کد خبر: 116243 - تاریخ: یکشنبه، 31 جولای 2016 - 13:49

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور؛

استان گیلان نیازمند مرکز جامع توانبخشی سالمندان است

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: مرکز جامع توانبخشی سالمندان نیاز اصلی جمعیت ۵۰۰۰ نفری سالمندی در گیلان است و تشریک مساعی سازمان‌ها، حلقه گمشده در فرهنگ‌سازی و توانمندسازی سالمندان است.

به گزارش خوبان، طاهره زاهدصفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امروزه بحث سالمندی و بررسی نیازهای آنان در کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای توسعه یافته، بسیار مورد توجه قرار دارد و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) جمعیت بالای 60 سال در رده سالمندی قرار می‌گیرند و در ایران بیش از 6 میلیون نفر، این طیف جمعیتی را تشکیل می‌دهند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه 1300 نفر از 5000 سالمند گیلانی در خانه ‌سالمندان به شکل شبانه‌روزی بستری هستند، گفت: کشور ما و به‌ویژه استان کهنسال گیلان، نیازمند توسعه فرهنگی و شناخت نیازهای جمعیت سالمندان است و با وجود فعالیت‌های انجام شده در این حوزه با استانداردهای جهانی و WHO  فاصله بسیار زیادی داریم.

زاهدصفت با اشاره به اینکه به‌طور میانگین از هر پنج نفر در جهان یک نفر سالمند است، افزود: هر خانواده‌ای که با مسئله سالمندی مواجه است اغلب با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بار مالی هزینه‌های درمانی و تشخیصی درگیر است.

وی با بیان اینکه در تمام کشورها برنامه‌ریزی در راستای حفظ و ارتقاء سلامت سالمند صورت می‌گیرد، گفت: آموزش به خانواده‌ها نقش مهمی در امر پیشگیری از عوارض دوره سالمندی دارد و در این راستا، پرستاری سالمندی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به‌صورت تخصصی به این مهم می‌پردازد.

زاهدصفت تصریح کرد: با توجه به رشد روزافزون بیماری‌های مزمن و اختلالات جسمی و عملکردی و چند دارویی بودن و عوارض آن و مشکلات اجتماعی سالمندان و نحوه ارتباط با مردم، در حوزه سالمندشناسی، مدیریت و برنامه‌ریزی تخصصی، بسیار ضروری است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: در کشورهای توسعه یافته برای سالمند شرایطی را به‌وجود آورده‌اند که در منزل مراقبت می‌شود و با خدمات‌رسانی در منزل، سالمند دغدغه نارسایی مراقبت را حس نمی‌کند و با شادابی و انگیزه بیشتر زندگی می‌کند.

زاهدصفت با بیان اینکه ورزش در سالمندان جایگاه کلیدی دارد، اعلام کرد: ورزش در کشورهای توسعه یافته امر جدایی ناپذیر از آموزش محسوب می‌شود و ورزش را یکی از اصول مراقبتی خود دانسته و شعارشان این است که با ورزش می‌توانند سالمندی فعال داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مکتب اسلام، احترام به سالمندان از شاخص‌های اساسی است، گفت: با توجه به آمار روزافزون سالمندی در گیلان و وجود تنها یک مرکز جامع توانبخشی در انزلی، در راستای ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی و مشاوره‌ای و مراقبتی و فرهنگی و آموزشی، تأمین مراکز بیشتر و مجهزتر ضروری است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با اعلام اینکه می‌توانیم گام‌های موثری در ارتقای کیفیت زندگی و حمایت‌های اجتماعی و رفاهی سالمندان برداریم، اظهار داشت: این قشر به حمایت پایدار و مستمر نیازمند است تا از سلامت و رفاه اجتماعی بیشتری بهره‌مند شوند.

زاهدصفت با اشاره به اینکه بیشترین حوادثی که سالمندان را تهدید می‌کند سقوط و بروز انواع شکستگی‌هاست، اعلام کرد:  تاکنون دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دو دوره پرستاری سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد به تربیت نیروهای متخصص پرداخته است.

وی با بیان اینکه ساختار شهری و پیاده‌روها و خیابان‌ها برای رفت و آمد سالمندان نامناسب است، اظهار کرد: یک سالمند به تنهایی نمی‌تواند در شهر قدم بزند و در این راستا یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و نیازمند تشریک مساعی سازمان‌های مختلف با نظام پرستاری است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: سازمان نظام پرستاری این آمادگی را دارد که با نیروهای خلاق خود برای ارائه مراقبت‌ها و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم جهت توانمندسازی سالمندان همکاری لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مختلفی همچون آلزایمر و پارکینسون، تهدیدکننده زندگی سالمندان هستند، گفت: جامعه پرستاری به‌عنوان هماهنگ‌کننده در تیم‌های درمانی با توانمندی علمی بالا می‌تواند در بطن جامعه حضور یابد و راهنمای سالمندان و خانواده‌های آنان در برخورد با بحران‌های مختلف باشد و در کنارشان قرار گیرد.

 

انتهای پیام/4163


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads