کد خبر: 114739 - تاریخ: یکشنبه، 10 جولای 2016 - 17:50

وضعيت حجاب در فضاي مجازي وضعيت حجاب در جامعه را مديريت مي‌كند

بدحجابي جامعه بازتاب بدحجابي مجازي است

مانتوهاي كوتاه و توري كه تنها به وسيله كمربندي پارچه‌اي به تن وصل مي‌شوند. بعضي مدل‌هاي ديگر اما همين يك بند را هم ندارد و با بلوزي كوتاه و شلوارهاي ساپورت ست مي‌شود.

مانتوهاي كوتاه و توري كه تنها به وسيله كمربندي پارچه‌اي به تن وصل مي‌شوند. بعضي مدل‌هاي ديگر اما همين يك بند را هم ندارد و با بلوزي كوتاه و شلوارهاي ساپورت ست مي‌شود. شال‌هايي كه تنها روي سر انداخته مي‌شوند تا تزئيني باشند براي موهايي كه در اطراف شانه رها شده‌اند و چهره‌اي كه آنقدر از مواد آرايشي پوشيده شده كه براي خود افراد هم بيگانه است. اين تصويري است كه امروز در بسياري از خيابان‌هاي شهر برايمان عادي شده و هر روز بارها از كنار افرادي با چنين پوشش‌هايي عبور مي‌كنيم. اين در حالي است كه حجاب و عفاف به جز وجوب شرعي‌اش قانون نظام جمهوري اسلامي ايران است و همه ملزم به رعايت قانون هستند اما قانون عفاف و حجاب به دليل كم كاري‌ها و غفلت مسئولان و نهادهاي فرهنگي در جامعه امروز به يكي از مهجورترين قوانين تبديل شده است. در اين ميان با گسترش فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مد جامعه اسلامي ما در دست شبكه‌هاي زير‌زميني است كه حالا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به راحتي در گوشي‌هاي تلفن همراه هر يك از ما هم نفوذ كرده‌اند. همين نفوذ هم موجب شده تا در كنار بدحجابي در فضاي حقيقي شاهد بدحجابي و حتي بي‌حجابي در فضاي مجازي باشيم آن هم از سوي كساني كه در فضاي حقيقي در گروه بد‌حجاب‌ها به شمار نمي‌روند.

21 تير ماه در تقويم ملي كشورمان روز عفاف و حجاب نامگذاري شده تا ياد آور قيام زنان و دختران ايراني بر ضد فرمان كشف حجاب رضاخان و به خاك و خون كشيده شدن اين قيام از سوي قزاق‌هاي رژيم پهلوي باشد. اكنون با سپري شدن حدود يك قرن از اين قيام شاهد تغييرات عمده‌اي در سبك زندگي و فرهنگ و ارزش‌هاي مردم كشورمان هستيم به گونه‌اي كه در سايه نفوذ فرهنگي و فكري در باورها و انديشه‌هاي نسل‌هاي جديدتر انقلاب شاهد شكل‌گيري انواعي از بدحجابي در جامعه و از آن بدتر بدحجابي در فضاي مجازي هستيم.

كوتاهي ارشاد و معاونت زنان
بي‌ترديد بدحجابي هم مانند ديگر پديده‌هاي اجتماعي چند وجهي است. چرايي بدحجابي مهم‌ترين سؤالي است كه هر كسي از زاويه‌اي به آن پاسخ مي‌دهد اما اجرايي نشدن قوانين مرتبط با حجاب و عفاف يا اجراي سليقه‌اي قانون نقطه مشترك تمامي اين اظهار نظرهاست.
مينو بياباني، جانشين رئيس بسيج جامعه زنان در اين‌باره معتقد است: ما خلأ قانوني در زمينه عفاف و حجاب نداريم و قوانين بسيار واضح، كامل و جامع است اما متأسفانه متوليان امر به اين موضوع بي‌توجهي مي‌كنند و قانون اساساً اجرا نمي‌شود. اگر آن قوانين را اجرا مي‌كردند شرايط فعلي ما شرايط حال حاضر نبود.
وي با اشاره به اينكه روز به روز از آنچه كه در شأن جامعه اسلامي دورتر مي‌شويم، مي‌افزايد: تمام دستگاه‌هايي كه قانون در حوزه عفاف و حجاب به آنها اشاره كرده است نقش خود را بسيار كمرنگ انجام مي‌دهند يا اصلاً ايفاي نقش نمي‌كنند.
به باور وي هم اكنون با هجمه‌اي فرهنگي مواجه هستيم از طرف ديگر نظارت و كنترل نكردن بر اجراي قانون و همچنين ناهماهنگي بين مجريان قانون وجود دارد. بياباني تصريح مي‌كند: شايد بتوان گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت امور زنان رياست جمهوري دو بازوي فعال در تحقق حجاب ايده‌آل در جامعه هستند كه متأسفانه قصور زيادي در اين رابطه داشته‌اند و بايد در ديدگاه‌هايي كه نسبت به وضعيت حجاب در جامعه دارند تجديد نظر كرده و برنامه‌هاي عميق و گسترده‌اي را با هماهنگي ديگر دستگاه‌ها داشته باشند تا بتوانيم به مرور زمان اين خلأها را پر كنيم.

بدحجابي از مجازي تا حقيقي
فضاي مجازي و انتشار تصاوير بدحجاب و حتي بي‌حجاب برخي زنان و دختران موضوعي است كه موجب تشديد بدحجابي در فضاي حقيقي هم مي‌شود چراكه امروز با وجود بيش از 100 ميليون سيم كارت فعال در سطح جامعه و همچنين ضريب نفوذ بالاي اينترنت در كشور نمي‌توان منكر اثرپذيري فضاي مجازي و حقيقي از يكديگر شد. قابليت چند بعدي فضاي مجازي موجب شده است تا به صورت همزمان ميليون‌ها فرد مخاطب تصاوير و تبليغات كمپين‌هاي بد‌حجابي قرا گيرند. مد و مدلينگ هم عناوين جذاب ديگري است كه بسياري از جوانان علاقه‌مند به ديده شدن را وادار مي‌كند تا تصاوير بدحجابي از خود منتشر كنند. در اين شرايط ديگر نيازي نيست تا براي ترويج بدحجابي افرادي استخدام شوند و در سطح خيابان خطوط قرمز را بشكنند بلكه كافي است تا در شبكه‌هاي اجتماعي مانند اینستاگرام تصاوير بدحجاب و بي‌حجاب زنان و دختران به نمايش درآيد تا با شكستن خطوط قرمز حجاب و عفاف در فضاي مجازي، ‌مخاطبان اين شبكه‌ها را هم ترغيب كند تا تصاوير خصوصي و غالباً بدحجاب و بدون حجاب خود را در صفحات مجازي به اشتراك گذارند. به خصوص اينكه بسياري از چهره‌هاي هنري هم در اين بين پيشگام هستند.
پروين سليحي مشاور سابق امور بانوان صدا و سيما با بيان اينكه وضعيت حجاب بازيگران در رسانه بسيار متفاوت از آن چيزي است كه در جامعه وجود دارد، مي‌گويد: بازيگراني كه در توليدات تلويزيوني حجاب دارند، در صفحات شخصي و فضاي مجازي اين‌گونه نيستند و تفاوت زيادي بين آنها وجود دارد. باید به بازيگران تذكر داده شود كه اگر احياناً شرايط آنها در فضاي مجازي دور از شأن جامعه اسلامي باشد حتماً در كارهاي تلويزيوني آنها تأثير مي‌گذارد.

 

 

 

منبع:جوان آنلاین

انتهای پیام/132


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads