کد خبر: 11567 - تاریخ: جمعه، 9 نوامبر 2012 - 20:56

حجت الاسلام عاشوری : رعایت تقوای الهی برای حفظ و ثبات زندگی خانوادگی ضروری است.+تصاویر

امیر المومنین علی علیه السلام قطب و محور و مرکز همه علوم و معارف و مهارت هاي عالم امکان است.

به گزارش خوبان، نماز جمعه این هفته ی خمام به امامت حجت الاسلام عاشوری در مسجد جامع خمام برگزار گردید.

خطیب نماز جمعه ی خمام در ابتدای خطبه اول با تاکید بر رعایت تقوا در زندگی مخصوصا زندگی خانوادگی تصریح کردند:  خيلي ها به خاطر اينکه مردم او را به نيکوکاري بشناسند، حاضرند از حقوق خودشان بگذرند. حال خداوند مي فرمايد: براي اينکه در نزد من چنين جايگاهي پيدا کنيد، در زندگي زناشويي خود بگذريد؛ و کمبود ها را با ايثارگري پر کنيد، آنوقت ثمرات لذتبخش آن را خواهيد چشيد. هرکدام از زن يا شوهر وقتي که ديد همسرش وظيفه مربوط به خودش را انجام نداده، خودش انجامش بدهد و نسبت به اشتباه او، خودش را به نفهمي بزند، کتمان کند، آنوقت ثمر اين عمل نيکش را خواهد ديد.

حجت الاسلام عاشوری در ادامه ی سخنانشان با اشاره به سالروز نزول آیه ولایت در 24 ذی الحجه به دلایل نزول این آیه اشاره کردند و گفتند:  بعد از آنکه اميرالمؤمنين(عليه السلام) درحال رکوع نماز مستحبي در مسجد، انگشترخود را به نيازمندي که از مؤمنين حاضر در مسجد تقاضاي کمک کرده بود بخشيد؛ و خبرش به رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) رسيد. آيه 55 سوره مائده نازل شد و ولايت و رهبري آن حضرت را براي همه بيان کرد. «انما وليکم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة و يوتون الزکاة و هم راکعون» (مائده/55). يعني«سرپرست و ولي شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها که ايمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مي دارند و در حال رکوع زکات مي دهند».

 

ایشان در ادامه با اشاره به کم لطفی و تعصب های جاهلانه برخی از علمای اهل تسنن نسبت به شرح نزول این آیه به یک مورد از آن اشاره کردند:  از جمله اشکالاتي که فخر رازي يکي از علماي متعصب اهل سنت مطرح کرده و سايرين هم از او تبعيت کرده اند به طوري که حتي در اذهان عوام الناس هم راه پيداکرده اين است که گفته: علي(عليه السلام) با آن توجه خاص در حال نماز، بطوريکه وقتي تير از پايش بيرون کشيدند، متوجه نشده، چگونه ممکن است صداي سائلي را بشنود و متوجه او گردد؟ درحاليکه نمي دانند شنيدن صداي سائل، و کمک به او، توجه به خويشتن نيست؛ بلکه عين توجه به خداست. علي(عليه السلام) درحال نماز، از خود بيگانه بود نه از خدا؛ و پرداختن زکات در نماز، يعني انجام عبادتي در ضمن عبادتي ديگر. مثل اين است که شما ذکر رکوع را سه بار، يا پنج بار و يا هفت بار بگوييد که عبادتي زيادتر در ضمن يک عبادت ديگري انجام داده ايد.

 

ایشان در پایان سخنانشان به یکی از سخنان امیرالمومنین مبنی بر استحقاق ایشان در امر ولایت اشاره کردند : «آگاه باشيد! به خدا سوگند! فلاني جامه خلافت را بر تن کرد درحاليکه مي دانست جايگاه من نسبت به آن، همچون محور آسياب به سنگ آسياب است». بنده عرض مي کنم حضرت علي(عليه السلام) نه تنها قلب و محور و مرکز خلافت است بلکه قطب و محور و مرکز همه علوم و معارف و مهارت هاي عالم امکان است. هيچ کمالي در عالم نيست که اميرالمؤمنين(عليه السلام) در رأس آن نباشد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads