتوانه ما در سینما هستند. ما باید قدر سینما را بدانیم چرا که سینما از جلوه‌های قدرت ما است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اقدام اخیر ترانه علیدوستی بازیگر فیلم «فروشنده» بیان کرد: نشانه قدرت سینمای ایران است که یک بانوی ایرانی اسکار را تحریم کرد. سینماگران ما مرزداران ایران هستند، چنانچه وقتی عباس کیارستمی‌ها و اصغر فرهادی‌ها آثار سینمای ایران را به جهان عرضه می‌کنند، موجب شگفتی همه می‌شوند.

بزرگداشت بعدی به غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما اختصاص داشت. برای بزرگداشت این هنرمند از فرشته طائرپور و محمدمهدی دادگو دعوت شد تا روی صحنه بیایند. غلامرضا موسوی نیز به همراه همسر خود روی صحنه آمد.

موسوی گفت: تهیه کنندگی من زمانی آعاز شد که سه دوست من تصمیم به ساخت فیلم گرفتند. آن زمان به من پیشنهاد دادند که به صورت تعاونی فیلم بسازیم و من هم قبول کردم. در همان زمان مدیران جوان از جمله علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان من را در این راه همراهی کردند. بعد از آن من فعالیت های صنفی را دنبال کردم.

وی ادامه داد: ما سینماگران در دولت دهم با مشکل مواجه شدیم و خانه سینما تعطیل شد. نباید فراموش کنیم این افراد در دولت دهم چه کردند و نباید امروز مسایل صنفی را به دست برخی از افراد تاثیرگذار در آن دولت سپرد.

در ادامه به نمایندگی از همه پیشکسوت ها صدیقه کیانفر را تشویق کردند.

رییس جمهور سلام رساند

در ادامه صالحی امیری وزیر ارشاد روی صحنه آمد و گفت: قبل از حضور در مراسم با رییس جمهور دیدار کردم و سلام وی را برای شما آورده ام.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط است‌. سینمای ایران امروز زبان گویای جامعه ای است که رویکرد اجتماعی و جامعه محور دارد. اقبال و گرایش مردم به سینما نشان می دهد توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. ما امروز به خانواده بزرگ سینما فراتر از سرمایه فرهنگی بلکه به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه می کنیم. ما به سینماگران اعتماد داریم و معتقدیم با کمک شما می توانیم به کاهش آسیب های اجتماعی امیدوار باشیم. من این جشنواره را جشنواره امید و نشاط می دانم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما وظیفه داریم زیر ساخت های این صنعت را افزایش دهیم و در گسترش این هنر در سراسر کشور عدالت را افزایش دهیم. من به ضرورت سازمان  نظام صنفی هنر اعتقاد دارم و به دنبال ایجاد زیرساخت برای شکل گیری این سازمان هستم.

وی افزود: سینمای ایران می تواند آیینه ای شفاف برابر واقعیت های جامعه باشد و امروز بستری مناسب برای تولیدات اجتماعی سینماگران فراهم شده است. امیدوارم جشنواره امسال کانونی برای انسجام بیشتر اصحاب هنر باشد.

پس از صحبت های وزیر اهدای جوایز بخش اقلام تبلیغاتی آغاز شد.

برنده بخش آنونس و تیزر

در بخش اهدای جایزه آنونس جواد جلالی و محمد حیدری و منوچهر شاهسواری روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین به روح الله موحدی برای «سیانور» اهدا شد.

وی از محمود رضوی تشکر کرد و گفت: این سیمرغ را به جای همه سیمرغ هایی که سال قبل نگرفتیم به عوامل «سیانور» اهدا می کنم.

برنده بخش پوستر

در بخش پوستر نیز سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به طاها ذاکر برای طراحی پوستر «فصل باران های موسمی» اهدا شد.

طاها ذاکر گفت: پیش از هر چیز از خانواده ام تشکر می کنم. معتقدم این جایزه ها نیستند که به ما اعتبار می دهند این ما هستیم که به جایزه ها اعتبار می دهیم. پس به این جایزه اعتبار می دهم و آن را به کیانوش عیاری برای «کاناپه» تقدیم می کنم.

برنده بخش عکس

در بخش بهترین عکس سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار سیمرغ تقدیم شد به مریم تختکشیان برای «نیم رخ ها».

اجرای علیرضا قربانی خواننده سنتی ایرانی زینت بخش این بخش از مراسم بود.

محمود کلاری با بیان اینکه من به تقاضای خودم اینجا هستم تا این افتخار را داشته باشم تا در این لحظه کنار تورج باشم، گفت: من هیچ چیز از فیلمبرداری نمی دانستم و تنها یک عکاس بودم و منصوری اولین استاد و راهنمای من در فیلمبرداری است. وی من را که هیچ چیز نمی دانستم تحمل کرد و به من آموخت و من را به اینجا رساند. من از او سپاسگزارم.

تورج منصوری به همراه دختر و پسرش روی صحنه آمد و بیان کرد: یک چیزهایی راجع به من گفته شد که واقعیت ندارد. من خواهش دارم ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید و فراموش نکنید فاجعه آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ممکن است همچون اتفاق ساختمان پلاسکو شود.

فرهاد توحیدی کبوتر صلح بود

آخرین مراسم بزرگداشت به فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس اختصاص داشت. در این بخش شهرام اسدی و شادمهر راستین روی صحنه آمدند. شادمهر راستین بیان کرد: فرهاد توحیدی نمونه ای از بهترین فیلمنامه نویسان در ایران است. او بین کارگردانان و نویسندگان پیوند زده و زمانی که خانه سینما تعطیل بود، کبوتر صلح شد.

فرهاد توحیدی با همسرش روی سنت آمد و گفت: بین این همه همکار شایسته ای که وجود دارند من کوچکترین هستم و این بزرگداشت را به خود نمی گیرم و این بزرگداشت را احترام جشنواره به جایگاه فیلمنامه نویسی می دانم.

وی افزود: یک اظهار گله دارم و آن این است که برخی از بزرگان سینما فیلم داشتند ولی فیلمشان رد شد. گلایه می کنم به خصوص برای کیانوش عیاری.

این نویسنده فیلمنامه تاکید کرد: آقای وزیر من خود را خادم سینمای ایران می دانم و خوشحالم که شما گفتید می خواهید سازمان نظام صنفی ایجاد کنید. من به عنوان یک سینماگر می خواهم که سینما مناسبات صنعتی داشته باشد تا در کنار آن به حق مالکیت توجه شود. از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می خواهم که حق و اختیار تصمیم گیری برای سینما را به خارج از مرزهای این دو نهاد نبرند و از شما آقای وزیر می خواهم اقتدار خود را ناشی از اقتدار هنرمندان بدانید.

توحیدی تاکید کرد: از همسرم که همای سعادت زندگی من است، از پسر هنرمندم که موثر است، از مادرم که انرژی مثبت‌اش همیشه همراه من است و برای موازنه از مادر همسرم تشکر می‌کنم.

آرزوی سلامتی برای اصغر شاهوردی

احسان کرمی در بخش پایانی مراسم گفت: امشب عزیزی در بین ما است؛ اجازه دهید مراسم افتتاحیه امشب را با آرزوی سلامتی برای همه اهالی هنر به پایان برسانیم و مخصوصا اصغر شاهوردی.

 

 

منبع:مهر

انتهای پیام/1266


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads