کد خبر: 12691 - تاریخ: شنبه، 24 نوامبر 2012 - 15:20

ننه سرما پاورچین به گیلان رسید

زمستان زودرس با روزهای کوتاه و شب‌های طولانی و سرد پاورچین خود را به گیلان رساند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، در گذشته‌های نه چندان دور کرسی‌های مادربزرگ و پدربزرگ‌ها فضای سرد خانه را نسبتا گرم نگه ‌می‌داشتند و اعضای خانواده از سردی هوا به زیر کرسی‌ها پناه می‌بردند اما امروزه با تکنولوژی روز و گازرسانی به بیشتر نقاط شهرها و روستاها فضای سرد خانه‌ با استفاده از بخاری‌ و شوفاژهای مدرن گرم نگه‌ داشته می‌شوند.

در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و ییلاق‌های گیلان که دسترسی به تکنولوژی گاز ندارند هنوز از بخاری‌های هیزمی و کرسی استفاده می‌شود و نفت و گازوییل مهم‌ترین سوخت مورد نیاز ساکنان آنهاست.

گیلان یکی از پر مصرف کننده‌ترین استان‌های کشور در زمینه مصرف سوخت انرژی به ویژه در فصل زمستان است، فصلی با روزهای کوتاه و شب‌های طولانی و سرد.

با ورود سرمای زودرس زمستان به گیلان مسئولان استانی پاسخگوی نیازهای مردمی هستند تا بتوانند وجود ننه سرما را با گرمای حمایت مسئولان به بهاری دیگر تبدیل کنند.

*تامین سوخت مصارف خانگی در اولویت است

استاندار گیلان تامین سوخت مصارف خانگی در فصل سرما و زمستان را اولویت استان نامید و گفت: مسئولان باید پیش‌بینی‌های لازم در زمینه قطعی طولانی مدت برق و گاز در فصل سرما را انجام دهند.

کیهان هاشم‌نیا با بیان اینکه 70 درصد چرخش امور خدماتی جامعه از طریق دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌شود، ابراز کرد: واحدهای تولیدی باید ذخیره‌سازی سوخت دوم برای فصل زمستان را انجام دهند.

وی مسئولیت امور سوخت در شهرستان‌های استان را با فرمانداران دانست و افزود:  مدیران باید بتوانند وضعیت ماه‌های آینده را پیش‌بینی کنند.

استاندار گیلان مصرف گاز استان در بدترین شرایط را 25 میلیون متر مکعب عنوان کرد و یادآور شد: 150 میلیون مترمکعب گاز در گیلان ذخیره‌سازی شده است و می‌توانیم گاز استان‌های مازندران و گلستان را تامین کنیم و در حالت عادی و نیمه عادی مشکلی نداریم.

وی برنامه‌ریزی ویژه برای نانوایی‌ها و مدرسه‌ها در فصل زمستان را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: اعتبارات لازم برای نوسازی مدرسه‌ها اختصاص داده می‌شود ضمن اینکه 200 نانوایی رشت دوگانه‌سوز می‌شوند.

هاشم‌نیا با اشاره به شناسایی واحدهای پرمصرف گاز گیلان، اولویت قطع گاز در هنگام بحرانی را با واحدهای پرمصرف ذکر کرد.

وی تامین سوخت ماشین‌آلات راهداری را یکی دیگر از برنامه‌های استان در فصل زمستان بیان کرد و متذکر شد: مشکل اعتبارات در بخش حوادث و تعمیر و تجهیز ماشین‌آلات راهداری نداریم

استاندار گیلان از تعمیر خط لوله 40 اینچ گاز استان خبر داد و ابراز کرد: خط لوله 56 اینچ نیز به آن اضافه و گاز در آن تزریق شده است.

*استقرار زمستانه 46 گروه راهداری در جاده‌های گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به آماده‌سازی ماشین‌آلات راهداری در استان اشاره کرد و گفت: 46 گروه با تعداد 443 نفر به همراه 269 دستگاه ماشین‌‌آلات راهسازی در راهداری‌های ثابت و سیار این استان مستقر شدند و آماده انجام عملیات زمستانی در جاده‌های استان هستند.

حجت شعبان‌پور با بیان اینکه در گیلان 16 راهدارخانه ثابت و 9 راهدار خانه سیار فعالیت دارند، از وجود 10 هزار و 600  کیلومتر راه در گیلان خبر داد.

وی فهرست کشیک‌های زمستانی راهدارهای گیلان را تدوین شده خواند و افزود: گروه‌های بخش خصوصی برای استفاده از امکانات آنها در مواقع ضروری شناسایی شده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان تهیه  210 تن آسفالت سرد برای استفاده در فصل زمستان را از جمله اقدام‌ها ذکر کرد و یادآور شد: تهیه و دپوی شن و نمک به مقدار کافی در تمام شهرستان‌ها صورت گرفته است.

وی تسطیح، مرمت و شانه‌سازی راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در گیلان را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و از آغاز کشیک‌های 24 ساعته راهدارهای استان خبر داد و اذعان کرد: حضور فعال گشت‌ها و نیروهای راهداری برای باز نگه‌‌داشتن محورهای شریانی استان افزایش پیدا کرده است.

شعبان‌پور بازبینی و نگهداری چراغ‌های چشمک‌زن و روشنایی تونل‌ها و راه‌ها را از جمله اقدام‌های راه و شهرسازی گیلان در عملیات زمستانی عنوان کرد و تعامل با تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و پلیس راه در بحث عملیات زمستانی در جاده‌ها را تاثیرگذار خواند.

این مسئول اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای تعمیر و تهیه سوخت ماشین‌آلات راهسازی به منظور عملیات زمستانی در جاده‌های گیلان را از نیازهای ضروری عنوان کرد.

وی نیاز گازوییل ماشین‌آلات راهداری استان در فصل زمستان را یک میلیون و 660 هزار لیتر برآورد کرد و یادآور شد: برای انجام عملیات زمستانی به 140 هزار بنزین و 189 هزار لیتر نفت سفید نیاز داریم.

شعبان‌پور، اختصاص 15 درصد موجودی گازوییل و 10 درصد بنزین یک جایگاه عرضه مواد سوختی به ماشین‌آلات راهداری گیلان را از دیگر نیازهای ضروری دانست.

وی با تصریح بر اینکه بزرگراه‌ها در مواقع بحرانی در اولویت راهداری‌ها قرار دارند، خاطرنشان کرد: راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در اولویت‌های بعدی هستند و انتظار می‌رود مسئولان و مردم راهداران را در شرایط بحرانی درک کنند زیرا این اولویت‌ها برای ما تکلیف است.

*وضعیت مطلوب امدادرسانی هلال احمر گیلان در سال جاری

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره استقرار نیروهای جمعیت هلال‌احمر در جاده‌های استان اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌های سازمانی از ماه گذشته برنامه‌ریزی و استقرار نیروهای مازاد و پایگاه‌های سیار در جاده‌ها علاوه بر پایگاه‌های امداد و نجات ثابت، اقدام شده است.

جمشید محمدی با بیان اینکه امسال وضعیت امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر گیلان با توجه به نوسازی ناوگان امدادی شامل آمبولانس، خودروهای عملیاتی و افزایش تجهیزات امداد و نجات وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته دارد، از ذخیره‌سازی اقلام امدادی در انبارهای جمعیت هلال‌احمر گیلان خبر داد.

وی ادامه داد: هفته گذشته روزانه به طور متوسط دو تریلی اقلام امدادی از امداد و نجات کشور وارد استان شده و تمام اقلام امدادی مورد نیاز در امداد زمستانی ذخیره‌سازی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان استقرار یک فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در استان را از اقدام‌های مهم خواند و یادآور شد: با استقرار این بالگرد از امداد و نجات هوایی در سال جاری برخوردار هستیم.

وی درباره توزیع اقلام مورد نیاز در مواقع ضروری گفت: اقلام خوراکی و امدادی ذخیره، دپو و معین دولت در استان است و تلاش می‌شود در هنگام حوادث از این امکانات استفاده بهینه شود.

محمدی آمادگی جمعیت هلال‌احمر گیلان برای عملیات امداد و نجات زمستانی را صد درصد اعلام کرد.

*نجات جان انسان در اولویت نخست مواقع بحرانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز از آغاز عملیات زمستانی به دلیل شرایط جوی از ابتدای فصل پاییز در جاده‌های این استان خبر داد.

افشین عزیزی، تامین روشنایی معابر در فصل زمستان را بسیار حائز اهمیت دانست و ابراز کرد: امسال عملیات زمستانی به دلیل شرایط جوی از ابتدای فصل پاییز در جاده‌های گیلان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سقوط درختان در حاشیه جاده‌ها سبب آسیب‌پذیر شدن راه‌ها می‌شود، تصریح کرد: اولویت نخست در بحران‌ها جان انسان‌هاست ضمن اینکه نحوه اطلاع‌رسانی دستگاه‌ها در مواقع بحرانی باید رعایت شود.

به گفته این مسئول 170 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون در بحث حوادث مترقبه به گیلان آسیب وارد شده است.

*زمستانی سرد در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز هوای امسال استان در زمستان را سردتر از سال گذشته عنوان کرد و گفت: امسال زمستان هوای گیلان حداقل 4 درجه سردتر از سال گذشته می‌شود.

محمد مهدی صادقیان، با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی حداقل 48 ساعت قبل از وقوع به اطلاع مدیران دستگاه‌ها می‌رسد اظهار کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی از طریق رسانه‌ها به صورت روزانه به مردم اطلاع داده می‌شود.

وی گیلان را استانی با بارش‌های زیاد و متوالی خواند و افزود: از شنبه هفته جاری تاکنون 116 میلی‌متر باران در رشت باریده است در صورتی که پیش‌بینی ما 100 میلی‌متر بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان میزان بارندگی در منطقه فرودگاه رشت را 116 میلی‌متر عنوان کرد و یادآور شد: 100 میلی‌متر در جنوب شهر رشت باران باریده است.

*رصد آنلاین موجودی تمام انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های سوخت

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان نیز تامین سوخت مورد نیاز استان به ویژه در بخش مصارف خانگی را اولویت خواند و گفت: امکان رصد کردن آنلاین موجودی تمام انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های سوخت در ستاد مرکزی پخش و مقاوم‌سازی تاسیسات عملیاتی انبار نفت رشت و ساختمان‌های منطقه درباره مقابله با حوادث غیرمترقبه از جمله اقدام‌های شرکت پخش فرآورده‌های ملی نفت در استان است.

فردین چراجی، افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در سال جاری را از برنامه‌های مهم شرکت مذکور عنوان کرد و افزود: این جایگاه‌ها به 67 باب در سال جاری رسیده است.

وی، نوسازی و افزایش ناوگان حمل و نقل را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و تصریح کرد: در این راستا 67 دستگاه از رده خارج خودروهای سنگین فرسوده در سال 83 به 137 دستگاه در سال جاری افزایش یافته است.

این مسئول با اشاره به سهمیه‌بندی بنزین و میزان مصرف آن در گیلان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه بزرگ سهمیه‌بندی فرآورده‌های نفتی در قالب کارت هوشمند از سال 86 منجر به کاهش 50 درصدی مصرف بنزین در سال جاری شده است.

این مسئول، کاهش 53 درصدی قاچاق و توزیع خارج از شبکه انواع فرآورده‌های نفتی را نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان ذکر کرد و متذکر شد: پس از اجرای پروژه کارت هوشمند، قاچاق و توزیع خارج از شبکه انواع فرآورده‌های نفتی کاهش داشته است.

وی تلاش روز افزون برای افزایش دانش و مهارت‌های شغلی به منظور انجام وظایف با بالاترین سرعت، دقت و کیفیت، حفظ اصول عدالت، انصاف و رعایت حقوق فردی و اجتماعی را از جمله اهداف شرکت ملی پخش فرآورده‌های استان بیان کرد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads