کد خبر: 128770 - تاریخ: پنج‌شنبه، 5 ژانویه 2017 - 12:02

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

روستائیان آسیب دیده از”آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان” غرامت دریافت می‌کنند

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: بعد از معدوم سازی طیور آلوده در روستاها کارگروهی اقدام به انجام تعیین بهای طیور معدوم شده کرده و از اعتبارات ملی به آنها غرامت پرداخت و تلاش می‌شود که کمترین ضرر اقتصادی به روستائیان وارد شود.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی چهارشنبه af در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری است که به‌طور معمول در فصول سرد سال بروز می‌کند اظهار داشت: منشاء این بیماری ورود پرندگان مهاجر وحشی به تالاب‌ها و مناطق کشور است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید بر اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 50 کشور تایید و گزارش شده است افزود: ایران به‌واسطه اینکه در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی از اروپای شمالی و روسیه قرار دارد از کشورهای آلوده به ویروس مذکور محسوب می‌شود و این بیماری در کشور تایید شده است.

وی گیلان را در کریدور مهاجرت پرندگان وحشی و دارای آبگیرها و تالاب‌های متعدد عنوان کرد و افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های روستایی استان مشاهده و به تایید آزمایشگاهی دامپزشکی گیلان رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید بر اینکه بیماری مذکور بسیار ناگهانی و سریع بروز می‌کند و در مدت کوتاهی تلفات گسترده‌ای را به‌وجود می‌آورد تصریح کرد: لرزش سر، بی‌حالی و مرگ ناگهانی در طیور علائم بارز این بیماری در طیور بومی است.

عاقبتی با اشاره به اینکه طیوری چون مرغ، اردک، بوقلمون، خروس و شترمرغ در مقابل این بیماری بسیار ضعیف هستند خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با انجام نمونه برداری و تشخیص آزمایشگاهی امکان پذیر است.

وی نقطه آسیب پذیری گیلان در مقابل بیماری مذکور را در کانون‌های روستایی دانست و با بیان اینکه در برخی از روستاهای استان این بیماری دیده شده است تصریح کرد: در کانون‌های صنعتی استان هیچگونه گزارشی مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه روستاهای حاشیه تالاب در استان در معرض آلودگی بیشتری قرار دارند بیان کرد: اقدامات گسترده‌ای در راستای مقابله با این بیماری از ماه‌های گذشته درسطح استان انجام شده است.

عاقبتی معدوم کردن پرندگان و طیور آلوده به بیماری را از اقدامات بهداشتی این اداره کل در استان نام برد و افزود: بعد از معدوم سازی طیور آلوده در روستاها، کارگروهی اقدام به انجام تعیین بهای طیور معدوم شده کرده و از اعتبارات ملی به آنها غرامت پرداخت و تلاش می‌شود که کمترین ضرر اقتصادی به روستائیان وارد شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads