کد خبر: 124176 - تاریخ: دوشنبه، 14 نوامبر 2016 - 09:32

گزارش/

وعده خانه دار شدن جوانان با افزایش وام مسکن محقق می شود؟

باوجود افزایش سقف وام مسکن جوانان و کاهش دو درصدی نرخ سود آن، به نظر می رسد خانه دار شدن این قشر نیاز به برنامه ریزی اساسی تری دارد.

به گزارش خوبان، چند سالی هست که وام مسکن جوانان از سوی بانک ها تبلیغ می شود و هدف آن سرمایه گذاری به منظور خانه دار شدن فرزندان خانوار در دوران جوانی است؛ بر این اساس متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به صورت ماهیانه، سالیانه یا یکجا حداقل پس از 5 سال و حداکثر پس از 15 سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند.
در ادامه بهبود شرایط خانه دار شدن جوانان به تازگی مقررشده که سقف تسهیلات وام مسکن به 110 میلیون تومان افزایش یابد و همچنین نرخ سود این وام نیز کمتر شود ؛ براساس مصوبه جدید بانک مسکن، قراردادهای تسهیلاتی حساب‌های پس انداز جوانان که از تاریخ 22 آبان ماه منعقد و ثبت قطعی می‌شود، مشمول نرخ سود 9 درصد خواهد بود.
اما این طرح با اشکالات اساسی درپرداخت تسهیلات مواجه است؛ یکی از ابهامات طرح اینست که اگر در 10 تا 15  سال آینده وام خرید مسکن دستخوش تغییراتی شود که کل سپرده گذاری افراد را بی اثر کند، چه کسی پاسخگوی سال ها اعتماد مشتریان به بانک ها با وعده پرداخت وام مسکن موثر خواهد بود؟
احتمال رونق بازار مسکن با افزایش سقف تسهیلات
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با توجه به آنکه مبلغ سپرده گذاری این طرح مشخص نیست نمی توان راجع به اثر گذاری آن در بازار مسکن اظهار نظر کرد.
وی افزود:با توجه به آنکه تسهیلات 110میلیون تومانی پس از مدت زمان 10،5 یا 15سال پرداخت می شود لذا باید مبلغ لازم برای سپرده اولیه مشخص شود تا افراد نسبت به سپرده گذاری اقدام نمایند.
عقبایی با اشاره به افزایش میزان تسهیلات مسکن جوانان،گفت: این امر می تواند در بلندمدت بر افزایش قدرت خرید و تحریک بازار مسکن تاثیر گذار باشد .
وی ادامه داد: با توجه به آنکه پس از گذشت 15سال ارزش پول کاسته می شود لذا باید شاخص مبلغ سپرده گذاری تعیین شود تا افراد با در نظر گرفتن نرخ تورم نسبت به سپرده گذاری تصمیم لازم را اتخاذ نمایند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار مسکن طی 15سال آینده غیر قابل پیش بینی است از این رو سپرده گذاری با مبالغ بالا چندان کارآمد نخواهد بود.
به گفته وی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان می تواند با افزایش استقبال برای خرید و رونق بازار مسکن همراه باشد.
افزایش سقف تسهیلات در رونق بازار مسکن کلانشهرها بی تاثیر است
شهرام غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام افزایش سقف تسهیلات مسکن به 110 میلیون تومان، گفت: تنها افزایش تسهیلات نمی تواند،  مشکلات جوانان را حل و فصل کند و  پیش زمینه های متعددی به منظور بهبود فضای زندگی جوانان وجود دارد.
وی افزود: یکی از ابتدایی ترین نیاز های جامعه جوان امروزی اشتغال بوده که برهمین اساس نهاد های ذی ربط باید زنجیره اشتغال و مسکن را به ترتیب تکمیل کنند چراکه لازمه بازپرداخت تسهیلات مسکن و حتی خرید یک واحد مسکونی، تامین شغل و کسب درآمد است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کلان شهر هایی نظیر تهران به سبب گرانی قیمت مسکن و زمین، تسهیلات این چنینی به تنهای کارگشا نخواهد بود بلکه باید زیرساخت های مذکور نیز فراهم شود.
غراوی در پایان تاکید کرد: اگر تسهیلات را افزایش می دهند حداقل باید طول دوره بازپرداخت را افزایش داده و نرخ سود بازپرداخت آن را نیز به میزان بیشتری کاهش دهند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads