کد خبر: 128466 - تاریخ: یکشنبه، 1 ژانویه 2017 - 09:04

مدیر کل دامپزشکی گیلان/

مردم از تماس با پرندگان زنده خودداری کنند

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گفت: مردم از تماس با پرندگان زنده خودداری کرده و از فرآورده‌های بسته‌بندی و بهداشتی استفاده کنند.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی امروز خبرنگار فارس  با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان اظهار کرد: آنفلوآنزا در فصل سرد سال مانند پاییز و زمستان مشاهده می‌شود که همزمان با آغاز فصل سرما است.

وی با بیان اینکه 50 کشور دنیا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده‌اند، افزود: ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مبتلا به این بیماری شده و 10 استان کشور از جمله گیلان را درگیر آنفلوآنزا کرده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را مبتلا شدن دستگاه تنفسی پرندگان عنوان کرد و ادامه داد: پیچش گردن، آبریزش بینی و چشم، خونریزی پا، سیاه شدن تاج و ریش و… از جمله علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزا به این دلیل فوق حاد گفته می‌شود که ناگهانی بروز می‌کند و تلفات بالایی دارد و در صورت مشاهده علایم مذکور در پرندگان بومی و سنتی بلافاصله موارد مذکور را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

عاقبتی با تصریح بر اینکه تمام پرندگان به ویروس بیماری آنفلوآنزا حساس هستند، خاطرنشان کرد: حساسیت این بیماری در مرغ، خروس، بوقلمون، اردک، کبک، شترمرغ، بلدرچین، طوطی و مینا بیشتر است.

وی درباره انتقال ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به انسان گفت: تاکنون این سویه انتقال در جهان به انسان گزارش نشده اما به دلیل اینکه بیماری از پرندگان بومی به صنعتی منتقل می‌شود ممکن است سویه جدیدی به وجود آید و احتمال سرایت بیماری به انسان دور از ذهن نیست و هدف ما جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزا است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با تأکید بر اینکه مردم از تماس با هر گونه پرنده زنده خودداری کنند، یادآور شد: مردم از فرآورده‌های بسته‌بندی شده و بهداشتی کشتارگاه‌های صنعتی استفاده کنند زیرا مراحل پرورش طیور از پرورش تا کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی توسط دامپزشکی نظارت می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم از فرآورده‌های صنعتی استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشتار طیور سنتی زیر نظر دامپزشکی نیست، گفت: توصیه نمی‌کنیم از این طیور سنتی خریداری شود ضمن اینکه تمام طیور روستایی آلوده نیستند و واکسیناسیون همگانی داریم که ایمنی نسبی ایجاد می‌کند.

عاقبتی شماره 1512 را برای تماس با شبکه دامپزشکی در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری مذکور در طیور و ماکیان بومی گیلان بیان کرد و متذکر شد: پرندگان وحشی آلودگی بیماری را به طیور بومی انتقال دادند و در صورت مشاهده دفن بهداشتی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/565


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads