کد خبر: 113197 - تاریخ: پنج‌شنبه، 16 ژوئن 2016 - 19:39

دبیر جایکا در ایران؛

گزارش ارزیابی جایکا از فعالیت در تالاب انزلی به زودی اعلام می شود

دبیر ارشد آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن در ایران(جایکا) به تشریح فعالیت های این آژانس در تالاب انزلی پرداخت و گفت: گزارش ارزیابی فعالیت در تالاب انزلی به زودی رسما اعلام می شود.

به گزارش خوبان، یازدهمین نشست توسعه پایدار گیلان با محوریت معرفی فعالیت های جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن در ایران) در استان گیلان در حالی ظهر پنج شنبه برگزار شد که بیشترین مباحث مطرح شده در این نشست به فعالیت جایکا در تالاب انزلی اختصاص یافت.

این نشست در حالی در غیاب مدیرکل محیط زیست گیلان برگزار شد که برخی مدیران و فعالان سازمان های مردم نهاد حافظ محیط زیست در آن حضور داشته و برنامه های جایکا برای تالاب انزلی و پروژه های مدیریت منابع آب حوضه آبریز سپیدرود توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

اعلام گزارش ارزیابی جایکا از فعالیت در تالاب انزلی

در این نشست، نماینده ارشد جایکا در ایران با اشاره به فعالیت های این آژانس در کشورهای در حال توسعه اظهار کرد: در حال حاضر دو پروژه مدیریت منابع آب حوضه سپیدرود که به ۹ استان مربوط است و همینطور فاز دوم مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی از پروژه های در دست اجرای آژانس همکاری های ژاپن در ایران و استان گیلان است.

کوهه ساتو با بیان اینکه به دلیل تحریم ها، توقفی در همکاری های بین جایکا و ایران طی سال های اخیر به وجود آمده افزود: تمرکز همکاری های جایکا با ایران در زمینه تبادل تکنولوژی و همکاری های فنی است که از ۶۰ سال پیش در ایران آغاز شده است.

وی به برشمردن پروژه های مطالعاتی جایکا در حوزه های محیط زیست ایران از جمله آلودگی هوای تهران پرداخت و ادامه داد:به نظر می رسد با برداشته شدن تحریم های بین المللی، علاوه بر حوزه محیط زیست، جایکا می تواند در حوزه هایی چون نیروی برق، حمل و نقل عمومی، بهداشت و تامین آب با جمهوری اسلامی ایران همکاری های رو به جلویی داشته باشد.

ساتو گفت: فاز دوم همکاری های جایکا با ایران در تالاب انزلی که تقریبا از دو سال پیش آغاز شده است هفته پیش توسط تیم کارشناسان ارزیابی شده است و نواقصی در آن دیده شده که در آینده نزدیک به طور رسمی اعلام می شود.

دبیر ارشد جایکا در ایران تصریح کرد: آنچه که در همکاری با جایکا برای تالاب انزلی مدنظر است ایجاد یک ساختار مدیریتی کمیته ای است که نمی توان انتظار نتایج ملموسی از آن داتش بلکه باید تاکید  کنم که این همکاری ها در قالب طراحی زیرکمیته هایی است که قدرت تصمیم گیری دارند و برای مدیریت اکولوژیک تالاب اقدام خواهند کرد.

وی توضیح داد:بخش عمده ای از نتایج فعالیت جایکا در تالاب انزلی که با همکاری اداره کل محیط زیست گیلان در حال اجرا است در ساختار مدیریتی تاثیر می گذارد که در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست.

ساتو تاکید کرد: هدف پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی خروج تالاب از فهرست مونترو (تالاب های تخریب شده) نیست اما این مهم نیز می تواند در راستای مدیریت پروژه با همکاری همه دستگاه ها به دست آید.

نجات تالاب انزلی نیازمند همکاری بیشتر مدیران استانی

در ادامه این نشست، یکی از مدیران پروژه همکاری اکولوژیک تالاب انزلی مشغول در جایکا به  اقدامات اجر اشده در قالب این پروزه همکاری اشاره و اظهار کرد: فعالیت ها و اقدامات این پروژه در قالب شش کمیته توانسته تاکنون اقداماتی همچون پایش پستانداران و پرندگان تالاب انزلی، سنجش رسوبات ورودی به تالاب، پسماندهای تخلیه شده در تالاب و همچنین آموزش زیست محیطی با همکاری سازمان های مردم نهاد را در این پروژه انجام دهد.

رزیتا فخر واعظی افزود: نجات تالاب انزلی که تحت کنوانسیون رامسر است اما از سال ۱۹۹۳ در فهرست مونترو (تالاب های تخریب شده) قرار گرفته است به همکاری همه دستگاه های استانی وابسته بوده تا بتوان تالاب و همه گونه های پستانداران و پرندگان و آبزیان تالاب را نجات داد.

همچنین مشاور جایکا در پروژه مدیریت منابع آب حوضه سپیدرود به مناقشات موجود در این حوضه آبریز اشاره و بیان کرد: توسعه نامتوازن و ناهمگون در حاشیه رودخانه سپیدور که گیلان نیز    یکی از استان های دخیل در این حوضه است و همینطور وجود سدهای متعدد و چاه هایی که از این حوضه آبریز برخوردار شده اند نشان دهنده نبود مدیریت یکپارچه است.

یامازاکی ادامه داد: توزیع عادلانه آب و همینطور اجرای یک مدیریت یکسان توسعه در حوضه آبریز سپیدرود از اهداف پروژه همکاری جایکا با ایران در این موضوع است که به زودی آغاز می شود.

وی تصریح کرد: همکاری و تعامل مثبت مدیران استان گیلان با کارشناسان جایکا می تواند برای رسیدن به این هدف مهم بسیار تاثیرگذار باشد که امیدواریم با آغاز این پروژه همکاری در اواخر امسال یا آغاز سال آینده میلادی، به مدیریت منابع آب سپیدرود دست یابیم.

در این نشست، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه ضرورت تعامل و همکاری با کشورهای دیگر در آموزه های دینی اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است گفت:  رسیدن به توسعه در سایه تعامل بین کشورهای دنیا اتفاق می افتد و نیاز کشورها به دانش و تجارب یکدیگر غیرقابل اجتناب است.

کیوان محمدی با بیان اینکه جهانی شدن نیز بر ضرورت تعامل و افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر می افزاید افزود: تلقی ما از جهانی دشن رسیدن به فهم این مطلب است که همه اسنان ها، گیاهان و جانوران در یک وابستگی ارگانیک با یکدیگر هستند که بدون ارتباط با یکدیگر دچار آسیب و نقض می شوند.

وی تاکید کرد: همکاری با ژاپن نیز در راستای بهره مندی از دانش و تکنولوژی و تجارب این کشور در مسائل مختلف از جمله مسائل محیط زیستی است.

 

 

منبع:مهر

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads