کد خبر: 125457 - تاریخ: یکشنبه، 27 نوامبر 2016 - 10:44

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد

انجام 31 برنامه عملیاتی احیای تالاب انزلی/ تالاب بین‌المللی انزلی در لیست مونترو

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: 31 برنامه عملیاتی احیای تالاب انزلی با همکاری جایکا تا دو سال دیگر انجام می‌شود.

به گزارش خوبان، قربانعلی محمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از بهترین اکوسیستم طبیعی است.

وی کارکرد تالاب‌ها از جمله تالاب بین‌المللی انزلی را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، آموزشی و… دانست و افزود: تالاب می‌تواند از سیلاب جلوگیری کند و جذب آب داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نقش تالاب در شکار و صید را تاثیرگذار خواند و گفت: زندگی مردم به تالاب وابسته است و مرگ تالاب موجب مهاجرت و ناپایداری در اقتصاد می‌شود.

وی تالاب انزلی را یکی از محل و مامن پایداری اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: عمق تالاب انزلی از 11 متر به کمتر از یک متر رسیده و این امر تهدید جدی است.

محمدپور با اشاره به اینکه تالاب انزلی در لیست مونترو قرار گرفته است، تصریح کرد: دولت برای احیای تالاب انزلی عزم جدی دارد و در سال 89 پنج برنامه محوری احیای تالاب آغاز و رسوب‌گیری و نصب تله رسوب انجام شد.

وی با اشاره به اینکه برای رسوباتی که امروز در تالاب انزلی جای گرفته باید برنامه داشته باشیم، گفت: احیای آبراه اقدام مهم برای نجات تالاب است و در سال جاری برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ورود فاضلاب‌های شهری و دفن غیر اصولی زباله و شیرابه‌های ناشی از آن در منطقه سراوان را عامل مهم در آلودگی تالاب انزلی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه بیش از سه دهه زباله رد سراوان به صورت غیر اصولی دفن می‌شود، خاطرنشان کرد: هر ثانیه سه تا چهار لیتر شیرابه زباله سراوان از مسیر رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و پیربازار رشت وارد تالاب انزلی می‌شود.

محمدپور عدم برخورداری بیمارستان‌های رشت از تصفیه‌خانه فاضلاب را عامل دیگر آلودگی تالاب انزلی دانست و یادآور شد: در سال جاری به هیچ بیمارستانی بدون تصفیه خانه مجوز ساخت داده نمی‌شود.

وی بهره‌برداری تصفیه‌خانه برخی از بیمارستان‌های رشت را تا خرداد سال آینده عنوان کرد و گفت: تا پایان سال 96 تمام مراکز درمانی به تصفیه‌خانه مجهز می‌شوند.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره همکاری جایکای ژاپن در احیای تالاب انزلی، متذکر شد: تاکنون چندین مرحله برنامه احیای تالاب اجرایی شده و در فاز دوم 6 نقطه از تالاب برنامه عملیاتی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تمام زیرکمیته‌های احیای تالاب فعال هستند، خاطرنشان کرد: جایکا برای ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی ورود کرده بود و 31 برنامه عملیاتی احیای تالاب تا دو سال دیگر انجام می‌شود.

انتهای پیام/2


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads