کد خبر: 122812 - تاریخ: پنج‌شنبه، 27 اکتبر 2016 - 09:50

گزارش /

خطر منواکسید کربن را جدی بگیرد/ دودکش ها را تمیز کنید

هر ساله با آغاز فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمایشی از جمله بخاری ها و شومینه ها، شاهد خبرهایی مبنی بر مرگ افراد بر اثر تولید گاز منواکسیدکربن ناشی از سوخت ناقص این وسایل هستیم.

به گزارش خوبان، یکی از عوامل تولید گـاز منواکسیدکـربن در منازل مسکونی پس از روشن کردن بخاری ها، انسداد مجرای دودکش ها به دلیل لانه گذاری پرندگان است، بنابراین تمیز کردن دودکش بخاری ها قبل از روشن کردن ضروری است.
با سوختن گاز طبیعی، بخار آب و دی اکسیدکربن در هوا منتشر می شود، اگر به هر دلیلی احتراق ناقص به وجود آید، گاز منواکسید کربن تولید می شود و در صورت عدم وجود دودکش استاندارد این گاز مسموم، بسیار سریع از طریق ریه ها وارد خون شده و جای اکسیژن را گرفته و حتی موجب مسمومیت و مرگ انسان می شود.

*علایم مسمومیت با گاز منواکسید کربن
منواکسید کربن گازی خطرناک، بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می شود.
علایم مسمومیت با منواکسید کربن می تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولوانزا شده اند اما سردرد، سرگیجه ، ضعف و بی حالی ، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن ، خواب آلودگی ، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری علائم مهمی و اولیه ای که باید به آن شک کرد.
* دودکش غیراستاندارد، موجب تولید گاز منواکسید کربن می شود
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر رشت گفت: نبود دودکش استاندارد موجب تولید گاز منواکسید کربن می شود و خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد و حتی موجب مرگ فرد مسموم با این گاز، می شود.
شهرام مومنی با اشاره به لانه گذاری پرندگان در داخل دود کش های بخاری ها و یا شومینه ها افزود: یکی از شایع ترین موارد انسداد لوله های بخاری لانه گذاری پرندگان است که پاک سازی آن به راحتی نادیده گرفته می شود و یا حتی در بسیاری از هشدارهای ایمنی تذکر داده نمی شود.
وی با تاکید بر آگاهی شهروندان نسبت به رفع نواقص مربوط به بخاری ها اظهار کرد: شهروندان به این مهم توجه کنند که قبل از روشن کردن بخاری ها نسبت به رفع نواقص آنها اقدام کنند.
وی بیان داشت: با توجه به این که بسیاری از دودکش ها در داخل دیوار جانمایی می شوند و پاکسازی آنها دشوار است، شهروندان می توانند وزنه ای کوچک را به طنابی متصل کنند و از دهانه کلاهک در خارج ساختمان به درون لوله بفرستند، اگر این وزنه از دریچه دودکش در ساختمان دیده شود، مجرای دودکش باز و قابل استفاده است.

 

 

انتهای پیام/555


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads