کد خبر: 128943 - تاریخ: شنبه، 7 ژانویه 2017 - 09:32

ازداوج گل واژه آرامش /تمایل جوانان به ازدواج هایی با سبک جدید

ازدواج نخستین سنگ بنای خانواده بوده که متاسفانه با بی برنامگی و بی توجهی به این مقوله مهم بر اثر تحولات اجتماعی دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش خوبان، ازدواج یکی از مقوله های مهم در زندگی هر انسانی است. ازدواج  نخستین سنگ بنای خانواده و ادامه حیات بشریت است. اسلام ازدواج را امری مقدس و محبوب دانسته است.

 مهمترین عامل در ازدواج موفق انتخابی همسری مناسب است. با گذشت زمان طریقه ارتباط و آشنایی پسر و دختر برای ازدواج دستخوش تغییرات شده است.

 در قدیم بنا بر سنت خانواده ها در انتخاب همسر برای فرزندان خود تصمیم گیری می کردند ولی امروزه جوانان با فراگیری شبکه های ارتباطی در انتخاب همسر آینده و تشکیل زندگی مشترک، تصمیم می گیرند.

 طبق آمار و نگاهی به گذشته خواهیم در خواهیم یافت که بنیان خانوداده نسبت به حال مستحکم تر بود ولی امروزه با ارتباطات گسترده و شبکه های اجتماعی و هجمه فرهنگی دشمن، آمار بالای طلاق، ماندگاری زندگی را رو به کاهش برده است.

ارتباطات گسترده پسر و دختر در دانشگاه ها و فضاهای مجازی، نداشتن اعتماد به نفس در برابر مشکلات، عدم آگاهی جوانان از ازدواج و احساسی برخورد کردن با مقوله مهم ازدواج، شکستن برخی حریم ها و عدم توجه به تجارب بزرگان و …. از مهمترین موارد تضعیف خانواده در جامعه است.

 امروزه متاسفانه بر اساس برخی مشکلات، سن ازدواج جوانان در کشور رو به افزایش است آیا موقع آن نیست که اولیاء و مسئولین به مانند گذشته در معرفی ها تلاش کنند و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند؟

 فاصله گرفتن سبک زندگی اسلامی ریشه اصلی  مشکلات خانواده

سمیه پوشنه، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: ازدواج به عنوان یک پدیده اجتماعی از مهمترین وظایف خانواده به شمار می رود.

  وی با بیان اینکه تشکیل خانواده از مهمترین دغدغه های هر فردی در مسیر زندگیش است گفت: ازدواج موفق پلی برای آرامش است.

 پوشنه به مقایسه تشکیل خانواده گذشته و حال اشاره و تصریح  کرد: در گذشته ازدواج با دخالت مستقیم والدین و پرس و جوهای خویشاوندان صورت می گرفت ولی اکنون با تغییر شرایط محیطی، فرهنگی و اجتماعی این قرارداد اجتماعی دستخوش تحول های پایه ای شد.

 وی ادامه داد: تا آنجا که بعد از ازدواج سنتی اکنون متاسفانه به مرور زمان با ازدواج مدرن، تلفیقی از ازدواج سنتی و مدرن و همچنین اینترنتی روبه رو هستیم.

 این کارشناس  ارشد روانشناسی عمومی به عدم تمایل جوانان به ازدواج اشاره کرد و افزود: ترس از طلاق و مشکلات اقتصادی مانع ازدواج جوانان نسل جدید شده است.

 پوشنه تصریح کرد: این روزها جوان ها زندگی مجردی را به متاهلی ترجیح می دهند و کمتر تن به ازدواج می دهند.

 وی اذعان کرد: در گذشته پسران و دختران در سنین پایین و با یک شرایط کاملا ساده و آسان زندگی مشترک را آغاز می کردند و از تجملات و چشم و هم چشمی خبری نبود.

 پوشنه با تصریح اینکه به  ازدواج ساده در اجتماع تاکید می شود، گفت: اما در عمل مانند ازدواج های گذشته صدای جشن های عروسی با ساز و دهل از خانه ها بیرون نمی آید.

پوشنه خاطر نشان کرد: امروز با گسترش آپارتمان نشینی و عدم ارتباطات وسیع، آشنایی و اطلاعات کافی از یکدیگر نسبت به گذشته کاهش یافته لذا تحقیقات محلی نمی تواند ملاک و کمک کننده  باشد.

 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی به راهکارهای مقابله با افزایش طلاق در جامعه پرداخت و اذعان کرد: ایجاد مهر و محبت در خانواده، عاقبت اندیشی به طلاق است.

 وی اذعان کرد: وظیفه خانواده ها و نهادهای دولتی است که با فراگیری و آموزش درست سبک زندگی اسلامی از آمار بالای طلاق در اجتماع جلوگیری کنند.

 پوشنه با تاکید بر اینکه تمامی نهادهای دولتی در آموزش خانواده ها بایستی بیش از پیش کوشا باشند اظهار کرد: نهادهای فرهنگی و دیگر ارگان های ذی ربط با همکاری و هم دلی و با فراهم کردن محیط های آموزشی برای خانواده ها زمینه های فرهنگی برای بازگشت به سبک زندگی اسلامی را در جامعه مهیا کنند.

 این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی اذعان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است و تا زمان که برنامه پویایی اسلامی در خانواده ها جاری نشود مشکلات رفع نمی شود.

 طلاق امری عادی در دنیای کنونی

زهرا مشفقی یکی از بانوان گیلانی که ۵۰ سال از زندگی مشترکش می گذرد، از تفاوت بین نسل گذشته و حاضر در ازدواج گفت: در گذشته ازدواج آداب و رسوم خاصی داشت و ارتباط های دختر و پسر گسترده نبود بلکه  خانواده ها و یا ریش سفید محل برای ازدواج دو جوان تصمیم گیری می کردند.

 وی که دارای سه فرزند است، اذعان کرد: در گذشته همسران بد و خوب یکدیگر را تحمل می کردند و ایثار، اطاعت و احترام سه مقوله در خانواده  بود که متاسفانه امروزه رو به تضعیف است.

 این بانوی گیلانی با بیان اینکه حرف شنوی از والدین و احترام به آنان بسیار بود اظهار کرد: متاسفانه امروزه جوانان  خود تصمیم به ازدواج می گیرند و طرف مقابل را انتخاب می کنند که بنا به بی تجربگی دوران جوانی، این نوع ازدواج ها معایب خود را را در برخواهد داشت.

 وی ادامه داد: نمی گویم که ازدواج در قدیم خوب بود ولی نسبت به امروز بهتر بود در گذشته هم ازدواج ها یک معایب خاص خود را داشته چرا که دو طرف در بدترین شرایط حق جدا شدن را نداشتند و باید زندگی می کردند ولی امروزه جوانان تحمل سختی را نداشته و با کوچکترین ناراحتی اقدام به جدا شدن می کنند.

 مشفقی اظهار کرد: طلاق امروز یک چیز عادی تلقی می شود.

 با لا رفتن آمار طلاق عواقبی نا مطلوب در جامعه دارد

محدثه ناصری، دانشجوی مدیریت دولتی دانشگاه گیلان که خود یک فعال فرهنگی است اظهار کرد: انتخاب همسر یکی از رویاهای همه جوانان در طول زندگی شان است.

 وی با بیان اینکه امروزه سن ازدواج در جوانان در حال افزایش است گفت: نبود شغل مناسب، بی اعتمادی، ارتباط های نامناسب پسرو دختر و اعتیاد از دلایل کاهش ازدواج است.

ناصری اذعان کرد: متاسفانه بر طبق گزارش های اعلام شده از مسئولان امر آمار طلاق در جامعه رو به افزایش است و همین خود عاملی برای کاهش تمایل جوانان به ازدواج است.

 وی ادامه داد: شناسایی دلایل طلاق و مدیریت و برنامه ریزی در جلوگیری و پیشگیری از روند رو به رشد طلاق از مهمترین مقوله های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 این دانشجوی مدیریت دولتی خاطر نشان کرد: بالا رفتن آمار طلاق، عواقبی نا مطلوب در جامعه بر جای خواهد گذاشت که تا نسل ها ادامه خواهد یافت.

 ناصری تصریح کرد: پیشگیری از طلاق و اجرای طرح های نوین ایجاد انگیزه در ازدواج جوانان مهمترین راهکاری است که مدیران در ارتقاء و توسعه آمار ازدواج و کاهش طلاق و افزایش جمعیت بدان توجه کنند.

 معمولا افراد ازدواج را امری شخصی می داند درصورتی که ازدواج مقوله اجتماعی بوده و تاثیر مستقیمی در جامعه می گذرد، کم کاری در این امر مهم اجتماعی ضربات جبران ناپذیری در کانون گرم خانواده و همچنین پیکره جامعه و بروز نابسامانی و انواع ناهنجاری ها خواهد شد.

 با جدیت، برنامه ریزی و مدیریت می توان مانند فرهنگ سبک اسلامی گذشته، زمینه های ازدواج را برای جوانان فراهم کرد چراکه فراموشی و بی توجهی به این امر مهم اجتماعی موجب کاهش جمعیت و افزایش ارتباطات گسترده پسر و دختر به سبک فرهنگ غرب در جامعه اسلامی شده و گامی مثبت برای دشمن در مقابله با فرهنگ اسلامی است.

منبع:شبستان

انتهای پیام/2163


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads