کد خبر: 129395 - تاریخ: شنبه، 14 ژانویه 2017 - 16:00

گزارش/

آبزی پروری گیلان، فرصت ناب اشتغالزایی

گیلان این دیار بهره مند از موهبت دریا و رود و باران، سرشار از فرصت های آبزی پروری است؛ امکانی که با توجه به کاهش جمعیت آبزیان ، شرایط خشکسالی کشور و نیاز مردم به اشتغال و غذا به یک ضرورت بدل شده است.

به گزارش خوبان، گیلان با مساحت 14 هزار و 44 کیلومترمربع 35 رشته رودخانه ، چشمه های متعدد ، آب های سطحی فراوان و جلگه ای مستعد با منابع آبی، آب بندان ها ،سدها ، آب های زیر زمینی و 300 کیلومتر نوار ساحلی مستعد برای آبزی پروری است.
بر اساس اطلاعات مجموع صید و تولید آبزیان کشور 950 هزار تن و سهم گیلان از این میزان 65 هزار تن یعنی 6.8 درصد است که به گفته کارشناسان با ظرفیت های موجود در گیلان فاصله بسیار دارد .
کارشناسان و فعالان این بخش فقدان یا کمبود نقدینگی ، ضوابط سخت ارائه تسهیلات بانکی و چندگانگی و نبود وحدت رویه بین سازمان ها و ادارات صادرکننده مجوز را از جمله دلایل نامتناسب بودن ظرفیت ها با میزان تولید کنونی آبزیان در گیلان می دانند.

** کمبود نقدینگی مشکل اصلی
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان در این باره به ایرنا گفت: گیلان بیش از 200 هزار تن در سال ظرفیت آبزی پروری دارد اما میزان تولید فعلی، 50 هزار تن است.
احمد قناعت پرست یکی از دلایل این امر را توان پایین اقتصادی اغلب تولیدکنندگان عنوان و خاطرنشان کرد: تولید کننده نیازمند تسهیلات بانکی است اما بانک ها تابع ضوابط خود هستند و ما نمی توانیم این پیوند را بین تولید کننده و بانک ایجاد کنیم.
این کارشناس مسئول تصریح کرد : در برنامه ششم که از سال 96 آغاز می شود، گیلان باید 50 هزار تن تولید آبزیان در دریا داشته باشد در حالی که با توجه به وضع موجود امسال برنامه ما تولید سه هزار و 500 تن است .
وی افزود: تولید ماهی در دریا نیاز به توانایی مالی زیاد دارد و برای مثال یک مجموعه دو هزار تنی نیاز به 20 تا 30 میلیارد تومان هزینه دارد .

** ضوابط دست و پاگیرند
یکی از متقاضیان پرورش ماهی در قفس در مصاحبه با ایرنا، پرورش ماهی در قفس در دریا را اقتصادی خواند اما خاطرنشان کرد که با توجه به هزینه بالای خرید قفس، نیازمند تسهیلات بانکی هستیم .
محمدعلی حسینی اظهار کرد : ضوابط وثیقه لازم برای 20 میلیارد تومان، حدود 40 میلیارد تومان است و به طور طبیعی افراد محدودی هستند که قادر به ارائه این وثیقه باشند و اگر نتوانند تسهیلات بگیرند، قادر به خرید سازه نخواهند بود.
وی همچنین نبود وحدت رویه و چندگانگی بین ادارات صادرکننده مجوزهای مربوطه را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد.
معاون آبزی پروری شیلات گیلان در این باره به ایرنا گفت: تلاش هایی برای کمک به متقاضیان و رفع مشکلات آنها در حال انجام داریم .
وی تصریح کرد: رئیس سازمان شیلات کشور مذاکراتی را با مدیران عامل بانک ها برای جلب مساعدت و تسهیل شرایط تخصیص وام به متقاضیان آبزی پروری انجام داده و سازمان جهاد کشاورزی نیز با واحدهای مربوطه در این زمینه گفتگوهایی داشته است.

** تبدیل صیادی به آبزی پروری
اداره کل شیلات گیلان با توجه به کمبود زمین در استان ، کاهش آبزیان و افزایش جمعیت و نیاز به مواد غذایی، صیادان را به روی آوردن به آبزی پروری تشویق می کند.
معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان نیز گفت: ما به جامعه صیادی استان اعلام کرده ایم که با توجه به شرایط موجود نظیر کاهش جمعیت آبزیان و افزایش بهره برداران، صیادی دیگر اقتصادی نیست.
اکبر ایلدرم اظهار کرد: شرکت های تعاونی پره با توجه به بهره مندی از صیدگاه و سازه های خشکی و بخشی از تجهیزات مورد نیاز نظیر شناور، تراکتور و نیروی انسانی، برای طرح های پرورش ماهی در قفس نیاز کمتری به سهم آورده دارند.
وی افزود: از 51 شرکت تعاونی پره موجود در استان 20 شرکت متقاضی پرورش ماهی در قفس هستند که تاکنون 14 شرکت موافقت اصولی دریافت کرده اند که از بین آنها ، یک شرکت پروانه تاسیس دریافت کرده و برای معرفی به بانک عامل برای استفاده از تسهیلات کم بهره آماده شده است.
ایلدرم خاطرنشان کرد : شروع تولید با قزل آلا بعنوان یک گونه دارای رشد سریع است اما بنای اصلی را بر پرورش ماهیان بومی نظیر خاویاری، سفید آزاد و کپور دریایی گذاشته ایم.

** 65 هزار تن تولید و برداشت آبزیان
مدیرکل شیلات گیلان در مصاحبه با ایرنا گفت: پارسال در مجموع در شش هزار و 81 مزرعه پرورش ماهی استان به مساحت 27 هزار و 163 هکتار مقدار 50 هزار تن انواع ماهیان پرورشی گرمابی ، سردابی و خاویاری تولید شد که موجبات اشتغال هفت هزار نفر به صورت مستقیم و 14 هزار نفر به طور غیرمستقیم را فراهم کرد.
اسحاق شعبانی اظهار کرد : در همین سال مقدار 15 هزار تن ماهی از دریا صید شد که مقدار هشت هزار تن مربوط به صید ماهیان استخوانی و هفت هزار تن مربوط به صید کیلکاست.
وی یاداور شد: در سال 94 گیلان با 24 مزرعه به مساحت شش هکتار و تولید 224 تن گوشت انواع ماهیان خاویاری ، در تولید بچه ماهیان گرمابی و بچه ماهیان قرمز رتبه نخست، در تولید ماهیان زینتی رتبه دوم و در تولید ماهیان گرم آبی رتبه سوم را در سطح کشور کسب کرد.
شعبانی افزود: پس از مصوبه هیات دولت برای اجرای طرح تولید 10 هزار تن ماهی در قفس و فراخوان 87 متقاضی به شیلات گیلان مراجعه کردند که از بین آنها توانمندی 81 نفر احراز شد.
وی از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه را صدور 10 مورد پروانه تاسیس به ظرفیت 13 هزار و 340 تن، نصب هشت دستگاه قفس در دریا به ظرفیت 500 تن توسط شرکت جهاد نصر کردستان و ماهی دار شدن چهار دستگاه قفس از گونه های کپور و قزل آلا و همچنین چهار دستگاه قفس شرکت قائم به اضافه هشت قفس بچه ماهی برشمرد.
مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر ظرفیت خوب آبزی پروری در گیلان ، قوانین حاکم بر بانک ها بویژه بانک کشاورزی ، عدم واگذاری سایت های پشتیبان ( بندر چمخاله ، بندرکیاشهر، صیدگاه های شهید عیسی پور، شهید ادیب ، خطبه سرا و لیسار) ، عدم صدور پروانه تاسیس به متقاضیان پرورش ماهی در قفس به دلیل تائید نشدن گزارش ارزیابی زیست محیطی ، عدم تامین اعتبار 10 میلیارد تومانی برای زیرساخت از سوی سازمان شیلات و عدم همکاری منابع طبیعی در خصوص واگذاری زمین های نوار ساحلی به عنوان سایت پشتیبان را از جمله مشکلات پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.
برای بهره مندی از استعدادهای موجود در آبزی پروری و افزایش تولید در گیلان علاوه بر رفع موانع موجود، توجه به مزیت های آبزی پروری و انتخاب گونه های اقتصادی با امکان صادرات، بازنگری و اصلاح تولید در مزارع و ترویج پرورش علمی ماهی و بهره گیری از فناوری های نو الزامی است.
وجود خزر و منابع آبی و گونه های اقتصادی بومی این دریا همچون ماهیان خاویاری ثروت بالقوه ای است که باید خردمندانه از آن بهره برد.

 

 

منبع:ایزنا

انتهای پیام/13526


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads