کد خبر: 128089 - تاریخ: چهارشنبه، 28 دسامبر 2016 - 08:56

مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج گیلان:

بیش از 53 درصد مردم ایران عضو شبکه های اجتماعی هستند

مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج گیلان با تاکید بر لزوم پرداختن به فضای مجازی، تصریح کرد: 75 درصد مردم کشور کاربر اینترنت و بیش از 53 درصد عضو شبکه های اجتماعی هستند.

به گزارش خوبان، سجاد ستوده در همایش «شبکه های اجتماعی و بحران هویت» که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی فضای مجازی در شهریورماه سال 94 برای نخستین بار از اصطلاح «سواد فضای مجازی» استفاده نمودند، گفت: عدم توجه به موضوع سواد فضای مجازی آسیب های اجتماعی متعددی را به دنبال دارد.

مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان با اشاره به دو دیدگاه افراطی و تفریطی درباره فضای مجازی، افزود: سواد فضای مجازی کمک می کند که به خوبی از نکات مثبت فضای مجازی استفاده کنیم و از نکات منفی آن که دامن گیر جامعه ماست، در امان بمانیم.

وی با تاکید بر لزوم پرداختن به فضای مجازی، تصریح کرد: براساس آخرین آمار در سال 94، حدود 22.7 درصد مردم ایران دسترسی مستقیم به اینترنت پرسرعت دارند. این آمار با توجه به توسعه اینترنت نسل سوم و چهارم به 40 میلیون نفر می رسد لذا 75 درصد مردم کشور کاربر اینترنت و بیش از 53 درصد عضو شبکه های اجتماعی هستند.

ستوده با بیان اینکه 72 درصد جوانان 18 تا 29 سال مخاطب اصلی شبکه های مجازی هستند، عنوان کرد: ایرانی ها روزانه به طور میانگین 5 الی 9 ساعت در شبکه های مجازی هستند و بیشتر آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و… در همین بازه سنی رخ می دهد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی میانگین استفاده از اینترنت در کشور سوئد را 4 ساعت در هفته دانست و گفت: اپراتورهای مخابرات در سوئد موظف به قطع اینترنت و معرفی به پلیس کاربرانی هستند که بیش از نیم ساعت در روز از فضای مجازی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه 23 میلیون ایرانی در هفته یک ساعت بازی کامپیوتری می کنند، متذکر شد: این آمار نشان می دهد که باید به حوزه فضای مجازی با دقت نظر بیشتری توجه کنیم، زیرا فضای مجازی شاکله زندگی ما را تغییر داده و بخش اعظمی از زندگی روزانه ما در فضای مجاری می گذرد.

ستوده با اشاره به تغییر مدل کنش روابط اجتماعی کنونی نسبت به 6 سال قبل، خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب های اجتماعی مبتنی بر فضای مجازی است. همچنین نباید فضای مجازی را محدود به شبکه های اجتماعی و رسانه  ها بدانیم، زیرا فضای مجازی در بسیاری از پدیده ها از جمله انتخابات تاثیر مستقیم دارد.

مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان خواستار نگاه اعتدالی به مقوله فضای مجازی شد و عنوان کرد: باید در کنار آسیب ها، فرصت های فضای مجازی نیز دیده شود. در واقع باید در کنار بهره بردن از فضای مجازی با آسیب های آن نیز آشنا باشیم.

وی با تاکید بر لزوم شناخت چگونگی حضور در فضای مجازی، یادآور شد: «فیسبوک» قبل از فتنه 88 در ایران فیلتر شد و همچنان فیلتر است، اما کاربران ایرانی فیسبوک در خاورمیانه بیشترین ضریب نفوذ(حدود 52 درصد) را دارند.

ستوده با بیان اینکه مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب دانستند، گفت: رهبر انقلاب از فضای مجازی تعبیر به قتلگاه جوانان نمودند و خواستار حضور تهاجمی در این فضا و بیرون راندن دشمن از آن شدند.

وی از افتتاح اولین کلینیک ترک اعتیاد مجازی در موسسه سراج خبر داد و اضافه کرد: آینده پژوهی فضای مجازی نشان می دهد که تا سال 2019 فضای الحاقی(مجازی و حقیقی) جایگزین فضای مجازی می شود و برای استفاده از اینترنت دیگر نیازی به واسط(گوشی، تبلت و…) نیست بلکه کاربران می توانند به راحتی از اینترنت استفاده کنند. تا سال 2025 نیز همه واسط ها حذف خواهند شد و حتی برای ساختمان سازی نیازی به ابزار ساختمانی نیست لذا سواد فضای مجازی بیش از پیش احساس می شود.

مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان با بیان اینکه بدون سواد فضای مجازی بی سواد هستیم، تصریح کرد: جنگ ها و درگیری ها آینده براساس فضای مجازی است لذا جز با سواد فضای مجازی نمی توانیم در این فضا حضور داشته باشیم.

وی بی سوادی در خواندن و نوشتن را بی سوادی سفید دانست و افزود: در عصر حاضر بی سوادی فضای مجازی بی سوادی سیاه است و به مراتب بدتر از بی سوادی سفید می باشد.

ستوده به تبیین نظریه قدرت رفتارسازی فضای مجازی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از قابلیت های فضای مجازی، قابلیت رفتارسازی آن است و همه اپلیکیشن ها مبتنی بر این قابلیت هستند لذا وظیفه ما ایمن سازی فضای مجازی است و سازمان فضای مجازی سراج آمادگی همکاری با مجموعه های فرهنگی متولی جوانان جهت آموزش سواد فضای مجازی را دارد.

 

 

مبع:ایسنا

انتهای پیام/5


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads