کد خبر: 115255 - تاریخ: یکشنبه، 17 جولای 2016 - 11:24

گزارش ؛

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی برنج در گیلان

برداشت خوشه‌های طلایی برنج در روزهای پایانی نخستین ماه از تابستان در روستای لاکسار هندخاله صومعه‌سرای گیلان آغاز شد.

به گزارش خوبان، گیلان دارای 430 هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی است و در 238 هزار هکتار از آن برنج کشت می‌شود.

سالانه بیش از یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک و 700 هزار تن برنج سفید معادل 35 درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود و غذای بیش از 20 میلیون نفر ایرانی را تامین می‌کند.

*آغاز برداشت مکانیزه خوشه‌های برنج در صومعه‌سرا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان صبح امروز در جریان برداشت مکانیزه برنج در روستای لاکسار هندخاله صومعه‌سرا اظهار کرد: برداشت برنج رقم «حسنی» از یک‌هکتار مزرعه حجت همتی به صورت مکانیزه آغاز شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد به آغاز فصل کشت برنج از پایان فروردین ماه امسال در شالیزارهای گیلان اشاره کرد و افزود: شالیکاران با آماده‌سازی مزارع، کشت برنج را آغاز کردند و این امر به دو روش دستی و مکانیزه در نقاط مختلف استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه کشت برنج در شالیزارها با تلاش ویژه شالیکاران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: فروردین ماه سال گذشته شاهد حضور رئیس جمهور به گیلان بودیم و مصوباتی در مورد کشاورزی استان داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، یکی از مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به گیلان را تجهیز و نوسازی سالانه 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان خواند و بیان کرد: در مدت پنج سال، 50 هزار هکتار از شالیزارها از ردیف اعتباری سفر دولت به گیلان تجهیز و نوسازی می‌شود.

شعبان‌نژاد به آغاز تجهیز و نوسازی شالیزارهای گیلان از دهم بهمن ماه سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: پنجم خردادماه امسال 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب ایجاد جاده‌های دسترسی به شالیزارها می‌شود، خاطرنشان کرد: تجهیز و نوسازی شالیزارها، کرت‌های سنتی را تسطیح کرده و آب‌رسانی به نحو مطلوب انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تجهیز و نوسازی شالیزارها را سبب کاهش سختی کار ذکر کرد و یادآور شد: هزینه‌های تولید 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه بتنی کردن انهار از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای آبرسانی به شالیزارها است، اظهار کرد: بتنی کردن انهار از هدررفت آب جلوگیری می‌کند.

وی به وضعیت مطلوب ذخیره آب در سد سفیدرود برای آبرسانی به شالیزارهای گیلان اشاره کرد و افزود: فروردین ماه امسال سد سفیدرود سرریز کرد و بیش از یک‌میلیون متر مکعب آب ذخیره داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه 180 هزار هکتار از شالیزارهای استان از طریق سد سفیدرود آبیاری می‌شود، بیان کرد: در شهرستان‌های شرق و غرب گیلان از آب رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها برای آبیاری شالیزارها استفاده می‌شود.

شعبان‌نژاد، گیلان را جزو استان‌های دارای مالکیت خرد در عرصه کشاورزی خواند و تصریح کرد: موضوع مذکور مدیریت در حوزه کشاورزی را با مشکل مواجه می‌کند و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا کشاورز بتواند در این پهنه کم تولید انجام دهد.

وی بر مکانیزه کردن کشت برنج تأکید کرد و گفت: سال گذشته دولت 70 میلیارد تومان تسهیلات با 10 درصد یارانه دولتی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی به گیلان اختصاص داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه 100 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در سال 95 به این استان اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: تسهیلات مذکور در اختیار فعالان بخش کشاورزی در استان گذاشته می‌شود.

گزارش فارس، امسال برای نخستین بار برداشت مکانیزه برنج از نوع رقم «حسنی» از یک‌هکتار مزرعه حجت همتی در روستای لاکسار هندخاله صومعه‌سرا با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان و مسؤولان استانی و محلی آغاز شده است.

 

انتهای پیام/453645


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads