کد خبر: 128846 - تاریخ: جمعه، 6 ژانویه 2017 - 09:40

در یادداشت خداحافظی از دولت اوباما مطرح شد؛

جان کری: فشارها بر ایران باید ادامه یابد / ما باید ایران را در برنامه موشکی‌اش هم به عقب برانیم

وزیر خارجه آمریکا در یادداشت خداحافظی خود از دولت اوباما از لزوم تداوم فشارها بر ایران سخن گفت.

به گزارش خوبان ، جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی که ساعاتی پیش برای خداحافظی از دولت اوباما منتشر کرد با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: ما یک تهدید امنیتی بزرگ را بدون شلیک حتی یک گلوله از میان بردیم.

وی در این یادداشت که برروی پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است، مدعی شد: در سال 2009 ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای گام بر می داشت و جهان نمیدانست چگونه با این تهدید رو به رشد برخورد کند. اما دولت باراک اوباما در حالیکه گزینه های مختلفی برای رفع این تهدید در اختیار داشت، با دیپلماسی راه ایران را به سوی تسلیحات هسته ای بست.

جان کری در ادامه یادداشت خود مدعی شد: دولت اوباما توانست با جلب حمایت روسیه و چین، یک ائتلاف بی سابقه را برای تحمیل یک رژیم تحریمی سنگین علیه ایران تشکیل دهد و سرانجام با اضافه کردن تحریمهای یکجانبه خود به تحریمهای بین المللی و گسترش بیش از پیش آنها، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: با این حال، با توجه به بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، ما می دانستیم که چالش سختی در پیش داریم. اما پس از نزدیک شدن به ایران از طریق کانال های دوجانبه و انجام بیش از دو سال و نیم مذاکره چندجانبه فشرده، سرانجام توافقی حاصل شد که تمام مسیرهای ایران به سمت سلاح هسته ای را مسدود کرد.

کری در ادامه مدعی شد: ایران پیش از برنامه جامع اقدام مشترک، تنها 90 روز با ساخت بمب اتم فاصله داشت اما اکنون فاصله این کشور با ساخت سلاح هسته ای دستکم به یک سال افزایش یافته است. ما اکنون ابزارهای زیادی در اختیار داریم که به ما اجازه میدهند فوراً از نقض برجام از سوی ایران مطلع شویم و از سوی دیگر، از زمان کافی برای پاسخگویی به نقض برجام نیز برخوردار هستیم.

وی در ادامه نوشت: ایران به موجب توافق هسته ای دو سوم سانتریفیوژهای خود را همراه با زیرساخت های مربوطه از تاسیسات هسته ای اش خارج کرد و این تجهیزات اکنون تحت نظارت کامل، دقیق و مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند. ایران همچنین غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرد و تمام مواد هسته ای اش را از آن خارج کرد. ایران قلب رآکتور آب سنگین اراک را نیز با سیمان پر کرد تا اطمینان دهد که دیگر هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. اکنون به لطف برجام، تمام چرخه هسته ای ایران از آغاز تا پایان تحت نظارت آژانس قرار گرفته است.

وزیر خارجه اوباما در ادامه یادداشت خود مدعی شد: پس از اجرایی شدن برجام، آمریکا و شرکایش به نوبه خود تحریمهای هسته ای علیه ایران را که برای رسیدن به این راه حل در نظر گرفته شده بودند، لغو کردند که این مساله باعث شد چشم انداز و آینده بهتری پیش روی مردم ایران قرار گیرد. در مورد دولت ایران نیز ما به وضوح به مقامات این کشور اعلام کرده ایم که در صورت تغییر سیاستهای جاری می توانند شاهد آینده متفاوتی برای کشورشان باشند اما آنها هنوز تمایلی در این رابطه نشان نداده اند و به همین دلیل، روابط ما با ایران همچنان پرتنش و مناقشه انگیز باقی خواهد ماند.

جان کری در پایان یادداشت خود مدعی شد: در چنین شرایطی ما باید همچنان فشار خود بر ایران را حفظ کنیم تا این کشور را در برنامه موشکی خود، حمایت از تروریسم، بی توجهی به حقوق بشر و مداخلات بی ثبات کننده در امور همسایگانش نیز به عقب برانیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام /


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads