کد خبر: 12941 - تاریخ: چهارشنبه، 28 نوامبر 2012 - 13:28

ماه گرفتگی امروز را از دست ندهید.

ساکنان بیشتر نقاط زمین امروز(چهارشنبه) شاهد آخرین ماه‌گرفتگی جزئی سال خواهند بود که طی آن ماه از میان لبه‌های خارجی سایه زمین عبور خواهد کرد.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، ساکنان آسیا، اروپا، استرالیا، افریقا (به‌ جز غرب آن) و امریکای شمالی (به‌ جز شرق آن) می‌توانند شاهد این خسوف باشند.

این پدیده با ماه کامل تقارن داشته و از این رو زمان مناسبی در اختیار دوستان دنیای نجوم برای مشاهده این ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای قرار گرفته است.

ماه‌گرفتگی زمان رخ می‌دهد که ماه در طرف مقابل زمین از خورشید قرار می‌گیرد. در طول این پدیده، ماه از میان سایه زمین عبور کرده و منجر به یک اثر تاریکی می‌شود. از آنجایی که مدار ماه در اطراف زمین مورب است، ماه‌گرفتگی هر ماه رخ نمی‌دهد.

در زمان انطباق ماه با زمین و خورشید یک ماه‌گرفتگی کامل ایجاد شده و رنگ این قمر به شکل قرمز درمی‌آید اما زمانی که تنها بخشی از ماه از میان سایه زمین عبور می‌کند، ساکنان زمین شاهد یک ماه‌گرفتگی جزئی خواهند بود.

ماه گرفتگی امروز به عنوان یک پدیده نیم‌سایه‌ای شناخته شده که ماه از میان لبه خارجی سایه زمین موسوم به نیم سایه یا سایه روشن عبور می‌کند. تیره‌ترین بخش سایه زمین «umbra» (نقطه تاریک) نام دارد.

خسوف نیم‌سایه‌یی از ساعت 59: 44: 15 روز چهارشنبه – به زمان رسمی ایران – آغاز می‌شود ولی ماه هنوز در ایران طلوع نکرده است. ساعاتی بعد، ماه در حالی که قسمتی از آن وارد نیم‌سایه زمین شده در آسمان ایران طلوع می‌کند. در بدوِ ورود به علت غبار موجود در افق، قسمتی از لبهٔ غربی ماه تیره‌تر به نظر می‌رسد و منظره زیبایی برای عکاسی فراهم می‌کند. خسوف در ساعت 07: 04: 18 به اوج می‌رسد و فاصلهٔ بسیار کمی تا سایهٔ زمین دارد؛ بنابراین قسمتی از ماه آشکارا تیره‌تر به چشم می‌آید. سپس ماه رفته‌رفته از درون نیم‌سایهٔ زمین بیرون می‌آید و در ساعت 59: 20: 20 خسوف پایان می‌یابد.

* لازم به یادآوری است که در هنگام ماه گرفتگی خواندن نماز آیات واجب است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads