کد خبر: 12316 - تاریخ: چهارشنبه، 21 نوامبر 2012 - 13:01

تنها روستای بدون زباله ایران

در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود 2 هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد. این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا: روستای سقالکسار یکی از روستاهای زیبای استان گیلان است که در دهستان لاکان از بخش مرکزی شهرستان رشت قرار گرفته است و 15 کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد، واژه‌ی سقالکسار به ‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در سال‌های گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در روستا آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا به نام سقالکسار نامیده شده است. طبق سرشماری سال 1390 این روستا حدود 900 نفر و 307 خانوار جمعیت را در خود جای داده است. از گذشته تا به امروز شغل اکثر مردم روستا زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز بوده است. این روستا مناطق دیدنی بسیار زیبایی دارد که یکی از این جاذبه‌های دیدنی سد خاکی سقالکسار است که در تمامی فصول مسافران را به طرف خود می‌کشد.

رجب. م یکی از ساکنان روستای سقالکسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب که باعث افتخارم است که در این روستای زیبا زندگی می‌کنم، گفت: لطف خداوند به زیبایی فراوان این روستا موجب شده است که مردم زیادی برای دیدن طبیعت زیبای سقالکسار به گیلان سفر کنند.

وی افزود: اعضای شورا و دهیار روستا جهت پیشرفت و آبادانی روستا تلاش‌های زیادی انجام دادند.

بهاره. س یکی از گردشگران در روستای سقالکسار با بیان این مطلب که هرگاه که به استان گیلان سفر می‌کنم، حتما برای دیدن طبیعت زیبای سقالکسار به این روستا می‌آیم، گفت: به همه مردم دنیا تاکید می‌کنم که برای یک بار هم که شده به روستای سقالکسار سری بزنند و از طبیعت بکر این روستا لذت ببرند.

رضا. پ یکی دیگر از گردشگران این روستا با اشاره به اینکه طبیعت پاکیزه در سقالکسار یکی از ویژگی‌های مهم آن است، گفت: یکی از دلایل مهم آن، اجرای طرحی است که توسط شورای اسلامی این روستا انجام می شود که در هنگام ورود، 3 هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و توسط متصدی مربوطه در ابتدا به گردشگران کیسه زباله داده می‌شود تا گردشگران زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه زباله بریزند و در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود 2 هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد. این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

مهندس مهدوی مدیرکل امور روستایی استانداری گیلان با بیان این مطلب که دو روستای دستک و سقالکسار از روستاهای نمونه و گردشگری در سطح کشوری هستند،گفت: برای به روز شدن و نمونه تر شدن این روستاها در گیلان برنامه‌های ویژه‌ای داریم که هم اکنون برخی از آنها درحال اجراست.

عزت‌الله حسین‌پور رییس شورای اسلامی روستای سقالکسار با اشاره به اینکه شغل اغلب مردم روستای سقالکسار کشاورزی است، گفت: برکه سد خاکی سقالکسار در این روستا از چشم‌انداز بسیار خوبی برخوردار است و همه ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

وی افرود: مساحت این برکه 15هکتار است و روستای سقالکسار به برکت وجود این برکه و دیگر منابع طبیعی زیبا از طرفداران زیادی برخوردار است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه 90درصد اهالی روستای سقالکسار باسواد هستند، خاطرنشان کرد: طبیعت پاکیزه این روستا با وجود گردشگران زیاد به دلیل طرح خوبی است که توسط شورای روستا در آن اجرا می‌شود و گردشگران در ازای تحویل زباله‌هایشان به متصدی مربوطه 2 هزار تومان از ورودی پرداختی خود را پس می گیرند و این امر که در ابتدا فقط توسط 80 درصد گردشگران رعایت می شد هم اکنون به بیش از 90 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط 350 کیسه زباله در ورودی روستای سقالکسار به مسافرین این روستا داده می شود.

یکی از نکات قابل توجه این روستا ادامه زندگی جوانان در روستا با کمک وام‌های مسکن روستایی است. این روستا افتخار تقدیم 7 شهید به نام‌های عظیم غمزه، اسماعیل غمزه، فرهاد غلبو، علی محمدزاده، غلامرضا حسین‌پور، حسن حسن‌پور و زمان محمدی را به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. همچنین یک شهید گمنام نیز در این روستا به خاک سپرده شده است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads