کد خبر: 12887 - تاریخ: سه‌شنبه، 27 نوامبر 2012 - 17:17

زمستان در پیش است.مسئولان چه می کنند؟

کمتر از یک ماه دیگر زمستان دیگری در راه است و ستاد بحران استان گیلان باید بیش از پیش خود را برای مدیریت موج جدید سرما اماده کند سرمایی که گاه استان را تا مرز بحران پیش می برد.

به گزارش خوبان به نقل از شاهد شمال: کمتر از یک ماه دیگر زمستان دیگری در راه است و ستاد بحران استان گیلان باید بیش از پیش خود را برای مدیریت موج جدید سرما اماده کند سرمایی که گاه استان را تا مرز بحران پیش می برد، پیرو این مهم ستاد بحران استانداری گیلان هفته گذشته نشستی را با مدیران و متولیان امر جهت امادگی هر چه بیشتر برقرار کرد و هر کدام از مدیران به مشکلات پیش روی خود اشاره کردند و خواستار رفع ان از سوی استانداری تا قبل از بوجود امدن بحران شدند اما نکته مهم این نشست جایی بود که برای ادامه جلسه از خبرنگاران حاضر خواسته شده بود نشست را ترک کنند و این یعنی موضوعات بسیار مهمتری غیر از کمبودها و نقصان های موجود جهت رو در رویی با بحران احتمالی در زمستان پیش رو، مطرح است.

مدیرکل هواشناسی گیلان در این نشست خبر از زمستانی سرد تر از گذشته داد و گفت: زمستان امسال هوای گیلان حداقل ۴ درجه سردتر از سال گذشته می‌شود . با این حال محمد مهدی صادقیان تاکید کرد که پیش‌بینی‌های هواشناسی حداقل ۴۸ ساعت قبل از وقوع از طریق رسانه‌ها به اطلاع مدیران دستگاه‌ها و مردم می‌رسد.

ولی صرف اطلاع رسانی کافی نیست و دستگاه ها باید در آماده باش کامل باشند، ماشین های سنگین راهداری، تامین مایحتاج کافی، ذخیره سازی برق و گاز و مراقبت از عدم قطع شدن آنها و خیلی موارد دیگر که جزو ضروریت زندگی مردم به حساب می آید.

شعبانپور مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان هم در این نشست داد از بی سوختی داشت و گفت: ماشین الات سنگین راهداری جهت سپری کردن زمستان به گازوئیل نیاز دارند و برای تامین این سوخت به یک میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه نیاز است. یعنی منهای فرسوده بودن و داشتن مشکلات فنی در برخی از این ماشین آلات و یا حتی کمبود برخی ماشین الات دیگر مثل برف روب، مشکل تامین سوخت اساسی ترین معضل برای دستگاهی مثل راه و شهرسازی است که با آن مواجه است.البته وقتی جهت گرفتن اماری دقیق تر از میزان ماشین الات و مشکلات پیش روی ان با شعبانپور تماس گرفتیم وی به معاونت خود ارجاع داده و در نهایت روابط عمومی این اداره کل خواستار مکتوب ارسال نمودن پرسشها شدند اگرچه با شنیدن سئوالات آن را محرمانه خواند و گفت: پاسخی برایش ندارد.

در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران به مشکلاتی چون سقوط درختان بر روی خودروی های عبوری و ایجاد ترافیک و همچنین روشنایی معابر نیز تاکید شده و مسئولین خواستار رفع ان گردیدند.

در طول چهارده سال اخیر استان گیلان شاهد ۵ حادثه طبیعى بوده که هر یک از این حوادث ویژگى هایى داشته و هر کدام خسارتهاى جبران ناپذیرى را بر پیکره اقتصاد و مردم گیلان وارد کرده است. زلزله سال ۱۳۶۹، خشکسالى سال ۱۳۷۸، پیشروى آب دریاى خزر در دهه ۷۰ و بالاخره بارش برف بهمن ۱۳۸۳ از حوادث مهم گیلان در دو دهه اخیر بوده اند. برخى ویژگى هاى حوادث طبیعى در گیلان با نقاط دیگر ایران مشابهت دارد ولى برخى دیگر شرایط خاص خود را در منطقه دارد که عمدتا متاثر از اقلیم منطقه است. بارش باران در استان گیلان در بعضى از سالها در محدوده رشت به حدود دو هزار میلى متر در سال مى رسد که حدود ۷۰ درصد آن در دو فصل پاییز و زمستان اتفاق مى افتد. از طرفى گاهى در همین دو فصل ریزشهاى باران در مدت چند روز آنچنان با شدت و فراوانى اتفاق مى افتد که موجب سرازیر شدن سیلاب و آبرفتگى و طغیان رودخانه ها مى گردد که اگر با سردى هوا همراه باشد برف سنگینى را به همراه دارد. در نتیجه مردم گیلان دیگر آب دیده شدند و پیش از مسئولین و ستاد بحران به فکر مدیریت بحران هستند با این حال شنیدن برخی امادگی ها از سوی دستگاه ها خالی از لطف نیست.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز در نشست مذکور با اشاره به تکمیل بودن ظرفیت مخازن سوخت کارخانه‌های سیکل ترکیبی لوشان و پره‌سر، گفت: نقاط ضعف خطوط برق در مسیر آستانه اشرفیه و لاهیجان برطرف شده و ارتباط دوطرفه با پست‌های برق لنگرود و رشت برقرار شده است. کریم آزادگان تولید برق گیلان را ۳ برابر برق مصرفی این استان دانست و تصریح کرد: گیلان به استان‌های زنجان، اردبیل، مازندران و آذربایجان برق صادر می‌کند بنابراین هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

اما نگرانی مردم گیلان بیشتر بابت قطع گاز است چرا که سال گذشته تجربه وحشتناکی را سپری کردند، مدیرعامل شرکت گاز گیلان هم با اشاره به احتمال قطعی گاز در زمستان امسال گفت: با توجه به اتفاقی که پیشتر در استان افتاد اقداماتی در بخش انتقال و توزیع همچون افزایش ظرفیت ایستگاه های گاز با هدف پایداری شبکه ها به انجام رسید. سید جلال نور موسوی با بیان اینکه ایستگاه فتمه سر صومعه سرا ۵۵ کیلومتر خط تقویتی و زیر ساختی دارد، افزود: این ایستگاه می تواند شهرستان های فومن، صومعه سرا، شفت و ماسال را بدون دغدغه پوشش دهد. اما خبر خوش نورموسوی اجرای خط انتقال ۵۶ اینچی به ایستگاه لاکان رشت بود، وی در این خصوص گفت: این خط ظرفیت گازدهی حداکثر ۱۱۰ میلیون متر مکعب را بر عهده دارد، از آنجاییکه ظرفیت خط اول ۴۰ میلیون متر مکعب بود اکنون با این افزایشی که داشته به ۱۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است در حالیکه میزان اوج مصرف ۲۵ میلیون متر مکعب است .

استاندار گیلان هم در این نشست با تأکید بر اتخاذ تدابیر لازم از سوی مدیران برای قطعی احتمالی گاز اظهار داشت : اولویت تامین گاز در گیلان مشترکان خانگی هستند، اگر چنانچه به هر علتی قطعی گاز رخ دهد باید مدیران پیش بینی های لازم را داشته باشند و تدابیر لازم را برای بدترین شرایط ممکن اتخاذ نمایند.

سید جلال نور موسوی هم ماموریت اصلی این شرکت را گازرسانی به بخش های خانگی، آموزشی، عمومی، تجاری، صنعتی و همچنین واحدهای نیروگاهی دانست و گفت: هم اکنون در بخش خانگی ۴۴۰ هزار خانوار شهری و ۱۸۱ هزار خانوار روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند. وی افزود: مصرف گاز در استان بطور متوسط ۱۴ میلیون متر مکعب است که در زمستان متوسط مصرف بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون متر مکعب است.

جمشید محمدی رییس جمعیت هلال احمر استان گیلان هم در این راستا به خبرنگار معین گفت: آمادگی کامل برای مقابله با زمستان را داریم و هرگونه مایحتاج ضروری جهت روزهای بحرانی تامین شده است. وی افزود: تمام خودروهای سنگین عملیاتی  و آمبولانسها و پایگاه های ما نیز بازبینی شده اند و قوی تر از سال گذشته پای کار هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران گیلان از آغاز عملیات زمستانی به دلیل شرایط جوی در جاده‌های این استان خبر داد. افشین عزیزی با اشاره به تهیه نقشه راه عملیات زمستانی در شهرستان‌ها اظهار کرد: روشنایی معابر در فصل زمستان بسیار حائز اهمیت است. وی به عملیات زمستانی در جاده‌ها از ۱۵ آذر در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: امسال عملیات زمستانی به دلیل شرایط جوی از ابتدای فصل پاییز در جاده‌های گیلان آغاز شده است. عزیزی با بیان اینکه سقوط درختان در حاشیه جاده‌ها سبب آسیب‌پذیر شدن راه‌ها می‌شود، تصریح کرد: نحوه اطلاع‌رسانی دستگاه‌ها در مواقع بحرانی باید رعایت شود. این مسئول اولویت نخست در بحران‌ها را جان انسان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون در بحث حوادث مترقبه به گیلان آسیب وارد شده است.

استاندار گیلان نیز در این نشست با توجه به تعمیر خط لوله ۴۰ اینچ گاز گیلان و اضافه شدن خط لوله ۵۶ اینچ گفت: اکنون امکان دوگانه سوز کردن نانواییها فراهم شده و مردم دیگر نگران اصلی ترین قوت سفره های خود نباشند.

خلاصه که همه صحبتها حاکی از امادگی دستگاه هاست ، امیدواریم زمستان امسال در بحبوبه بحران احتمالی با مشکل جدیدی روبه رو نشویم که از سوی مسئولین عنوان شود انتظارش را نداشتیم، چرا که در بحران برف سال ۸۳ همین مسئولین نشستند و ریزش برف را تماشا کردند و گفتند انتظار این همه ریزش را نداشتند و یا همین سال گذشته که عنوان کردند انتظار قطعی گاز را نداشتند، در هر صورت وقتی ما ستاد مدیریت بحران داریم یعنی آمادگی مقابله با هر بحرانی را داریم چه تکراری باشد و چه جدید ./روزنامه معین


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads