کد خبر: 126680 - تاریخ: یکشنبه، 11 دسامبر 2016 - 09:25

برخی مدارس غیر انتفاعی و تجلی صرف یک بنگاه اقتصادی؛

تجارت معنا دار بر سرنوشت آموزشی دانش آموزان

بی شک تفاوت میان ملل مترقی و کشورهای در حال توسعه، میزان توانایی و کامیابی آنان در آموزش و پرورش و آموزش عالی است. جایی که آموزش عالی نیز متاثر از آموزش و پرورش یعنی دوره های پایه است

به گزارش خوبان، باز هم قصه ی پرغصه ی برخی مدارس کم کیفیت اصطلاحا “غیر انتفاعی” در کشورمان که با قدمت ۲۸ ساله، درونش خودشان و والدین دانش آموزانشان را سوزانده و بیرونش مردم کوچه بازار و محصلین مدارس دولتی را که احساس می کنند هرچه سر داشت، دم داشت و در آب شنا کرد ” ماهی ” است و با همین باورهای سطحی، بازار اقتصادی نسبتا بزرگی ترتیب داده شده که پرداختن به عمق وقایع آن مثنوی هفتاد منی را می طلبد.

همانطور که همه ی مخاطبین فرهیخته به یاد دارند فلسفه ی تشکیل مدارس غیر دولتی در حقیقت کمک به نظام آموزش و پرورش دولتی در کشورمان بود تا با تحمل قسمتی از بار آموزشی متراکم سالهای انفجار جمعیت، بتواند در راستای تحقق عدالت آموزشی و تحقق عدالت اجتماعی کمک حال جامعه ایرانی باشد. جایی که این مدارس بر اساس قوانین بالادستی کشور و همسو با برنامه های توسعه ای ضمن الگوپذیری از فرامین ملی و ارائه خدمات آموزشی به قسمتی از شهروندان هدف، بتواند از تراکم موجود در آموزش دولتی بکاهد. مدارسی با حدود یک و نیم میلیون دانش آموز تحت پوشش، که با الصاق نام ” غیر انتفاعی ” مهمترین تکلیف اقتصادی آنان یعنی غیر سود آور بودن فعالیت هایشان نیز الزام شده و البته اکنون از یاد جامعه رفته است.

اما این همه ی ماجرا نیست و بیست و اندی سال پیش پروسه ای تقریبا غلط با همین نام آغاز گردید. غیر انتفاعی بودن و غیر سود دهی بودن آن در سایه عدم نظارتها هیچگاه به واقعیت نزدیک نشد و عده ای فرصت طلب اقتصادی، تاخت و تاز خاموشی را بر سرنوشت دانش آموزان، مردم و قسمتی از آینده ی این مرز و بود آغاز نمودند که در ادامه به مراتب آن خواهیم پرداخت.

اعطای مجوز های گاها بی در و پیکر در هر کوه و برزن و بدون در نظر گرفتن استحقاق مالی و تجهیزاتی مدارس، آن هم برای افرادی که هیچگاه نظام ارزشیابی مبتنی بر عملکرد، رتبه بندی واقعی و هزار درد بی درمان دیگر در موردشان اعمال نگردیده است، به نحوی که هر کسی به صرف داشتن یک چهاردیواری اجاره ای و جمع کردن چند نفر جویای کار به گرد خویش، توانسته مجوزی بگیرد، با بر افراشتن بنر مدرسه غیر انتفاعی و تبلیغات پرطمطراق، برخی مردمی را تشنه کند که به واسطه ی سبک زندگی موجود در کشورمان هر گردی را گردو می بینند. همان برخی هایی که بر اساس چشم و هم چشمی های مرسوم، جایی را بهتر می دانند که پول بیشتری را به عنوان شهریه از آنان بگیرد، بدون آنکه حتی یک خانواده کمترین اطلاعاتی از نظام ارزشیابی اینگونه مدارس در اختیار داشته باشد و یا آنکه حین ثبت نام آن را از اولیاء آموزشگاه طلب کند.

استفاده استثماری از برخی جوانان تحصیل کرده بیکار به عنوان کادر آموزشی و همچنین برخی معلمین بازنشسته که تنها به دلیل مشکلات معاش مجبور به انجام کارند، مجموعه ی پرسنل آموزشی را تشکیل می دهند که حتی با دریافت مواجب ماهیانه چند صد هزارتومانی، بدون رعایت قوانین کار و فارغ از هرگونه حمایت بیمه های اجتماعی تن به کار سخت معلمی می دهند. جایی که اینگونه افراد به دلیل برخورداری از شرایط اسفبار کسادی بازار معاش ، ناگزیرند به امید بهتر شدن اوضاع نابسامان اشغتال کشور تن به نمره بخشی نیز دهند که ضامن ماندگاری آنان و مدرسه شان باشد. عدم امنیت شغلی که معلم در برابر هر ” خواسته ی نمره ای ” سرفرود می آورد که هم مدیر خشنود باشد، هم والدین رستگار و البته بین چهار راضی به نامهای معلم،مدیر،محصل و برخی خانواده ها، ناراضی بودن یک روزنامه نگارخطاست.

در ادامه آنچه رخ می دهد دوام و بقای مجوعه آموزشی است که به نام ” مدرسه ” نقش یک بنگاه اقتصادی را برای مالک آن بازی می کند.

موسس مدرسه ای که خود نیز به دلیل بیکاری ناگزیر بوده راحت ترین شکل ممکن را انتخاب نموده و با تاسیس چنین مجموعه ای از فقدان بعضی ناگاهی های جامعه نهایت سو استفاده را بنماید. نگاه گاها سود جویانه و کاسب محور بر مهمترین گرانیگاه زندگی ایرانیان یعنی ” آموزش ” که در هر صورت ” متضمن ” آینده و سرنوشت بسیاری از مردم سرزمینمان خصوصا دانش آموزان این مرز بوم است. جایی که همه بهتر از بنده می دانند در تغییر ذائقه خانواده های ایرانی و فرزند محوری موجود، از یک سو و مدرک محوری جامعه از سوی دیگر، تنها دانش آموزی به سعادت خواهد رسید که فردا با مدرک تحصیلی بهتری قدرت عرض اندام داشته باشد و این مقدور نخواهد شد مگر آنکه محصل امروز بتواند با بنیه علمی مستحکم تر در رقابت با همترازان ملی و منطقه ای به جنگ با غولی به نام ” کنکور ” برود.

روی دیگر سکه سپردن سرنوشت مردم به دست کسانی است که وظیفه دارند با فراهم ساختن مقدمات مطلوب بستر آموزشی، در حقیقت با سرنوشت مردم مرتبط شوند. مرتبه ای که گزارشات حاکی از آن است برخی مدارس به دلیل کاسب محوری و یا هر علت دیگر مانند ضعف بنیه مالی، ناچارند با کم فروشی های معمول مانند استفاده از معلمین کم تجربه ویا آموزگاران ناچار، تمام کاستی های موجود را با مسکنی به نام اعطای نمرات طلایی، دردهای موجود را پنهان کنند و والدین نیز سرخوش از نمرات درخشان، زمانی متوجه کلاه گشادی بر سر خود می شوند که رتبه کنکور فرزندشان درازتر از شماره شارژ ایرانسل و پهن تر از همراه اول می شود. جایی که البته با همین رتبه نیز وارد دانشگاهی از همان جنس می شوند و به دلیل ضعف بنیه علمی که از مدرسه با خود به یدک می کشند، لنگان خرک خویش به منزل می رسانند و با دریافت مدرک، اوضاع کار برای بسیاری از آنان همانی می شود که امروزه شاهد آنیم.

اما مرور این ملودی دارم اجتماعی هرگز به آن معنا نیست که بخواهیم مالک فلان مدرسه غیر انتفاعی را مقصر صد درصدی اینگونه نابسامانی های اجتماعی بدانیم.

۱- مقوله سرنوشت ساز” آموزش ” آنهم در کشور مدرک محور ما چیزی نیست که آنرا به دست هر کسی بدهیم که کمترین ارزیابی اقتصادی، علمی، روانشانسی و … در مورد آنان اعمال نشده است.

۲- کسادی بازار کار دلیل بر آن نیست که افرادی بخواهند با جولان در مقوله آموزش کشور دنبال مطامع اقتصادی باشند. محروم ماندن فرزندان مردم از لوازم گرمایشی مناسب آنهم در پاییز بسیار سرد سال جاری و تنها به دلیل مشکلات مالی موسس،گناهی است که ضعف نظارتها، مجوزی برای ارتکاب به آن نیست. به اینگونه افراد توصیه می گردد مکان نیل به مطامع مالی، مدرسه و آموزش نمی باشد بلکه باید آنرا در جای درست خود جستجو کنند.

۳- بی شک تفاوت میان ملل مترقی و کشورهای در حال توسعه، میزان توانایی و کامیابی آنان در آموزش و پرورش و آموزش عالی است. جایی که آموزش عالی نیز متاثر از آموزش و پرورش یعنی دوره های پایه است و هیچ کشور صاحب نام جهان چنین بلبشویی را شاهد نخواهد بود و ملتی به رستگاری اجتماعی نخواهد رسید مگر آنکه بهترین هایش را صرف مقوله آموزش صحیح و مبتنی بر طراوت خرج نموده باشد.

بدون تردید کم رنگی نظارت های هوشمندانه سبب شده است عده ای با رسوخ در متن و بطن آموزش و پرورش غیر دولتی کشور در حال بازی با سرنوشت فرزندان این مرز بوم باشند.افرادی که با نهایت سوء استفاده از ابزار ” نمره ” حتی دست به بهره کشی و استثمار دانش آموز و والدین می زنند تا کسی جرات شکایت از نحوه عملکردشان نداشته باشد. در همین ارتباط با توجه به اینکه قانون گذار برای متخلفین مجازاتی تا حد ابطال مجوز را پیش بینی کرده، لازم است خانواده ها با دقت لازم نسبت به سرنوشت آموزشی فرزندان خود حساس باشند و با ارائه گزارشات دقیق و به موقع به مراجع ذیربط در اداره آموزش و پرورش منطقه و استانشان مانع اشاعه بیشتر اینگونه ناهنجاری ها به سایرین گردند.مدارسی از گوشه و کنار همین کشور که بدون در نظر گرفتن دستوالعمل ” بودجه بندی در تدریس کتب درسی ” با گذشت ۸۰روز از سال تحصیلی تنها هفت صفحه از کتاب ریاضی را در یکی از مقاطع تدریس کرده اند.

در پایان از حدود ۱۲۰۰۰ مدرسه غیرانتفاعی شاغل در کشورمان مجموعه هایی نیز وجود دارند که دارای درجات بهتری از اوضاع آموزشی و رفاهی هستند و وجود دارند معلمین شاغلی در اینگونه از آموزشگاهها که دارای سواد و تجربه کافی می باشند. قدر مسلم آن است صحنه آموزش آنهم آموزش پایه جولانگاه تجربه آموزی صرف، انتظار برای تحقق رونق اقتصادی مالکان و بهتر شدن اوضاع نیست و لازم است به دور از هرگونه احساسات شرقی، سرنوشت فرندانمان را دست کسانی ندهیم که مقوله ی آموزش را با کارگاه و تجارتخانه اشتباه گرفته اند.

چنانچه افرادی در این عرصه دنبال رتق و فتق اوضاع نابسامان مالی خود هستند باید بدانند راه را اشتباه آمده اند و حتی در فقدان نظارتهای لازم مستوجب جزای الهی خواهند شد اگر با اهمال کاری های خود با سرنوشت فرزندانی بازی کنند که والدینشان دارای زندگی های دشواری هستند و ثبت نام در مدرسه غیر دولتی قطعا دلیلی بر متمول بودن یک خانواده نیست و البته یادمان نرود عده ای نیز به دلیل برنامه های غلط آموزش و پرورش در موضوع هدایت تحصلی، به ” گمراهی تحصیلی ” رسیدند و سر از ناکجا آبادی در همین برخی مدارس درآورده اند که …

 

منبع:کاسپین

انتهای پیام/221


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads