کد خبر: 12953 - تاریخ: چهارشنبه، 28 نوامبر 2012 - 14:27

مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع):

استاد فرشچیان ریالی برای ساخت ضریح امام حسین (ع) نخواست.

استاد، روزهایی که برای کار به کارگاه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) می‌آمدند، از هزینه‌های ایاب ذهاب گرفته و تا هزینه اقامت در هتل را خودشان تقبل می‌کردند، در صورتی که این وظیفه هیئت امنا بود، اما هر چه در این زمینه اصرار می‌شد ایشان مخالفت می‌کردند.

به گزارش خوبان: مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص انتشار این شایعه از مدت‌ها قبل در فضای مجازی اظهار داشت: باید دید اینگونه شایعات از کجا سر چشمه می‌گیرد و هدف انتشار دهندگان آن چیست؟ بنده به عنوان کسی که در این پروژه، مسئولیت مستقیم داشته و با استاد فرشچیان نیز چند سالی در این پروژه همکاری داشته‌ام به صراحت اعلام می‌کنم که این مطالب خلاف واقع و کذب محض است.

محمود پارچه باف عنوان کرد: هدف انتشار دهندگان این شایعه که به نوعی خیال بافی است و در حقیقت برای زیر سئوال بردن هنر گرانسنگ و بی نظیر استاد فرشچیان بوده و هم اینکه می‌خواستند تلاش‌های خالصانه و شبانه روزی اعضای هیئت امنای ساخت ضریح مطهر را که در طی این سالها برای به سرانجام رساندن این پروژه تاریخی تلاش‌های فراوانی کردند، کم ارزش جلوه دهند و زیر سئوال ببرند.

فرشچیان انسانی ولایی و عاشق امام رضا(ع) و امام حسین(ع) است

پارچه باف در خصوص ویژگی‌های شخصیتی استاد فرشچیان ابراز داشت: آنچه بنده در طی 4 یا 5 سال همکاری در ساخت ضریح ایشان را شناختم، استاد انسانی وارسته، متدین، ولایی، عاشق امام رضا(ع) و امام حسین(ع) است.

مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) افزود: وقتی که این شایعه به گوش استاد فرشچیان رسید، با بنده تماس گرفتند و از انتشار این مطالب کذب ابراز ناراحتی کردند و می‌گفتند بنده نیازی به این پول‌ها ندارم، من تابلوهایی در آمریکا دارم که به مبالغ بسیار زیادی آن را می‌خرند اما من نیازی به فروش آن ندارم.

استاد فرشچیان: مسایل دنیوی و مادی هیچوقت برای من مطرح نبوده است

وی با بیان اینکه استاد فرشچیان بارها به این نکته تاکید کردند که همواره در زندگی آنچه که آموخته‌ام را بدون کوچکترین توقع مالی به شاگردانم تعلیم داده‌ام و مسایل دنیوی و مادی هیچوقت برای من مطرح نبوده است، افزود: استاد فرشچیان از ابتدایی که مشغول کار طراحی ضریح مطهر شدند تاکنون به هیچ عنوان حرفی در خصوص دستمزد و حق الزحمه، حتی به مزاح و شوخی هم به میان نیاوردند و ریالی از هیئت امناء درخواست نکردند.

هزینه ایاب ذهاب و اقامت در هتل را خود استاد فرشچیان پرداخت می‌کردند

مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) افزود: استاد، روزهایی که برای کار به کارگاه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) می‌آمدند، از هزینه‌های ایاب ذهاب گرفته و تا هزینه اقامت در هتل را خودشان تقبل می‌کردند، در صورتی که این وظیفه هیئت امنا بود، اما هر چه در این زمینه اصرار می‌شد ایشان مخالفت می‌کردند.

وی گفت: بارها و بارها مشاهده کردیم که استاد فرشچیان مبالغی را برای ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) هدیه کردند که این امر نشان دهنده اخلاص و ارادت این هنرمند متعهد به آستان مقدس سیدالشهدا(ع) است.

وی بیان کرد: در اوایل کار که استاد در منزل یکی از اعضای هیئت امنای ساخت ضریح مطهر اقامت داشتند به رغم خستگی کار روزانه در کارگاه، اما دیده می‌شد ایشان شب‌ها به تهجد و نماز شب مشغول بودند.

استاد فرشچیان بزرگوارانه در خواست برخی تغییرات در طراحی ضریح را می‌پذیرفت

پارچه باف در خصوص خلوص و بزرگواری استاد فرشچیان در روند ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) تصریح کرد: در طرح اولیه‌ای که استاد فرشچیان ارائه دادند با درخواست عتبه حسینی تغییراتی در آن ایجاد شد که به عنوان نمونه می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنها می‌خواستند اشعاری که در این ضریح استفاده می‌شود از اشعار سید رضی باشد و یا اینکه ابعاد ضریح جدید باید دقیقاَ همانند ابعاد ضریح فعلی باشد که استاد فرشچیان بزرگوارانه این تغییرات را لحاظ کردند.

استاد فرشچیان، با یک تماس خود را از آمریکا به قم می‌رساندند

وی با بیان اینکه هرگاه در روند اجرای طرح ضریح مطهر، دچار مشکل می‌شدیم استاد فرشچیان با یک تماس تلفنی در اولین فرصت از آمریکا خودشان را به قم می‌رساندند، افزود: استاد فرشچیان گاهی اوقات روزانه 14 ساعت بر روی طرح ضریح کار می‌کردند که وقتی کار ضریح به اتمام رسید ایشان از فرط خوشحالی سجده کردند و خدا را شکر گفتند.

استاد فرشچیان بعد از مراسم رونمایی از ضریح مطهر امام حسین (ع) که در روز پنج شنبه ششم مهرماه سال جاری و در آستانه میلاد با سعادت امام رضا(ع) انجام شد، گفت: در شرایط کنونی نمی‌توانم احساس شعف خود را در شرایطی که شاهد هستم ضریح مطهر امام حسین(ع) رونمایی شده است بیان کنم.

وی ابراز داشت: خداوند را شاکرم که به من این لیاقت و افتخار را داد که بتوانم این ضریح مطهر را طراحی کنم و امیدوارم این کار از ما پذیرفته شود.

این روزها که شاهد حرکت کاروان ضریح مطهر امام حسین(ع) به سمت کربلای معلی هستیم، وقتی چشم هر بیننده‌ای به این ضریح خیره می‌شود، بر همه هنرمندان و استادکاران چیره دستی که در ساخت آن هنرنمایی کردند، در رأس آنها به استاد فرشچیان آفرین می‌گویند، همانگونه که آیت الله جوادی آملی که بار اول ضریح مطهر را زیارت کرد و سه بار به استاد فرشچیان آفرین گفت.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads