کد خبر: 126690 - تاریخ: یکشنبه، 11 دسامبر 2016 - 11:16

لاریجانی در کنفرانس امنیتی تهران:

2 دهه سروصدای آمریکا علیه پرونده هسته‌ای ایران سراب تبلیغاتی بوده است/به عراق و سوریه در مبارزه با داعش کمک کرده و می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از دو دهه سروصدا علیه پرونده هسته‌ای که مرتب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌گفتند ایران به بمب هسته‌ای رسیده و ساخته چگونه معلوم شد همه این‌ها سراب تبلیغاتی بود.

به گزارش خوبان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین کنفرانس امنیتی تهران  که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به شعار این کنفرانس مبنی بر گفت وگو، اعتماد، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی گفت: انتخاب این شعار را انتخابی با سلیقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بحث درباره غرب آسیا با توجه به شرایط گذشته  و حال آن بسیار پراهمیت است، خاطر نشان کرد: این منطقه از دیرباز به دلایل مختلف از جمله اینکه بخش قابل توجهی از انرژی جهان ؛ یک سوم نفت جهان و 15 درصد گاز دنیا را تأمین می‌کند، دارای اهمیت است.

وی افزود: اهمیت دیگر این منطقه به دلیل تلاقی 3 قاره مهم آسیا، اروپا و آفریقا است و آبراه‌های مهم و دسترسی به آب‌های آزاد از دیگر ویژگی‌های این منطقه است. همچنین کانون‌های اصلی مورد توجه مسلمانان در منطقه غرب آسیا قرار گرفته است و باعث شده صاحب‌نظران آن را قلب زمین بنامند،از این جهت این منطقه محل کشمکش‌های قدرت‌های بین‌المللی در ادوار مختلف بوده است.

رییس قوه مقننه افزود: امروز هم کشمکش هایی از جنس متفاوت در آن دیده می شود و می توان گفت قلب آسیا در یک به هم ریختگی امنیتی نسبتا شدیدی به سر می برد.

وی افزود: قرارداد “سایس پیکو” میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی قرار دادی از یکصد سال پیش نتوانست به انضباط امنیتی پایدار منجر شود و نه تنها آرامش خلق نکرد که هم جنگ های پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و چه جنگهای نیابتی که شاهد هستیم و مهمتر از آنها احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن و بی اعتمادی به قدرت ها در بر داشته است.

وی تاکید کرد: در یک تحلیل کلی ریشه این به هم ریختگی امنیتی را می توان در چند عامل دسته بندی کرد، اول تضاد راهبردی بین قدرتهای بزرگ در تفوق رژیم صهیونیستی با خواست دولتهای مسلمان منطقه، هرچند دولتها بازیگری در این مسئله داشته باشند اما ریشه های فرهنگی منطقه برای مسلمانان نه تنها این سلطه گری رژیم دروغین را قابل هضم نمی کند که اصل وجود آن را تحمیلی و قابل پذیرش نمی‌پندارد.

لاریجانی افزود: اشتباه استراتژیک که قدرتهای بزرگ و برخی قدرتهای منطقه ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا در گیر کردن حریف از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد تا اشغال لیبی، عراق و امروز در سوریه و یمن.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: عدم توجه به پدیده هوشیاری سیاسی در مردم به خصوص جوانان و بهره جستن از روش‌های فرسوده قهرآمیز گذشته در ساماندهی نظم جدید، این عدم فهم هم در نسخه‌های درمانی قدرت‌های بزرگ دیده می‌شود نظیر کاری که در افغانستان، عراق و لیبی انجام دادند و هم در دولت‌های منطقه که بدون توجه به پدیده نوظهور هوشیاری سیاسی روش‌های کهنه را در برقراری امنیت دنبال می‌کنند.

وی افزود: توجه داشته باشید جمعیت این منطقه 170 میلیون نفر در 1970 به 500 میلیون نفر در 2015 رسیده است و هرم سنی جمعیت منطقه جوان است و این نیروی جوان به دلیل تحصیلات و ارتباطات جدید از هوشیاری سیاسی نسبت به سرنوشت خود برخوردار شدند که قالب‌های نو را می‌طلبد.

لاریجانی تصریح کرد: البته علل دیگر نظیر نبود قدرت مسلط، توسعه نیافتگی از بعد اقتصادی و گسترش فرهنگ افراطی گری نیز مؤثر هستند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: انضباط و آرامشی که قرار بود در پناه قرارداد سایس‌پیکو قرار بگیرد دچار سقط جنین شد و هیچگاه نتوانست رهاوردی برای امنیت پایدار منطقه داشته باشد، در درون خود تناقضات فرهنگی، سیاسی زیادی داشت لذا نه در گذشته پای امنیتی منطقه بود و نه امروز انرژی ساماندهی نظم امنیت‌زا را دربر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متن سیاسی- امنیتی منطقه امروز آوردگاه کشمکش‌ چند بعدی است و به خودی خود حامل نظم نیست، پس چه آینده‌ای برای آن متصور است؟

وی خاطر نشان کرد: نظم جدید یا باید توسط عوامل و قدرت‌های بیرون منطقه شکل گیرد نظیر آنچه در سایس‌پیکو طراحی شد که امروز چنین ظرفیتی در قدرت‌ها دیده نمی‌شود، تلاش‌هایی می‌کنند که عمدتا غرش‌های تبلیغاتی است، گاه سرک می‌کشند تا شاید بتوانند منافع خود را از این منطقه آشوب‌ناک تا حدی بدست آورند.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: این میزان احتمال می‌تواند مؤثر در بحرانی کردن ماجرا باشد اما درمانی برای ماجرا نداشته و نقش موثری ندارد علاوه بر اینکه شرایط اجتماعی- سیاسی مردم منطقه هم امروز مانند گذشته نیست که اجازه دهند قدرت‌های بزرگ اما ناتوان از فهم و تحولات منطقه حتی اگر بخواهند توفیق زیادی در حل مسئله داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از طرفی در یکصد سال گذشته مخصوصا 4 دهه اخیر هرگاه قدرت‌ها دخالتی در منطقه نمودند عملا به حمایت از یک طرف منازعه بوده است آن هم با تکیه بر منافع رژیم صهیونیستی و به همین جهت از منظر واقعی مشروعیت تعیین کننده برای ساماندهی بحران فعلی منطقه را ندارد.

لاریجانی تأکید کرد: البته اگر قدرت‌ها استراتژی خود را تغییر دهند می‌‌توانند بخشی از راه حل باشند اما امروز بخشی از مشکلند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امام در وصیت نامه خود می‌فرماید “وصیت من به ملت‌های اسلامی این است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف که پیاده کردن اسلام و احکام اسلام است کمک کند خود باید به امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می‌بخشد قیام کنید و علمای اعلی و خطبای کشورهای اسلامی را دعوت کنند که از وابستگی قدرت‌های خارجی خود را رها کنند و با ملت خود تفاهم کنند در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: راه دیگر امنیتی با تمسک به ظرفیت‌های منطقه‌ای است و کشورهای مهم منطقه ظرفیت بالقوه برای حل بحران و ایجاد نظم را دارند اما به دلیل رقابت‌های نارس و توهمات در هژمونی سازی‌های پوشالی و خاطرات امپراطوری‌های گذشته خود در بحران عقلانیت سیاسی گرفتارند.

وی ادامه داد: اگر سوال این باشد که آیا امروز امیدی به یک راه حل منطقه‌ای در کوتاه مدت وجود دارد باید گفت: متأسفانه خیر لذا دورنمای بهم ریختگی امنیتی این نیست که در کوتاه مدت سربر بالین آرامش بر مبنای نظم جدید بگذارد.

رئیس قوه مجریه افزود: شاید احتیاج به زمان بیشتر است تا پختگی سیاسی در منطقه حاصل شود و بعضی سیاست‌ها و راهبردها که نتیجه آشفته سازی منطقه بود نتایج اسف آور خود را برای همگان نشان دهد البته این زمانبر بودن خود هزینه‌های زیادی بر منطقه بار می‌کند اما گاه ماهیت تحول آنقدر پیچیدگی دارد که جز با تحمل درد زیاد زایمان سیاسی- امنیتی درست به وقوع نمی‌پیوندد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما به چه سویی باید حرکت کرد با فرض زمانبر بودن؟ ما دیدگاه خودمان را مطرح می‌کنیم و ممکن است دیگر کشورها در هدف‌گذاری نیز اختلاف نظر داشته باشند 1- در شرایط فعلی بیشترین مجال تنفسی برای رژیم صهیونیستی فراهم شده است که بدون هزینه انرژی همه قدرت‌های منطقه را مستهلک کند و عملا به آرزوی قدرت بلامنازع منطقه برسد.

لاریجانی تأکید کرد: کشورهایی که فکر می‌کنند با هر تئوری توطئه که در سرمی‌پرورانند می‌توانند با تمسک به رژیم صهیونیستی جای تضادها را عوض کنند باید توجه نمایند طغیان این رودخانه پرتلاطم سیاسی- امنیتی منطقه آنها را بهم می‌برد و کینه و تنفری که مسلمانان منطقه از مکر و حیله رژیم صهیونیستی در مددرسانی به تروریست‌ها دارند سرنوشت آنها را به ناکجا آباد محول می‌کنند.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: مسیر درست در همگرایی هرچه بیشتر مسلمانان منطقه است استراتژی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتحاد کشورهای اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی است و با این راه ما فکر می‌کنیم هم مسیری انتخاب کردیم که حق است و با واقعیت‌های اجتماعی ملل مسلمان همگراست.

وی افزود: ما معتقدیم همه کشورهای اسلامی منطقه می‌توانند با حفظ منافع خود، بهترین همگرایی را حول این تفکر شکل دهند، ما با غرب مسیحی به هیچ وجه به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم بلکه روابطی مسالمت آمیز را قائلیم البته با روش‌های استعماری و استکباری غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم تبلیغات و سیاست‌هایی که امروز در مبارزه با مسلمانان ساماندهی می شود را غلط و پر هزینه می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها علی‌القاعده باید فهمیده باشند که سیاست مهار دوگانه و یگانه ایران با تمسک به روش‌های غلوآمیز جهت معرفی ایران به عنوان خطر امنیتی رنگ باخته، کما اینکه بعد از دو دهه سروصدا علیه پرونده هسته‌ای که مرتب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌گفتند ایران به بمب هسته‌ای رسیده و ساخته چگونه معلوم شد همه این‌ها سراب تبلیغاتی بود و حالا باید پاسخ دهند با گزارش‌های آژانس آن همه سروصدا و مسئله‌سازی برای چه هدف‌هایی بوده است؟ حال آنچه می‌دانستند رهبر معظم انقلاب فتوا به تحریم سلاح‌های کشتار جمعی داده‌اند امروز هم مشاهده می‌کنید در منطقه رژه سیاسی برگزار می‌کنند و مستمرا گستاخی می‌کنند که ما برای جلوگیری از خطر دخالت ایران در منطقه، نیرو و امکانات نظامی می آوریم البته از جیب کشورهای منطقه.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باید دید کِی این فریبکاری‌ها نظیر بحث هسته‌ای رسوا می‌شود؟ اینکه تصور کنند با تمسک به بهانه‌های دیگر من‌ جمله بینه دفاعی ایران و موشک یا حقوق بشر یا بحث تروریسم می‌توانند مواد جدیدی برای چالش خلق کنند مجددا دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، ما با تروریسم به شدت مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم و همگان می‌دانند امروز در صحنه عراق و سوریه ما به دولت‌ها برای مبارزه با داعش و جبهه‌النصره و برخی گروه‌های تروریستی دیگر کمک کرده و می‌کنیم این در حالیست که مجلس نمایندگان آمریکا فروش سلاح ضد هوایی را به تروریست‌ها را تصویب کرده و ما هیچگاه تحت تبلیغات و اقدامات حیله‌گرانه آنها در مبارزه با نیروهای مقاومت، حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریسم نمی‌‌دانیم که آنها در صف مقدم مبارزه با پدر بزرگ‌های تروریست‌ها هستند.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل سامان دهنده بحران فعلی منطقه در فعال نمودن پتانسیل‌های اقتصادی کشورها است، میانگین حجم تجارت درونی کشورهای منطقه با یکدیگر در سال 2015 حداکثر به 15 درصد کل تجارت منطقه رسیده است گرچه در 35 سال گذشته از حدود 6 درصد به 15 درصد رسیده است و رشدی را نشان می‌دهد ولی با توجه به پتانسیل‌های مکملی که کشورها نسبت به هم دارند می‌توانند نظامات بهم تنیده اقتصادی خلق کنند که خود عامل مهمی در ساماندهی بحران امنیت فعلی می‌باشد.

نماینده مردم قم در ادامه گفت: دخالت‌های نظامی در منطقه در مدت 4 دهه اخیر در منطقه عامل مهم در بهم ریختگی امنیتی و رشد جهشی در تولد و گسترش جریانات تروریستی بوده است، در اشغال افغانستان دو هدف را نیروهای ناتو دنبال کردند  مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر، امروز با گذشت بیش از دو دهه کدامیک از این اهداف نائل شده است؟

وی افزود: جنگ طلبی در عراق، سوریه، یمن، لیبی به ظهور تروریست‌های جدید خلق نشد؟ امروز وضعیت تروریست‌ها نسبت به سه دهه قبل هم از نظر کمیت و هم کیفیت نه تنها آسیب جدی ندیده بلکه با جهش همراه بوده لذا ما دخالت‌های کشورهای بزرگ در منطقه را چنانچه در جهت جنگ طلبی باشد بسترساز گسترش تروریسم می‌دانیم و چنانچه از سنخ دخالت‌های استعماری گذشته از جانب آمریکا و یا دادن نیابت به انگلیس در منطقه باشد با توجه به سوابق آنها باعث گسترش تنش های اجتماعی و مدنی می‌دانیم اما اگر تغییر رویکرد بدهند، می‌توانند پایه‌های مناسبات جدید غرب آسیا و غرب را بر مبنای منافع اقتصادی دو طرف شکل دهند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مشکل منطقه در حدود جغرافیایی کشورهای منطقه نیست که در سالهای اخیر مکررا بحث از تجزیه کشورها و شکل دهی خاورمیانه جدید کرده‌اند، مشکل اصلی در گفتمان و راهبردهای دغل کارانه‌ای است که منافع کشور را اسلامی منطقه را به مسلخ برده است، کشورهای منطقه نظیر ایران، ترکیه، سعودی، مصر، عراق، پاکستان و سایر کشورها به جای رقابت‌های فرسایشی می‌توانند بر محور اسلام به معنای موسع آن، دفاع از مردم فلسطین مبارزه با تروریسم و منافع اقتصادی مشترک حرکتی را به سوی آرامش منطقه‌ای ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این چارچوب منازعاتی مثل حدود جغرافیایی و منافع تاکتیکی در قبال منافع دراز مدت رنگ می‌بازد و هزینه‌های فراوان نظامی که کشورهای منطقه متحمل می‌شوند بدل به پایه‌های جدید توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد، این کشورها در یک تئوری مشترک ظرفیت متحول سازی منطقه را دارا می‌باشند، پیشنهاد ما ایجاد نظامات همگرایی بین این کشورها در ابعاد امنیتی منطقه است، حل بحران‌های مهم منطقه در سوریه، یمن و بحرین را در راه حل‌های سیاسی بر محور دولت وحدت  ملی و بر پایه روش های دموکراتیک می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که در مسئله لبنان بحمدالله حل شد همه این کشورها به خصوص کشور سعودی باید بدانند ایران نه دشمن آنهاست و نه در نقش آفرینی مثبت آنها در منطقه مخالفتی دارد بلکه استقبال می‌کند، ما با جنگ افروزی در یمن و سوریه مخالفیم و آن را غلط می‌دانیم لذا با صراحت اعلام می‌کنیم به نقش آفرینی همه کشورهای مسلمان منطقه در استقرار امنیت در منطقه بر محورهایی که ذکر شد هم احترام می‌گذاریم و هم آن را مفید می‌دانیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: گرچه ارزیابی فعلی ما از شرایط منطقه ای این نیست که با بررسی روندهای گذشته به هم ریختگی امنیتی فعلی در کوتاه مدت پایان یابد اما جهت گیری جمهوری اسلامی ایران حل و فصل بحران در یک متن سیاسی است و در این زمینه به همه کشورهای مسلمان دست همکاری می دهیم، امیدوارم این کنفرانس نتایج مطلوبی برای شرایط حساس فعلی داشته باشد.

 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/55


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads