کد خبر: 119753 - تاریخ: یکشنبه، 18 سپتامبر 2016 - 22:28

در صد و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد:

در ماجرای حقوق‌های نجومی، دولت تا این لحظه به نتیجه نرسیده که جرمی انجام شده‌وکسی را به قوه قضائیه معرفی نکرده/در نحوه بررسی، تفاوتی بین موضوع حقوق‌های نجومی و تخلفات احتمالی شهرداری قائل نیستیم

محسنی اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده کرسنت و محکومیت ایران در دیوان بین‌المللی لاهه و صدور حکم برای افراد حاضر در این پرونده گفت: این حکم بعد از اعاده دادرسی صادر شده است.

به گزارش خوبان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا دریکصد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک دهه ولایت و ولادت امام  هادی(ع)  و تبریک عید غدیر به همه مسلمانان اظهار کرد: متاسفانه در شهریور ماه سال جاری حدود سه هزار و 892 کیلو مواد مخدر در کشورکشف شده است که حکایت از این دارد که موادی که در کشورهای همجوار تولید می شود و قرار است به سایر کشورها برود، برخی از آن به داخل کشور ما منتقل می شود که آمارهای مربوط به آن بسیار زیاد است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه 1 هزار و 425 کیلو از مواد مخدر کشف شده در کشورمان هروئین بوده است، تاکید کرد: َ کسانی که در این خصوص به مجازات برسند، حقشان است؛ اما داعیه داران  حقوق بشر اگر قاچاقچیان مجازات بشوند، فریادشان بلند می شود. آنها درجریان نیستند کارهایی که این افراد انجام می دهند، چه عواقبی در پی دارد و چه خانواده هایی را گرفتار می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه قوه قضائیه در طول سالهای اخیر تلاش کرده است که آمار زندانیان را با ارائه لایحه به مجلس و طرح های مختلف کاهش دهد، گفت: استحضار دارید که چند دسته زندانی در کشور وجود دارند که دسته اول کسانی هستند که محکومیت آنها قطعی شده و دوران حبس خود را سپری می کنند. دسته دوم شامل کسانی هستند که مدت حبس آنها به اتمام رسیده؛ ولی به دلیل جزای نقدی در زندان هستند و هر روز مبلغی از آنها کم می شود تا مبلغ مربوطه مستهلک شود که این مدت بیش از 5 سال طول نمی کشد. دسته سوم نیز کسانی هستند که رد مال و دِین دارند و نتوانسته اند مالشان را به شاکی خصوصی پرداخت کنند. دسته چهارم نیز جزو کسانی هستند که محکومیت ندارند و قرار بازداشت موقت برایشان صادر می شود که معمولا افرادی که رشوه گرفته اند و یا جرمی مثل قتل انجام داده اند، برایشان قرار بازداشت موقت صادر می شود که در مواردی همچون قتل این موضوع الزامی است.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: قرار تأمین از دیگر موارد حضور افراد در زندان است که در صورت وقوع این موضوع برای افراد قراری غیر از بازداشت موقت مثل قرار کفالت و وثیقه صادر می شود و آنها نمی توانند کفیل و یا وثیقه تهیه کنند؛ لذا به زندان می روند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضائیه در تلاش است که از میزان تعداد زندانی ها کم شود، تأکید کرد: تلاش شده کسانی که به دلیل قرار تأمین و یا بازداشت موقت زندانی می‌شوند، با راهکارهایی از ورود آنها به زندان جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه لوایحی به مجلس برای کاهش زندانیان ارائه شده است، گفت: لایحه قضازدایی و جرم زدایی که از سالهای قبل در دولت مطرح بود و تغییرات زیادی در آن داده شده بود، درحال  حاضر در مجلس است که نتایج زیادی درباره آن به دست نیامده و لایحه جرم زدایی نیز در شرایط فعلی درحال بازرسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی که در سال 92 به تصویب رسید، مقرر شد برخی از جرائم مانند تخلف در رانندگی، جرم محسوب نشود، تأکید کرد: برای اعمال این موضوع نیاز به قانون داریم تا بتوانیم به جای مجازات افراد به حبس مجازات به شکل دیگری را در نظر بگیریم.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: کسانی که بخاطر رد مال باید به زندان بروند، درصورتی که هنوز زندان نرفته اند و حکم برایشان صادر نشده، اگر قبل از اعزام به زندان مسبوق به مالیت نباشند، درخواست اعسار آنها پذیرفته می شود و اگر اعسار ایشان احراز شود، به زندان نمی‌روند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه طبق ماده 58 قانون مجازات اسلامی مواردی مربوط به آزادی مشروط وجود دارد، اظهار کرد: کسانی که ده سال از مدت حبس آنها می گذرد، می توانند آزادی مشروط داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کرد: همچنین کسانی که زیر ده سال مجازات حبس دارند، با تحمل یک سوم دوران حبس خود می توانند از آزادی مشروط استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: همچنین کسانی که احراز شد وجودشان برای جامعه ضرر ندارد و توبه کرده اند، مورد عفو قرار می گیرند که عمدتا این افراد  جزو محکومین هستند که اخیرا نیز شاهد عفو تعدادی از آنها به مناسبت عید غدیر بودیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین برای کسانی که محکوم نشده اند و بدلیل بازداشت موقت در زندان هستند، دستورالعمل جدیدی از سوی رئیس قوه قضاییه در 26/6/95 ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این دستورالعمل تاکید شده است که دادستان‌ها و همچنین عوامل مسئول در امر نظارت و حوزه های مختلف در جایی که قرار بازداشت موقت الزامی نیست، آن را انجام ندهند و در مواردی که ضروری است و تجویز شده است، به مقدار مناسب این موضوع صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: همچنین اگر موجبات آزادی فردی در بازداشت موقت فراهم شود، دادیار زندان باید وی را آزاد کند. همچنین در مواردی بازپرس می تواند با اعلام دستور توقف رسیدگی، فردی را که حکم بازداشت موقت دارد، آزاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه پیش بینی شده فردی که بازداشت موقت است، با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل شود، گفت: در حال حاضر این موضوع در دو استان کشور اجرایی شده و ما امیدواریم مرکز فناوری قوه قضاییه با کمک سازمان زندان ها این موضوع را توسعه دهد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است تا فردی که کفیل و وثیقه می خواهد، قبل از معرفی به زندان این کار برایش فراهم شود تا زندانی بتواند کفیلی را برای خود تعیین کند و یا بتواند با کسی یا کسانی در تماس باشد تا برایش وثیقه تهیه کنند.همچنین تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا قاضی کشیک در تمامی شرایط و حتی ساعات غیر اداری حضور داشته باشد تا اگر فردی قرار است وثیقه ای یا کفیلی را معرفی کند، این موضوع صورت گیرد.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین برای بررسی وثیقه های مربوط به افرادی که در بازداشت موقت هستند، به روسای کل دادستانی‌ها توصیه شده است که با کمک کارشناسان بگونه ای این وثیقه ها را بررسی کنند که در حداقل زمان ممکن این کار صورت گیرد و قاضی کشیک هم حضور داشته باشد تا در زمان کوتاهتر به پرونده اینگونه افراد رسیدگی شود. اگر قاضی کشیک ، بازپرس و کارشناسان با هم هماهنگ باشند، بدون شک از ورود اینگونه افراد به زندان جلوگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نامه اخیر دادستان سابق درباره حوادث کهریزک و عذرخواهی وی بابت این حادثه و اینکه آیا امکان بررسی دوباره این پرونده وجود دارد، اظهار کرد: آنچه درسال 88 رخ داد یک مسئله مشخص بود؛ زیرا کسانی برخلاف قانون و همه ضوابط مردم را تحریک کردند و به خیابانها آمدند و اموال مردم را به آتش کشیدند و سبب شدند عده ای جان باختند و کشور را در ناامنی قرار دادند؛ کشوری که انتخابات باشکوهی برگزار کرده بود.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه عده ای چند ماه کشور را به ناهنجاری دچار کردند، خاطر نشان کرد: نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و همه حکومت با وقوع این موضوع با قوت وارد عمل شدند که در این بین بخشی از افرادی که جرم کردند، دستگیر، محاکمه و مجازات شدند و البته بخشی از مجرمین نیز فرار کردند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه هیچکس نباید فتنه گران سال 88 را تطهیر کند، اظهار کرد: فتنه گران متهم بودند که بخشی از آنها مجازات و محاکمه شدند و کسانی که فرار کردند نیز اگر دستگیر شوند، مجازات می شوند؛ زیرا وظیفه ما این است که با آنها برخورد کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه البته حوادث تلخی به مانند حادثه کهریزک نیز در سال 88 رخ داد، افزود: نظام مثل سایر موارد در این موضوع نیز کوتاهی نکرد و بمحض اطلاع از این موضوع بصورت جدی وارد عمل شد و در اولین گام، بسرعت همه  کسانی را که در آن محل بودند، به جای دیگری منتقل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اقدامات غیر قانونی نیز در این محل صورت گرفته بود، خاطر نشان کرد: کسانی که در این ماجرا چه در دستگاه قضایی، چه انتظامی و چه سایر موارد متهم بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند و به پرونده آنها رسیدگی شد و حتی مجازات قصاص و اعدام برای آنها صورت گرفت که اگر رضایت اولیای دم نبود، اعدام می شدند.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: در این ماجرا بعضی ها محکوم به حبس شدند و بعضی ها نیز از خدمت انفصال شدند. اقدام دستگاه قضایی در این ماجرا کاملا قاطع بود و اگر فردی منصفانه نگاه کند، هیچ اغماضی در آن پیدا نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز دادستان سابق نامه ای نوشته است و خودش و دادگاه باید نسبت به این موضوع ملتزم باشد؛ از این رو باید منتظر نظر دادگاه در این باره باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح  کرد: وی در همه بخشها تبرئه نشده و در بخشی هم محکوم شده است. از این رو ما ملتزم هستیم تا منتظر بمانیم که دادگاه چه نظری می دهد؛ زیرا اگر ملتزم به قانون باشیم از مجرای خودش وارد عمل خواهیم شد. اگر حکمی صادر شد و مورد قبول یک طرف نبود، طبق قانون و در صورت اعتراض با آن برخورد می شود. از این رو دادستان سابق پیرامون آنچه که نوشته است، خودش مسئول است و دادگاه باید تشخیص دهد که چه حکمی باید صادر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از دادستان سابق در دادگاه قضات نیز شکایت شده و وی تعلیق شده است، اظهار کرد: بله، دادگاه قضات حکم تعلیق صادر می کند و نمی تواند به اتهامات رسیدگی کند؛ اما درباره وی در همان زمان درخواست تعلیق داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا دیوان عالی کشور مدیرعامل شرکت ملی نفت را به دلیل پرونده کرسنت محکوم کرده است، اظهار کرد: این حکم بعد از اعاده دادرسی پذیرفته شد و حکم محکومیت نیز برای این فرد صادر شد؛ اما با توجه به اینکه اعمال ماده 477 در این موضوع صورت گرفته شده است، هنوز حکم قابلیت اجرا پیدا نکرده است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار میزان پیرامون ایجاد شبکه های بازاریابی با درآمدهای میلیونی خاطر نشان کرد: کسانی که در قالب این موضوعات فعالیت می کنند، اگر مجوز نداشته باشند، اقدام آنها برخلاف قانون است؛ ولی درصورتی که مجوز داشته باشند و وعده و وعید بدهند و کلاهبرداری کنند، اگر کسانی از آنها شکایت کنند، این موضوع پیگیری می شود و دادستان نیز به عنوان مدعی العموم می تواند وارد عمل شود؛ زیرا کلاهبرداری طبق قانون جرم محسوب می شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین گزارش سازمان بازرسی درباره آلودگی هوا گفت: این گزارشات محرمانه است. اگر جرم باشد، متهمان به دستگاه قضایی معرفی می شوند و اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد، به سازمان یا دستگاه مربوطه معرفی می شوند. در این رابطه سازمان بازرسی درباره علت و عوامل آلودگی هوا گزارشی تهیه کرده که البته برای تمام مناطق کشور نبوده است؛ بلکه در بعضی از مناطق گزارش هایی تهیه شده است و در رابطه با کارهایی که می توانسته انجام شود، اما انجام نشده است و یا کارهایی که از امکانات و یا اختیارات دولت خارج بوده است، گزارشی به مسئولان ذیربط دولتی داده است که آنها چه اقداماتی را انجام داده‌اند و آیا آن موارد را رفع کرده اند یا خیر و اینکه چه میزان از این موارد برای مردم قابل توضیح است، این را باید دستگاه های دولتی بررسی کنند و نسبت به تخلفات و علل و عواملی که می توانسته نباشد و یا از آن پیشگیری شود، باید دستگاه ذیربط،‌ محیط زیست و دولت اقدام نمایند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت و اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی دستور داده است که حکم ابلاغ نشود، نیز گفت: من از طرف شورای عالی امنیت ملی چیزی را نه دیده ونه شنیده ام؛ اما افرادی در این حکم محکوم شدند؛ لکن چون درخواست اعمال ماده 477 را کرده اند، درخواست آنان برای بررسی پذیرفته شده است و حکم تا زمانی که این درخواست بررسی شود، متوقف است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پرونده دو برادر که در امور هنری فعال بوده و بدلیل ارتکاب جرائمی در زندان اوین هستند و به گفته خانواده‌اشان، یکی از آنها به بیمار شده و پیگیر مرخصی استعلاجی بوده اند و دادیار ناظر زندان با این مرخصی موافقت نمی کند، تصریح کرد: این را شما از قول خانواده ایشان نقل می کنید. ما نهایت تلاشمان این است که نه تنها این فرد بلکه هر فرد دیگری که ضرورت ندارد، به زندان نرود و قرار بازداشت موقت نیز نخورد و قراری که برایش صادر می شود، اگر لازم است زودتر انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در دستورالعمل اخیر تاکید شده است که دادستان‌ها، دادیار ناظر زندان‌ها و سازمان زندان‌ها بطور مرتب رصد و پیگیری کنند که خدای ناکرده تخلف و غفلتی صورت نگیرد. افرادی که وارد زندان می شوند، اگر احیانا خارج یا داخل زندان مریض شوند، از امکانات زندان برای مداوا استفاده می کنند. اگر مواردی هم باشد که مداوای آنها با امکانات زندان امکان پذیر نباشد، به بیمارستان‌های خارج از زندان منتقل و تحت درمان قرار می گیرند. در قانون، موارد اعزام افراد به بیمارستان‌های خارج از زندان پیش بینی شده است و برای تشخیص این امر، نیازی به این نیست که خانواده یا شخص زندانی آن را مطرح کنند و این را پزشکی قانونی تشخیص می دهد و اگر در این رابطه پزشکی قانونی تشخیص دهد که بیماری زندانی بگونه‌ای است که در زندان قابل تحمل نیست و یا موجب افزایش بیماریش می شود، این مطالب را به قاضی منتقل می کند و وی بر اساس قانون تصمیم می گیرد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مخاطرات معتادان برای جامعه واینکه ریاست قوه قضائیه بخشنامه کرده است که این افراد را زندانی نکنند؛ آیا قوه قضائیه در این رابطه تجدید نظر خواهد کرد یا خیر، گفت: یکی از بندهای این دستورالعمل ماده 15 و16 قانون مبارزه با مواد مخدر است و چیزی نیست که ریاست محترم قوه قضائیه از خودشان گفته باشند. دولت بر اساس قانونی که در سال 89 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، موظف شد برای کسانی که معتاد هستند، مراکزی را در سراسر ایران ایجاد کند و معتادان درمان شوند و در این رابطه بعضی از وزارتخانه ها موظف شدند که این اقدام را انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: این قانون گفته است به صرف اعتیاد نمی توان کسی را به زندان انداخت و ریاست قوه قضائیه این را یادآور شده اند که ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 89 مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نظر باشد که نگویند چون مراکزی را بطور سراسری ایجاد نکرده‌اند و یا اینکه در همه شهرها واستانها تاسیس نشده ویا اینکه کم تاسیس شده است، به این بهانه معتادان به زندان فرستاده شوند؛ زیرا این خلاف قانون است. دولت طبق قانون موظف است مراکزی را برای درمان معتادان ایجاد کند و اگر هم تعداد آنها کافی نیست، آنها را توسعه دهد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درخصوص واگذاری املاکی با ارزش نجومی به برخی افراد گفت: اگر هر فردی، جریانی، دستگاهی ومسئولی از بیت المال بدون مجوز قانونی استفاده کرده باشد، یا مختلس است یا تصرف غیر مجاز در مالی تحصیل کرده است و با گزارش دستگاه های ذیربط مانند وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی،‌دیوان محاسبات و اگر احیانا گزارشی از سوی مسئولان دستگاه ارائه شود، به آن تخلفات رسیدگی خواهد شد. اگر چنانچه مجوزی داشته باشند و از این مجوز تجاوز کرده باشند، باید حسب مورد ومیزان تجاوز، موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به حقوق‌های غیرمتعارف تصریح کرد: حقوق های نجومی چند دسته هستند: مواردی هست که خلاف قانون است که این موارد حتما باید دنبال شود و افراد به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گیرند و علاوه بر آن مالی که برده‌اند و باید برگردانند، به حسب میزانی که دادگاه تشخیص دهد، باید مجازات شوند. در این رابطه دولت اعلام کرد که خودش این موضوع را بررسی می کند ودستگاه قضایی در ابتدای امر بطور خیلی جدی ورود نکرد و مسئولان اجرایی در این زمینه وارد شدند. ریاست جمهوری وارد شد و دستور داد و معاون اول نیز نامه‌ای نوشت و خبر را اعلام کرد و در یکی از بندها اعلام نمود که بعضی از این موارد خلاف است. متعاقب آن منتظر بررسی دولت بودیم که اگر جرمی صورت گرفته است، به دستگاه قضایی اعلام کند و اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد، دستگاه اجرایی خودش آن را بررسی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این رابطه اقداماتی را دولت و اقداماتی را مجلس انجام داده است تا این موارد دیگر تکرار نشود.اینکه مدیری در ماه بیش از 50 میلیون تومان حقوق بگیرد وهمچنین حق جلسه نیز به طور جداگانه دریافت کند و پاداش پایان سال را نیز جدا بگیرد و اینکه از سه دستگاه حقوق دریافت کند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. دولت تا این لحظه فردی را به عنوان مجرم در این قضیه به دستگاه قضایی معرفی نکرده است و به این مسئله نرسیده است که کسی جرمی را مرتکب شده است.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در این رابطه دولت درباره متخلفین نیز 13،14ونهایتا 15 نفر را بعضا جابجا کرده است و یا به اصطلاح انفصال و عزل کردند. اقدامات دیگری که اگر شده است که پول‌ها را برگردانده اند، جز دو مورد اطلاعی ندارم؛ مانند صندوق توسعه، که 2 یا 3میلیارد برگردانده شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تاکنون مواردی از سوی دولت به دستگاه قضایی معرفی نشده است. سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه ورود کرده است و به دستگاه قضایی گزارش خود را ارائه می دهد. گزارشی که آخر هفته گذشته از رئیس سازمان بازرسی کل کشور دریافت کردم، این بود که در 30 استان بررسی حقوق‌ها را از مبلغی به بالا را شروع کرده و آن را به پایان برده‌اند و بزودی به جمع‌بندی نهایی می رسند. فقط یک استان باقی مانده است که در آن استان نیز بخشی از دستگاه ها را مورد رسیدگی قرار داده وبخش دیگری از دستگاه ها نیز باقی مانده است. انشاء‌الله این قضیه را پیگیری می کنیم تا به جمع بندی نهایی برسیم و اگر در این جمع بندی کسانی باشند که بدون مجوز این حقوق ها را گرفته باشند، تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند و اگر افرادی هم باشند که مجوزی برای دریافت اینگونه حقوق‌ها داشته باشند، باز هم این کار صحیح نیست و خلاف عدل و مروت است و باید پولها را بازگردانند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگر شرکتی هم زیان‌ده بوده است و افراد در آخر سال گزارش نادرست مبنی بر سودده بودن شرکت داده و سپس به عنوان پاداش تراز مثبت، مبالغی را بین خودشان تقسیم کرده باشند، اینها مورد بررسی قرار می گیرد وچنانچه دلایل قانع کننده ای داشته باشند، فقط پولهایشان گرفته می شود و اگر دلایل قانع کننده وقانونی نداشته باشند، علاوه بر اینکه پولهایشان گرفته می شود، تحت تعقیب قضایی نیز قرار می گیرند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد : در مورد مسائل مطرح شده درباره تخلفات احتمالی مربوط به واگذاری املاک شهرداری نیز همانگونه که دادستان کل کشور بیان کرد و به شکل دیگری از فرمایشات آیت الله آملی لاریجانی نیز بود، این بحث وجود دارد که آیا در شهرداری خلاف قانون صورت گرفته است یا خیر؟ دادستان کل کشور در این رابطه مسئول شده است که این امر را رسیدگی کند. اگر خلافی در شهرداری صورت گرفته باشد، مطمئن باشید که اغماض نخواهد شد. اموال عمومی است و اگر در اموال عمومی خلافی صورت گرفته باشد، باید بررسی شود که در حال حاضر دادستان کل کشور هیئتی را تعیین کرده است که در حال بررسی این موضوع هستند. اگر چنانچه در اثنای این موضوع یک رسانه بخواهد وارد شود و تخلفی کند، درست نیست. نه تنها در این موضوع بلکه در هر موضوع دیگری هم رسانه‌ها نباید این کار را انجام دهند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد شهرداری هیئت دادستانی کل کشور که در حال بررسی موضوع است، اگر به این نتیجه رسید که در شهرداری تخلفی صورت گرفته است، مطمئن باشید که چون جنبه عمومی دارد ونیاز به شاکی خصوصی نیست، قوه قضائیه ورود می‌کند ودادستان نیز ورود کرده و به مسئله رسیدگی می کند. به نظرم می رسد که تفاوتی بین حقوق های نامتعارف و تخلفات احتمالی مربوط به املاک شهرداری نیست. درجریان حقوق‌های نجومی نیز برخی از افراد که خارج از قانون مطالبی را نوشتند، تحت تعقیب قرار گرفته اند و در مورد تخلفات احتمالی مربوط به واگذاری املاک شهرداری نیز همینگونه است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: البته بعضی از اصحاب رسانه که در این مقطع که مسائل شهرداری نیز مطرح بود، تحت تعقیب قرار گرفتند و یا احیانا سایتشان فیلتر و یا بسته شد، موضوع آنها ربطی به شهرداری نداشت. اینها با هم همزمان شده بود .یکی از رسانه‌ها که سایتش بسته شد وشنیده ام که تا امروز هم باز نشده است، شاکی خصوصی داشته است و ربطی هم به موضوع شهرداری نداشته است و دو مورد دیگر نیز همینگونه بوده است؛ اما چون با موضوع شهرداری همزمان شده بود، فکر کرده اند که به مناسبت موضوع مربوط به شهرداری بسته شده است؛ درحالیکه اینگونه نبود. بسته شدن سایت خبرگزاری موج هیچ ربطی به شهرداری نداشته و این خبرگزاری شاکی خصوصی داشته است وبر اساس آن قضیه فیلتر شده است. ما راضی نیستیم که هیچ سایتی بسته شود. قبول داریم که وقتی نشریه ای توقیف می شود، یک مجموعه بیکار می شوند و صاحبان رسانه‌های مزبور نیز متضرر می شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: مواردی داشته‌ایم که فلان متهم علیه فلان سایت یا خبرگزاری یا روزنامه شکایت کرده است. اگر کسی از حیثی متهم شد و رسانه‌ای به حقوق او تعدی یا تجاوز کرد، مگر نمی تواند شکایت کند؟  حال اینکه شکایتش وارد باشد یا خیر و نتیجه دهد یا نه، بحث دیگری است. برخی افرادی که محکوم شدند و به زندان رفتند، بعضی از رسانه ها علیه این افراد مطالبی را نوشته بودند که یکی از اینها همان دادستان سابق است که درحال محاکمه است که از بعضی روزنامه ها وسایت ها شکایت کرد وما آن را دنبال کردیم. مهدی هاشمی نیز از بعضی از خبرگزاری ها،‌سایت ها وروزنامه ها نیز شکایت کرد که شکایت وی نیز دنبال شد. بنابراین این مطلب که هر کسی به خودش اجازه دهد که مطالبی را راست یا دروغ یا مطلبی محرمانه منتشر کند، کار صحیحی نیست و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت شکایات معاون حقوقی رئیس جمهور از توهین کنندگان به رئیس دولت یازدهم گفت: این موضوع مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و درباره آن اطلاعاتی ندارم. خبر دارم که این موضوع دنبال شده است؛ اما اینکه چگونه و به کجا رسیده، اطلاعی ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جرم بودن انتشار فیش های حقوقی توسط رسانه ها بیان کرد: انتشار این فیش ها به شرطی که طبقه بندی نباشد و به حیثیت آن فرد لطمه وارد نکند، جرم نیست. اما بخشی از اطلاعات منتشر شده، از مسائل خصوصی افراد بحساب می آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت وصول معوقات بانکی بویژه معوقات مربوط به مدیرعامل یکی از بانک‌ها اظهار کرد: گاهی فردی تسهیلاتی برخلاف مقررات و ضوابط گرفته است که نحوه برخورد با آن نسبت به کسی که تسهیلاتی را طبق قانون گرفته است، متفاوت است. به عنوان مثال فردی تسهیلاتی را طبق مقررات دریافت کرده و سرمایه گذاری انجام داده، اما به سودهی نرسیده است و به مشکل خورده است؛ در اینجا دولت و بانک ها به فرد کمک می کنند؛ اما دستگاه قضایی در مواردی که فرد تسهیلاتی برخلاف قانون گرفته باشد و یا توانایی پرداخت معوقات را داشته باشد اما آن را پرداخت نکند، وارد می شود و اگر مواردی که شما بیان کردید، جزو این دو مورد باشد، حتما قوه قضائیه وارد می شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سرانجامِ تحقیق و تفحص از پرونده بنیاد شهید به کجا رسید، گفت: تحقیق و تفحص از پرونده بنیاد شهید هنوز در مجلس نهایی نشده است و به دستگاه قضایی فرستاده نشده است و ورود دستگاه قضا به تخلف احتمالی یکی از بانک‌ها، بدلیل گزارش سازمان بازرسی کل کشور است و ارتباطی به تحقیق تفحص مجلس نداشته و گرچه ممکن است  بعضی از مسائل مشترک باشد.

معاون اول قوه قضائیه  تصریح کرد: این پرونده که در حال حاضر مشغول رسیدگی به آن هستند، دنباله پرونده تحقیق تفحص مجلس نیست؛ چراکه اقدام درباره تحقیق و تفحص مجلس زمانی انجام می‌شود که گزارش جمع بندی و قرائت شود و با تشخیص مجلس به قوه قضائیه ارسال شود. آن گزارشی که در حال حاضر دنبال می شود، گزارش سازمان بازرسی کل کشور و یا احیانا سیستم اطلاعاتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده نگین غرب، اظهار کرد: در این پرونده برای اینکه مردم کمتر ضرر کنند، دستگاه قضا کار بسیار سنگینی را متکفل شد. در دادگاه بدوی حکمی صادر شد و راحت ترین کار برای دادگاه تجدید نظر این بود که این حکم را تایید و یا رد کند؛ اما ماموریتی به این دادگاه داده شد که پیشنهادی بود از سوی بعضی از متهمین مبنی براینکه ما حاضر هستیم همکاری کنیم و با شکاتمان کنار بیاییم؛ اما از آنجایی که این اعتماد وجود نداشت قرار شد تحت نظر دادگاه این اقدامات صورت گیرد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: چیزی در حدود 15 هزار و 185 نفر در این پرونده طرح شکایت کردند و حدود 10 هزار نفر تعیین تکلیف شدند؛ البته عدد دقیق را بخاطر ندارم؛ اما به افرادی پول نقد و مقداری خسارت داده شد و یا برای افرادی ساختمان ساختند و تحویل آنها دادند و تعدادی دیگری در دست اقدام است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: براساس گفته دادگاه بعضی از متهمین همکاری می کنند که طبیعتا کار جلوتر رفته است و برخی از متهمین در مقاطعی همکاری نکرده اند که کار به تاخیر بیشتری خورده است. در مورد پروژه های ناتمام باید نقدینگی تزریق شود که برخی از بانک ها حاضر نیستند به این افراد تسهیلات بدهند؛ چون به آنها اعتماد ندارند و از طرفی برای اتمام پروژه های ناتمام باید شریک پیدا شود. اما در مجموع اینکه 10 هزار نفر به حق خود رسیده اند، تلاش فراوانی است که دادگاه انجام داده است؛ چرا که اگر این افراد به زندان می رفتند و محکوم می شدند، پرونده به جایی نمی رسید. امیدواریم افراد باقی مانده هم به حق خود برسند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وکلای شکات پرونده نگین غرب ادعا می کنند که آنها را به دادگاه راه نمی دهند؛ آیا این امر صحت دارد، گفت: چنین چیزی امکان ندارد. اگر شما موردی را سراغ دارید، حتما به ما اعلام کنید تا بررسی شود، اینکه آیا در این مسیر تخلفی شده یا خیر و وکیل را راه نداده اند، موارد را به دادسرای انتظامی قضات، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و دادستانی منعکس کنید؛ قطعا رسیدگی و پیگیری می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده سفارت عربستان گفت: مواردی در این پرونده در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت و مواردی نیز در صلاحیت دادگاه عمومی بوده است، آن مواردی که در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت بود، طبق آئین‌نامه در مورد مرحله دادسرایی (به غیر 4 نفر) اجازه داده شد که دادسرای تهران تحقیقات لازم را انجام دهد؛ اما آن را بطور کامل به دادگاه عمومی واگذار نکردند و در مواردی نیز رسیدگی دادگاهی تمام شد و قرار بر این شد که اگر لایحه تکمیلی ای علاوه بر لوایح شفایی دارند، ارائه دهند و دادگاه ویژه روحانیت هم برگزار شود که حکمشان هماهنگ انجام شود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: هنوز کار دادسرای ویژه  روحانیت به اتمام نرسیده است و اطلاع ندارم که مرحله دادگاهی آنها شروع شده یا خیر؛ اما اگر هم شروع شده باشد، مطمئنا تمام نشده؛ چرا که هنوز حکمی صادر نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه احمد منتظری به دادگاه روحانیت رفت و آمد دارد؛ آیا به آنجا احضار شده،گفت: وی در رابطه با مسائلی که منتشر شد، از ناحیه دادسرای ویژه روحانیت تحت تعقیب قرار گرفته و احضار شده است؛ اما از جزئیات آن اطلاع ندارم.

معاون اول قوه قضائیه  در پاسخ به سوالی مبنی براینکه زمانی که شما دادستان کل کشور بودید، نامه ای به وزارت ارتباطات در خصوص پالایش شبکه های اجتماعی ارسال کردید، آیا قوه قضائیه قصد دارد در خصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی ورود کند، گفت: در مورد شبکه‌های اجتماعی همه ما قبول داریم که از فناوری های نوین نباید محروم شد؛ اما با توجه به زیان‌بار بودن محتوای آنها حتما باید دولت همت خود را بکار گیرد و تا جایی که مقدور است این شبکه ها را بومی کند و شبکه امنیت بومی را راه اندازی کند تا مردم بتوانند هم از مزایای این شبکه ها استفاده کنند و از طرفی از مضرات آن بدور باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: بیش از 2 سال پیش وزارت ارتباطات قول داد که در مدت مشخصی بتدریج اقداماتی را صورت دهد. البته بخشی از موارد را بصورت هوشمند در حال حاضر فیلتر می کنند؛ اما آن مقداری که انتظار بود، در جهت سرمایه گذاری جدی برای بومی کردن شبکه ها انجام نشد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: به طور طبیعی در حال حاضر نیز اگر چنانچه جرایمی چه در فضای مجازی و چه در غیر آن اتفاق بیفتد، همه نظام مسئول هستند و فقط مسئولیت به عهده قوه قضائیه نیست و شورای عالی فضای مجازی نیز به همین منظور تشکیل شد که شورایی است مرکب از همه قوا، که از شخصیت های حقیقی و از دستگاه های مختلف و ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور نیز در این شورا حضور دارند و در آنجا سیاستگذاری و برنامه ریزی می شود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: به اعتقاد بنده به میزان توقعی که بود، مبنی براینکه شورای عالی فضای مجازی وقت بگذارد و مرتب جلسه تشکیل دهد و مسائل را رصد کند، این کار صورت نگرفته است. ما یک کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی داریم که به عبارتی 13 دستگاه در آن عضویت دارند و یک عضو آن دادستان کل کشور است که در این کارگروه اقداماتی صورت می گیرد که این اقدامات نافی اقدامات دادستان نیست. اگر جایی دادستان احساس کند که جرمی واقع شده است و کارگروه کار خود را انجام نمی دهد، دادستان وارد می شود و در مواردی نیز که کارگروه وارد شود، قوه قضائیه از این امر استقبال می کند و اگر به هر دلیلی کارگروه تشکیل نشد و یا تشکیل شد و جلوی جرم را نگرفت، دادستان در مواردی که جنبه عمومی و یا شاکی خصوصی دارد، ناچار به ورود است؛ همانطور که بیش از این ورود کرده و در آینده نیز ورود می کند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ابلاغ بخشنامه ریاست قوه قضائیه در مورد کاهش جمعیت کیفری که طبق آن دادستان ها موظف شدند بر احکام زندان‌دار قضات نظارت کنند منافی استقلال قضات نیست، گفت: گفته نشد که بر رای قضات نظارت کنید؛ بلکه یک سلسله نظارت ها وجود دارد که وظیفه دادستان است. به عنوان مثال اگر چنانچه بازپرس قرار بازداشت موقت در مواردی که الزامی نیست، صادر کرد، به دادستان و معاون وی می گویند که نظارت داشته باشد  که علل و عواملی که سبب صدور حکم بازداشت موقت شده است، هنوز باقی است یا خیر تا اگر چنانچه باقی نیست، بخاطر کثرت مشغله بازپرس فراموش نشود. بنابراین دادستان باید نظارت کند که بازپرس غفلت نکند و این موارد منافاتی با استقلال قاضی ندارد؛ چرا که قرار نیست در مورد حکم قاضی نظر بدهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: اگر فردی معرفی به زندان شود و واجد استفاده از آزادی مشروط باشد، زندان باید آن را اطلاع دهد و قاضی اجرای احکام و قاضی ناظر زندان در این زمینه نظر می دهند. بنابراین رصد کردن و نظارت کردن در حدود اختیارات، استقلال قاضی را به هم نمی زند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا طبق بخشنامه ریاست قوه قضائیه برای قضاتی که از احکام جایگزین حبس استفاده نکنند، توبیخ در نظر گرفته می شود یا خیر گفت: چنانچه قاضی تخلف کند، قابل پیگیری است؛ اما اگر قاضی از امتیازی که در قانون بوده، استفاده نکرد، توبیخ نمی شود؛ چرا که خلاف قانون نکرده است. قانون بیان کرده که از این اختیار استفاده شود و اگر کسی استفاده کند، تشویق می شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دو معاون سابق در پرونده یکی از بنیادها دستگیر شده اند، در این رابطه توضیح دهید؛ گفت: در مورد اینکه افراد دیگری بازداشت هستند یا خیر اطلاعاتی ندارم.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا اینکه قرار بازداشت مدیر عامل یکی از بانک‌ها به وثیقه تبدیل شده است، صحت دارد یا خیر، گفت: قرار وی تبدیل به وثیقه شده است؛ اما هنوز وثیقه را نسپرده اند و به قرار اعتراض کرده اند که منجر به آزادی نشده است؛ اما تبدیل قرار صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی تاکیدات مقام معظم رهبری برخورد قاطع با قاچاق سازمان یافته است، قوه قضائیه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؛ گفت: مسئله قاچاق، آسیب های فراوانی به اقتصاد و تولیدات داخلی می‌زند. این در حالی است که در ماه های اخیر بخصوص در سه ماه اخیر، شتاب خوبی در مبارزه با قاچاق کالا شاهد بودیم که این شتاب در ستاد مبارزه با مواد مخدر،سازمان تعزیزات حکومتی و در دستگاه قضایی باید بیشتر باشد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: بنده به همه روسای دادگستری استان‌ها و دادستان ها این مسئله را متذکر شده ام و در دستگاه قضایی چندین جلسه برگزار کردیم و به نیروی انتظامی بیان کردم که نسخه ای از موارد مهم را برای من بفرستند که سریعا مرحله دادسرایی و دادگاه آنها انجام شود و بنده شخصا این موضوع را پیگیری می کنم.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در بعضی از مواردِ قاچاق حتی مجازات اعدام نیز پیش بینی شده است، گفت: در چندین قانون به این امر تصریح شده است که یکی از آنها قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور مصوبه سال 69 است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در یکی از بندهای این قانون به قاچاق عمده ارز، سکه و طلا اشاره شده است که ماده 30 قانون مجازات اسلامی آن را توسعه داد و تصریح کرد که چنانچه فرد یا افرادی بصورت سازمان یافته با این نیت(اخلال) قاچاق کالا و ارز داشته باشند، مشمول قانون سال 69 می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: در مورد امحای کالای قاچاق نیز تاکید ما این است که مواردی که برای سلامت جامعه مضرر است، حتما امحاء شود. البته این به این معنا نیست که بقیه موارد امحاء نشود؛ بلکه منظور ما این است که این موارد در اولویت قرار داده شود که در ماه های اخیر نیز شاهد شتاب بیشتری در مبارزه با قاچاق بوده ایم و امیدواریم این روند متوقف نشود.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به انتشار نشریه یالثارات می توان گفت که در برخورد دستگاه قضا با رسانه‌ها تفاوت وجود دارد یا خیر؟ گفت: برخورد متفاوت نیست. هیئت نظارت بر مطبوعات با استناد به ماده شش قانون مطبوعات، پروانه این نشریه را لغو کرده است. نشریه مذکور به دادگاه اعتراض کرد که هیئت نظارت بر مطبوعات حق لغو پروانه را براساس استنادات نداشته است. دادگاه تشخیص داد که هیئت نظارت بر مطبوعات با استناد به این مواد نمی تواند پروانه را لغو کند و هیئت نظارت با استناد به موادی پروانه این نشریه را لغو کرده که به حق نبوده است؛ لذا دادگاه دستور توقف حکم را صادر کرد و بر اساس آن نشریه مجددا اجازه انتشار یافت. البته بنده شنیده ام  که هیئت نظارت گفته است که ما می خواستیم بنویسیم توقیف که به اشتباه نوشته ایم لغو.

سخنگوی دستگاه قضا درباره حکم یکی از متهمان امنیتی که به پنج سال حبس محکوم شده و خانواده وی از جزئیات اتهامات، ابراز بی‌اطلاعی کرده اند، گفت: همه متهمان امنیتی اخیر، محکوم نشده اند. باید گفت تمامی این افراد وکیل دارند و حتی به خود متهمان نیز تفهیم اتهام می‌شود. وقتی هم که وکیل گرفتند، او هم از جزئیات مطلع می شود. اگرچنانچه متهم یا متهمه نخواست جزئیات اتهامی خود را به خانواده خود بگوید، موضوع چیز دیگری است. بنابر این عدم اطلاع از جزئیات پرونده صحت ندارد و خانواده ها می توانند بروند از خود متهم یا وکیل وی بپرسند؛ ولی اگر منظور آنها انتشار حکم است، باید گفت که تا حکم قطعی نشود، منتشر نمی شود. درهر حال حکم برای برخی ازافراد صادر شده و برای برخی افراد صادر نشده است.
معاون اول قوه قضائیه درباره ورود دستگاه قضا به قراردادهای نفتی وزارت نفت گفت: سازمان بازرسی هر جا تشخیص دهد که قوانین ومقررات اجرا نشده است، به دستگاه مربوطه گزارش یا به دادسرا اعلام می کند واگر کار کارشناسی باشد، مجلس یا سازمان بازرسی وارد می شوند. تا جایی که بنده مطلع هستم قراردادهای نفتی  ابتدا اشکالات فراوانی تا 153 مورد داشت و از 153 مورد اشکال به 15 مورد و بعد به 5 مورد رسید و الان گفته می شود که مجلس قانع شده است و اگر مجلس قانع نشده و نپذیرد، بازرسی ها ادامه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر مسئولان ستاد حقوق بشر به ایتالیا در راستای اجرای گفتمان‌های بین ایران و اروپایی ها در خصوص حقوق بشر است یا خیر؟ گفت: این سفر ربطی به آن موضوع ندارد و مانند بقیه سفرها درباره موضوعات حقوق بشری است. موضوع بحث درباره  حقوق بشر با اروپایی ها به سازوکار مشخصی نرسیده است و فقط طرح موضوع شده است که ایران اسلامی درموضوع حقوق بشر برای خود حرف دارد؛ یعنی از لحاظ نظری ایران و اسلام درموضوع حقوق بشر حرف دارد و ما حاضر هستیم غیر از آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل، بنشینیم و در موضوع حقوق بشر با اروپایی‌ها حرف بزنیم.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: ما برای خود درباره حقوق بشر تعریفی مشخص داریم؛ هم درباره حقوق بشر در معنای نظری وهم اقدام و عمل آنها درحوزه حقوق بشر. ما معتقدیم که برخورد آنها درموضوع حقوق بشر برخورد دوگانه و سیاسی است. برخی از کشورها مثل کشورهای عربی و همسایگان ما که مدعی حقوق بشر هستند، حقوق بشر را بطور آشکار نقض می کنند و اقدام به گردن زدن فرد یا افرادی می کنند و مدعیان حقوق بشر در این‌باره سکوت کرده وهیچ عکس العملی نشان نمی دهند. علت اینکه ما در این خصوص با آمریکا پای میز بحث نمی نشینیم، این است که آنها در موضوعات مختلف مثل برجام امتحان خود را پس داده اند و بکرات بدعهدی کرده اند.
معاون اول قوه قضائیه درباره اختلاف نظر بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت در ثبت معاملات خودرو گفت: ما در خصوص ثبت خودرو و الزامی بودن و نبودن آن از قبل از انقلاب وبعد از آن یک سیری را پشت سرگذاشته ایم؛ اما الان در ماده 29 قانون اختلاف نظر وجود دارد. نیروی انتظامی می گوید که قانون افراد را مخیّر کرده است و لذا نیروی انتظامی می تواند معاملات را ثبت و سند صادر کند؛ اما سازمان ثبت به همین ماده استناد می کند و می‌گوید مردم ملزم هستند که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. بنابر این دراین قانون صراحت وجود ندارد. البته اگر از خود من بپرسید، می‌گویم بنده و برخی از مسئولان اعتقاد داریم که موضوع ثبت سند، اختیاری نیست و افراد باید دردفاتر اسناد، معاملات خود را ثبت کنند و معتقدیم که قانون دراین ماده ظهور دارد و ظهور هم حجت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اگر در قانون اختلاف شد که به نظر من دراین قانون اختلاف نیست، باید از مجلس تفسیر آن را بخواهند واگر تفسیر نکرد، بعید نیست ما به محاکم بخشنامه کنیم که مردم باید برای ثبت معاملات خود به دفترخانه ها مراجعه کنند و اگر مراجعه نکردند، سند آنها عادی است و به عنوان یک سند رسمی شناخته نمی شود. بنابر این ما مدتی را منتظر می مانیم که ببینیم آیا تفسیر این ماده را از مجلس می خواهند یا نمی خواهند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه اخیراَ مشاهده شده است که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اقدام به تبلیغات زودهنگام کرده و وزارت کشور هم دراین خصوص اعتراض کرده؛ آیا دستگاه قضا در این ارتباط به این موضوع ورود پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: خیر ورود نکرده است و از مراجع رسمی هم به ما گزارشی نرسیده است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای 7نفر از فعالان سیاسی اصلاح طلب پرونده ای با موضوع جرم سیاسی تشکیل شده است یا خیر؟ گفت: این تعداد آنها را نمی دانم و می دانم که برخی از افراد احضار و دعوت شده اند و چون درمراحل ابتدایی هستند، از بیان جزئیات معذورم و نمی توان گفت که احضار آنها بخاطر جرم سیاسی است یا چیز دیگری.

 

منبع:تسنیم

انتهای پیام/1596


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads