کد خبر: 11958 - تاریخ: پنج‌شنبه، 15 نوامبر 2012 - 14:04

مردم حسینی تالش با برگزاری آیین سنتی طشت‌گذاری به پیشواز محرم رفتند.

در پایان این آیین؛ سوگواران حسینی پس از عزاداری و مدیحه‌سرایی برای شهیدان کربلا با زیارت کردن این طشت‌ها، آب آن را به عنوان تبرک روی سر و صورت خود می‌ریزند.

به گزارش خوبان به نقل از ایرنا: با وجود برودت هوا و بارش باران در منطقه ، عاشقان امام حسین(ع) در مساجد داخل شهر تالش آیین سنتی طشت گذاری را برگزار و با راه اندازی همزمان دسته های عزاداری در کوچه ها و خیابان‌های شهر ، سوگواری ایام شهادت امام سوم شیعیان را به طور رسمی آغاز کردند.

مراسم مذهبی و معنوی طشت‌گذاری به صورت مشترک و با حضور هیات امنای مساجد حسینیه ، قاسمیه ، صاحب الزمان(عج) ، حضرت رقیه(س) ، امام جعفرصادق(ع) ، سیدنکی ، عباسیه ، زینیبه ، حسینیه ترشابر ، حضرت ابوالفضل(س) و نیز با شرکت تعدادی از روحانیون و خیل عظیمی از خادمان ، محبان و عزادران سالار شهیدان برگزار شد.

در این مراسم ، هیات های عزاداری از محل مسجد خود به همراه طشت هایی به حرکت درآمده و ضمن عزاداری در مسیر در محل مسجد جامع شهر حضور پیدا کرده و پس از مداحی و تعزیه به محل مسجد بازگشته و خود را آماده برگزاری مراسم ماه محرم کردند.

در پایان این آیین؛ سوگواران حسینی پس از عزاداری و مدیحه‌سرایی برای شهیدان کربلا با زیارت کردن این طشت‌ها، آب آن را به عنوان تبرک روی سر و صورت خود می‌ریزند.

آیین سنتی طشت‌گذاری به یاد ساقی کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) سال‌هاست که در تالش اجرا می شود.

یکی از پیرغلامان حسینی در این باره گفت: این آیین با حضور عزاداران مختلف در مساجد و تکایا به یاد لب تشنگان کربلا برگزار می شود.

وی افزود: در این آیین، طشت عزاداری که از جنس مس یا برنز است، پر از آب شده و بر دوش محبان و عاشقان سالار شهیدان حمل می‌شود.

رییس شورای هیات مذهبی شهرستان تالش نیز در خصوص برگزاری این مراسم گفت: همانند سالیان گذشته مراسم سنتی طشت گذاری مساجد شهر تالش به صورت همزمان برگزار شد.

ˈعبدالله حسین پورˈ افزود: در آیین سنتی طشت گذاری، مساجد شهر تالش با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی ضمن حرکت در خیابان‌های شهر، عزاداری امام سوم شیعیان را آغاز می کنند.

آیین سنتی طشت‌گذاری در تالش، رسمی‌ترین استقبال مردم این شهرستان از ماه محرم محسوب می شود.

اجرای هماهنگ آیین طشت گذاری مساجد داخل شهر از پنج سال پیش توسط شورای هیات های مذهبی شهرستان برنامه ریزی شده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads