کد خبر: 114267 - تاریخ: یکشنبه، 3 جولای 2016 - 09:41

استخدامی با حاشیه‌های فراوان ؛

هزینه‌های میلیونی شهریه و خوابگاه و بازهم آزمون برای راهیابی به آموزش وپرورش

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش با مشکلات متعددی مواجه هستند تا جایی که برای بیان بخشی از مشکلات خود به رئیس جمهور و رئیس مجلس متوسل شده‌اند اما هیچ نهادی نیست که بر مشکلات استخدام اخیر آموزش وپرورش نظارت داشته باشد.

به گزارش خوبان، شهریور سال 94 آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب 5 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار شد، پس از اعلام نتایج حدود 3 هزار و 700 نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی برای گذراندن دوره‌های آموزشی راهی دانشگاه فرهنگیان شدند. این در شرایطی بود که به دلیل پذیرش بومی حدود 400 ظرفیت آزمون استخدامی آن هم عمدتاً در مناطق محروم خالی ماند.

آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار با توجه به ماده 28 اساسنامه این دانشگاه با هدف جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برگزار شد با حاشیه‌های متعددی همراه بود.

پذیرفته شدگان در این آزمون برای دوره‌های آموزشی 9 ماهه باید هزینه‌ای معادل 1.5 میلیون تومان را آن هم بدون فراهم بودن خوابگاه پرداخت کنند.

برگزاری دوره‌های آموزش معلمی توسط دانشگاه فرهنگیان با اعتراضات گسترده‌ای از سوی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی همراه بود تا جایی که این افراد برای بیان مشکلاتشان دست به دامان رئیس جمهور شده و نامه‌ای را خطاب به او تهیه کردند.

به گزارش تسنیم، آموزش‌وپرورش برای جبران کسری نیروی انسانی خود اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد اما دریافت هزینه‌های آموزش از پذیرفته‌شدگان چه توجیهی دارد‌؟ چنین رویه‌ای که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باب شده به لحاظ قانونی مجاز است؟ آیا یک وزارتخانه می‌تواند آزمون استخدامی برگزار و بابت آموزش افراد از آنها شهریه میلیونی دریافت کند؟

یکی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به تسنیم می‌گوید:‌ هر هفته باید حدود 100 هزار تومن هزینه کنم که به دانشگاه محل آموزش دوره مهارت‌های معلمی برسم، مسافتی حدود 500 کیلومتر از خراسان شمالی تا مازندران. این دوره آموزشی بدون هیچ حقوق و مزایایی برای ما که استخدام شده‌ایم برگزار می‌شود.

وی افزود: ما متحمل زندگی در خوابگاهی شده‌ایم که حتی ابتدایی‌ترین امکانات از قبیل بهداشت و اتاق مناسب هم ندارد و فجیع بودن این اتفاقات زمانی به چشم می‌آید که بدانید بابت تمام این مسائل هزینه‌های مالی گزافی مثل یک میلیون و 500 هزار تومان شهریه و 700 هزارتومان هزینه خوابگاهی که به انبار بیشتر شبیه است از ما دریافت می‌کنند همچنین هر هفته 100هزارتومان بابت ایاب ذهاب و غذا پرداخت می‌کنیم.

این پذیرفته شده عنوان می‌کند:‌ دریافت شهریه کاملاً غیرقانونی است چون در دفترچه ثبت نام درج نشده بود. از این هم که بگذریم هزینه‌ای که دریافت می‌کنند چند برابر هزینه‌ای است که صرف دوره آموزشی می‌شود. از سوی دیگر سخت است فردی را که دانشجوی دکتری بوده مانند بچه مدرسه‌ای پشت در گذاشته و بگویند اگر شهریه را پرداخت نکنید نمی‌گذاریم امتحان بدهید.

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی می‌گویند که در دفترچه ثبت‌نام اعلام نشداز آنها شهریه اخذ می‌شوداین در حالی است که نعمت الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به تسنیم می‌گوید:‌ از ابتدا تامین خوابگاه و غذا جزو تعهدات دانشگاه نبود و اعلام کرده‌ بودیم، پذیرفته‌شدگان باید به صورت آزاد از خوابگاه استفاده کنند چرا که این دانشگاه‌ها در بسیاری از مناطق خوابگاه ندارد.

در حالیکه معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: برای کاهش مشکلات داوطلبان، این فرصت را فراهم کردیم تا برخی دروس را در شهر محل سکونت خود طی کنند. داوطلبان معتقدند که دریافت انتقالی چندان هم آسان نیست چرا که کلاس‌ها باید به حدنصاب لازم برسد وشهریه دریافتی بابت انتقال زیاد است.

آموزش‌وپرورش برای پرداخت شهریه دوره‌های آموزشی قول پرداخت وام را به داوطبان داده بود اما هیچ وامی برای پرداخت شهریه در اختیار آنها قرار نگرفت.

محمد حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در این رابطه می‌گوید:‌ ما توانستیم، هزینه 5 و 6 میلیونی را با تعدیلی که انجام دادیم به 2 میلیون و 600 هزار تومان برسیم که یک میلیون و 300 هزار تومان آن سهم داوطلب است. اعطای وام نیز از سوی معاونت پشتیبانی پیگیری می‌شد که محقق نشده است.

بخش دیگر از نظرات پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی بدین شرح است:‌

واقعا این رفتار و برخورد آموزش و پرورش مایه ننگ و آبروریزی برای دولت است.نهادی که بزرگترین متولی فرهنگ در جامعه است مثل راهزنان جلوی یک عده جوان نخبه و بیکار را گرفته و تقاضای پول می‌کند. آن هم از افرادی که قرار است به عنوان همکار 30 سال با این مجموعه کار کنند. گرفتن هزینه‌ها و شهریه‌های میلیونی برای ما که هنوز کار نکردیم عدالت نیست.

هیچکس نیست به مسئولان بگوی، اعتبار ندارید مجبور نیستید 6 ماه دوره فشرده هزار کیلومتر آنطرف‌تر برای ما کلاس برگزار کنید و افراد را مجبور به حضور در کلاس‌ها کنید این دروس را می‌توانستید مجازی ارائه کنید.

افرادی که به دلیل مشکلات فراوان خواستار برگزاری دوره در شهر خودشون بودند علاوه بر شهریه یک میلیون و 300 هزار تومانی باید برای هر یک ساعت درس نظری ساعتی25 هزار تومان و هر یک ساعت درس عملی ساعتی16 هزار و 500 تومان شهریه بدهند، یعنی هزینه اساتید و هزینه‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان رو خودشان باید پرداخت کنند. در برخی رشته‌ها و شهرها برای دو ترم 3 تا 4 میلیون باید پرداخت کنند. آزمون جامع نیز که در پایان دوره‌های آموزشی قرار است برگزار شود منجر به نگرانی شده است.

پذیرفته‌شدگان پول چه چیزی را باید پرداخت کنند؟پول استاد؟ استادی که از روی راهنمای معلم درس می‌دهد باید از ما پول بگیرد؟ هر سوالی میپرسیم جواب سربالا می‌دهند، آزمون جامع برای فردی است که چهار سال در دانشگاه فرهنگیان درس خوانده است نه برای فردی که کلا 6 ماه دوره دیده است.

به گزارش تسنیم، پس از اتمام دوره‌های آموزشی در آزمون جامع پایانی نیز شرکت کنند. این آزمون قرار است در مرداد ماه برگزار شود و متشکل از آزمون کتبی و مهارتی است که در بخش آزمون کتبی دو درس در هر رشته، امتحان گرفته خواهد شد.

در بخش مهارتی نیز از فرد خواسته می‌شود تا در موقعیت های پیش بینی شده، اقدام به تدریس کند و سه داور در رشته علوم تربیتی، رشته تخصصی فرد و معاون پردیس یا رئیس گروه کارورزی‌، نحوه تدریس او را ارزیابی کرده و در رابطه با عملکرد فرد در شغل معلمی قضاوت می‌کنند و ملاک راه‌یابی افراد به شغل معلمی قبولی در آزمون جامع است.

به گزارش تسنیم، این افراد قرار است از ابتدای مهر امسال به عنوان معلم به مدارس کشور وارد شوند و هیچ نهادی نیست که بر روند برگزاری این آزمون و مشکلات پیش روی پذیرفته شدگان و دریافت شهریه از آنها نظارت کند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads