کد خبر: 121206 - تاریخ: یکشنبه، 9 اکتبر 2016 - 09:45

الیاس آستی در گفتگو با خوبان خبر:

مداحی که موجب وهن اهل بیت (ع) باشد مداحی طرد شده است

مداح اهل بیت خمام با انتقاد از برخی شیوه های مداحی گفت: هر مداحی که موجب وهن اهل بیت (ع) باشد و از شان مجلس اهل بیت بکاهد قابل قبول نیست و روضه خواندن بدون سند و علم کافی و همچنین وارد کردن آهنگهای لهو و فساد در مجلس امام حسین (ع) قطعا از جمله مداحی های طرد شده محسوب می شوند.

به گزارش خوبان: محرم امسال نیز پا به کوچه ها و محله ما گذاشت تا همچون گذشتی حال و هوای حسینی را به خود بگیریم. مناسب دیدیم با توجه به فضای این روزهای ما به سراغ حاج الیاس آستی از مداحان خمام برویم و با وی هم کلام شویم. با ما همراه باشید:

خوبان خبر: چگونه باید مداحی های طرد شده را شناخت و آفات مداحی را در چه می دانید؟

بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) محضر همه دوستداران آن حضرت به طور مختصر ابتدا به بخش دوم سوال اول شما پاسخ داده و بعد به بخش اول آن می پردازم، البته ترجیح میدهم در این خصوص چند مورد را اشاره کرده و بعد برای هر کدام از آفت ها از بیانات مقام معظم رهبری بهره ببرم:

۱- عدم بهره‌مندی از آموزش‌های لازم: مهمترین و متداول ترین آفت که بسیاری از انحرافات از همین جا ناشی می شود عدم آموزش و استفاده از علم در مداحی است که حضرت آقا در این خصوص اشاره دارند که”وعاظ محترم در حوزه‌ها درس می‌خوانند و پس از مرحله آموزش به وعظ می‌پردازند. همان طوری که منبر، ترکیبی از علم و هنر است، مداحی هم همین طور است، لذا برای مداحی هم آموزش دیدن لازم است. مداحان هم باید آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند و هم این هنر را داشته باشند که چگونه بخوانند. اگر فقط بخش‌های مربوط به هنرمندی را یاد بگیرند ولی از جنبه علمی آموزش نبییند، نمی‌توانند انجام وظیفه کنند.”

۲- عدم تخلق به اخلاق حسینی: یکی دیگر از آفات مهم مداحی که در مواردی منجر به تخریب چهره ی جامعه مداحان و ایجاد بستری مناسب برای مسموم سازی فضای جامعه توسط دشمنان اسلام می شود عدم تخلق به اخلاق حسینی ست که مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند:
“واعظان و مداحان باید به اخلاق حسینی متخلق باشند. مردم باید ببینند که مداحان دروغ نمی‌گویند، خیانت نمی‌کنند و زن و بچه آنها مودب به آداب اسلامی هستند و بدحجابی در میان آنها نیست. باید هر کسی به اندازه خود به این ویژگی آراسته باشد.”

۳- عدم رعایت احترام نسبت به پیش کسوت: رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مداحان به این موضوع اشاره کرده و می فرمایند: “هر گروه و دسته‌ای دارای پیشکسوت می‌باشند. وعاظ و مداحان هم پیشکسوت‌هایی دارند که باید احترام آنها را حفظ کنند و از تجربه آنها استفاده کنند. این افراد چهل – پنجاه سال برای امام حسین(علیه السلام) مداحی کردند و منبر رفتند و امام حسین(علیه السلام) به آنها علاقه دارند، باید به آنها احترام کرد.”

۴- به کارگیری آهنگ‌های نامناسب: معضل بزرگی که امروز دامن گیر برخی مداحان شده و برای گرم کردن مجلس خود دست به کاری می زنند که شان مجلس امام حسین را خدشه دار می کند که رهبر معظم انقلاب در این خصوص نیز ابراز نگرانی کرده و اشاره میکنند که: “در مجالس مذهبی آهنگ‌هایی که انتخاب می‌شود، باید مناسب باشد. آهنگ‌های سنتی خیلی مؤثر، جانسوز و مفید هستند. اما اخیراً از گوشه و کنار شنیده می‌شود که آهنگ‌های زمان طاغوت و آهنگ‌هایی که رسانه‌های آمریکایی می‌نوازند و کلاً آهنگ‌های لهو و فساد در مداحی‌ها استفاده می‌شود که از چنین اتفاقی به خدا پناه می‌بریم!”

اما در همین راستا به بخش اول سوال که در خصوص مداحی های طرد شده و راه شناخت آن مطرح شد باید عرض کنم که هر مداحی که موجب وهن اهل بیت (ع) باشد و از شان مجلس اهل بیت بکاهد قابل قبول نیست و روضه خواندن بدون سند و علم کافی و همچنین وارد کردن آهنگهای لهو و فساد در مجلس امام حسین (ع) قطعا از جمله مداحی های طرد شده محسوب می شوند.

خوبان خبر: در این سال ها شاهد بودیم برخی از مداحان از ریتم های موسیقی پاپ در مداحی شان استفاده می کنند نظر شما در این خصوص چیست؟

با توجه به اینکه در سوال قبل توضیح دادم ولی این نکته را عرض کنم که آهنگ پاپ برای خوانندگان پاپ و کنسرت های موسیقی است و آهنگ های اصیل و سنتی و متعارف هم برای مجلس امام حسین (ع)، قطعا دستگاه امام حسین (ع) و نحوه ی نوکری برای ارباب آنقدر ارزشمند است که با هر سبک و سلیقه ای نمیتوان وارد آن شد.
خوبان خبر: به عنوان مسئول بسیج مداحان سپاه ناحیه مقداد چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟
در خصوص بسیج مداحان هم باید عرض کنم که الحمدلله و به حول قوه الهی در این چند ماهی که حقیر خادم مجموعه بسیج مداحان هستم مجمع ذاکرین را در خمام راه اندازی نمودیم که جلسات آن به صورت هفتگی و جمعه ها ساعت ۱۰ صبح برگزار می شود که به صورت موقت در نمازخانه سپاه مقداد منعقد است که به زودی به مکان دیگر منتقل می شود.
لازم به ذکر است که در تلاش هستیم که انشاالله در دو بخش خشکبیجار و لشت نشاء هم به زودی مجمع ذاکرین را راه اندازی نماییم، از دیگر برنامه های مهم بسیج مداحان که البته ۵۰ درصد آن انجام شده تکمیل بانک آماری و اطلاعاتی از مداحان خانم و آقا در سه بخش خمام و خشکبیجار و لشت نشاء است که بسیار ارزشمند می باشد. و همچنین عضو کردن مداحان در بسیج مداحان از دیگر برنامه ها می باشد.
لازم به توضیح است که از دیگر برنامه های مهم بسیج مداحان می توان به برگزاری همایش های آموزشی و تاثیر گذار در زمینه مداحی و شعر با استفاده از اساتید مجرب اشاره نمود که اخیرا هم اولین همایش مداحان به جهت آمادکی برای ماه محرم توسط استاد حسینی نژاد از مداحان برجسته کشور از قم در شهر خمام برگزار شد.

خوبان خبر: در انتها اگر صحبتی دارید خوشحال می شویم شنونده باشیم:

از اینکه این فرصت رو در اختیار حقیر قرار دادید صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم، در مجالس روضه سیدالشهدا ما را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید.

انتهای پیام/س


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads