کد خبر: 112171 - تاریخ: سه‌شنبه، 31 می 2016 - 14:16

کارشناس مسائل مذهبی با گفتگو با خوبان؛

به پيشواز ماه رحمت برويم/مهمترین سلاح شیطان و اولین راه نفوذ او بر انسان ها غفلت است

همان طوري كه در جنگهاي نظامي فرماندهان با تجربه قبل از هر اقدامي به سراغ تحركات دشمن مي روند ما هم در ميدان مبارزه با شيطان قبل از هر اقدامي،بايد چگونگي و نوع تهاجم او را شناسایی کنیم تا بتوانيم در زمان مقرر تصميمات درستي اتخاذ كنيم .

به گزارش خوبان: شیخ مهدی یعقوبی کارشناس مسائل مذهبی با گفتگو با خوبان گفت:صداي پاي با بركت و رحمت و مغفرت ماه خدا داره به گوش ميرسه و كم كم داره صداي اذان موذن زاده اردبيلي داره به گوش ميرسه كم كم مردم مومن دارن ميرن به پيشواز ماه عشق بازي با دوست واقعيشون كم كم داريم به ماهي نزديك ميشيم كه خيلي بركاتش عجيبه.در روايت داريم هركس توو اين ماه فقط و فقط يك آيه قرآن بخونه مثل اين ميمونه كه ختم قرآن كرده يا  اگه روزه داري نفس بكشه براش تسبيح خدا مينويسن و از همه جالب تر اگه روزه داري بخوابه خوابش هم ميشه عبادت.اما قبل از اين ماه مبارك ميخوام به يه سوال جالب كه شايد تا امروز بهش فكر ميكرديد اما به جوابش نرسيديت رو براتون شرح بدم .
يكي از سوالاتي كه بعضي از افراد خصوصا جوانان و به خصوص فرزندانمان به شكل سوال و شبهه در ماه مبارك رمضان مطرح مي كنند اين است كه مي گويند:
مگر روايت نداريم در ماه مبارك رمضان دست و پاي شيطان در غل و زنجير است و او به خواست خدا يك ماه دست از سر ما بر مي دارد ، و ما را وسوسه نمي كند و به خطا نمي اندازد ، اگر اين روایت درست باشد پس چرا ما در ماه رمضان اصلا تغييري نسبت به قبل و بعد ماه رمضان احساس نمي كنيم ؟؟
اين سوال مسئله مهمي است كه اگر من الان از شما جواب را بپرسم خیلی از شما عزیزان شاید جواب این سوال را ندانید و روی این مسئله فکر نکرده اید ، این سوال مهم دو جواب اساسی دارد:
پاسخ اول را با يك مثال عرض مي كنم تا مطلب روشن شود، همه شما اسباب بازي ها و ماشينهاي كوكي كودكان را حتما ديده ايد ماشينهاي كوچكي كه شما آن را كوك مي كنيد و به خاطر جمع شدن فنر و تراكم انرژي ، مدتي بدون اين كه شما ماشين را هل بدهيد خودش حركت مي كند،شيطان خيلي از ماها را مثل اين ماشين هاي كوكي قبل از ماه مبارك رمضان كوك مي كند،قبل از ماه مبارك اين قدر ما را مستعد گناه مي كند كه نبود يك ماهه اش احساس نمي كنيم و به اشتباهات خود ادامه مي دهيم.
پاسخ دوم ممكن است بعضي از ما را ناراحت كند البته انشاالله چنين افرادی در جمع ما نيستند و آن اين كه بعضي از ما اين قدر در كلاس درس شيطان خوب شاگردي كرده ايم و خوب ياد گرفته ايم ديگر نياز به استاد نداريم بلكه خود استاد شده ايم و كسي كه استاد شده ديگر نياز به شيطان ندارد.
حالا كه فهميديم شيطان دست بردار ما نيست و مدام مي خواهد ما را كوك كند تا گناه كنيم يا  ما را آن قدر در حرام الهي بيفكند تا خود استاد شويم و آبروي ما را نزد خداوند كريم و اهل بيت به خصوص امام زمان عج ببرد، براي ما  از نان شب واجب تر است  که به دنبال پاسخ اين سوال باشیم كه:

راههاي تهاجم و حمله اين دشمن خبيث چيست؟ و از چه روزنه هايي به فكر و قلب و جان ما  نفوذ مي كند؟ تا با او به مقابله بپردازيم .
جواب اين است كه؛همان طوري كه در جنگهاي نظامي فرماندهان با تجربه قبل از هر اقدامي به سراغ تحركات دشمن مي روند ما هم در ميدان مبارزه با شيطان قبل از هر اقدامي،بايد چگونگي و نوع تهاجم او را شناسایی کنیم تا بتوانيم در زمان مقرر تصميمات درستي اتخاذ كنيم .
وی افزود: اول بايد به اين نكته اشاره كنيم كه مهمترین سلاح شیطان و اولین راه نفوذ او بر انسان ها  غفلت است ، یعنی شیطان در مرحله اول می کوشد تا انسان را از خطر ضررها غافل کند چون وقتی انسان از خطر چیزی غافل شود به آسانی به آن مبتلا می گردد. هر كس با خودش حساب كند كه چقدر از ساعات و لحظاتش به پاي فضاي مجازي و بازي هاي كامپيوتري و … به هدر رفته و او از گذر عمر عزيز غافل بوده است ولي شيطان در وهله اول به صورتي موذيانه خطرات اين كار را از او مخفي مي نماید .شيطان برای رسیدن به هدف خود يعني نفوذ با صبر و حوصله هدف خود را پي مي گيرد و با گام های آهسته و هدفمند به جلو می رود ، اما خداوند مهربان كه ياور حقيقي انسانهاست . قرآن  چندين بار  در مورد نفوذ شيطان به ما تذكر داده  و امر به بستن راه هاي نفوذ او كرده است از جمله در جزء هشتم قرآن كريم و سوره اعراف  :
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ (سوره الأعراف، آيه 17)سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.
هست شيطان اي برادر دشمنت / غلِّ آتش خواهد اندر گردنت
در ذيل اين آيه شريفه مفسرين روايت بسيار جامع وكاملي را در باب نفوذ شيطان  نقل مي كنند .كه از شما عاجزانه  خواهش دارم اين روايت نوراني را با جان و دل گوش فرا دهيد چون اين روايت از آن دسته رواياتي است كه  بسيار بصيرت ساز و غفلت سوز است ،
امام باقر عليه السلام مي فرمايند :
رُوِيَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ‏ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ‏ عَلَيْهِمْ‏ أَمْرَ الْآخِرَةِ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ‏ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ‏ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ‏ أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ بِتَزْيِينِ الضَّلَالَةِ وَ تَحْسِينِ الشُّبْهَةِ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏ بِتَحْبِيبِ اللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ الشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِم‏( بحار الأنوار ج‏60 ؛ ص152)
نفوذ ابليس از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى‏دهد، مثلا اگر فرد گناهی انجام داد می گوید : بعدا توبه می کنی . یعنی آخرت را  نسیه  می بیند و فکر می کند که خیلی فرصت دارد مخصوصا در ايام جواني و نوجواني ، اما اگر سري به بهشت زهرا بزنيم مي بينيم كه مرگ كودك و نوجوان و جوان نمي شناسد. گاهی وقت‌ها شیطان گول می‌زند البته از راه مقایسه، می‌گوید: حالا این دو تا مو چیزی نیست. بعضی از خانم‌ها خیلی بدحجاب هستند. مي گويند :حالا ما یک خرده مچ دستمان پیدا شد! يا آستين لباسمان بالا رفت و…. چه عيبي دارد،آیا به کسی ضرري مي زند‌؟  بايد اين نكته را خيلي جدي بگيريم كه : حكم خدا براي يك سانت و دو سانت نيست، دو سانت و دو متر فرقی نمی‌کند. شراب حرام است. یک قاشق چای‌خوری‌اش حرام است. قاشق مرباخوری‌اش حرام است. قاشق غذاخوری‌اش حرام است. ملاقه‌اش حرام است. لیترش حرام است. بشکه‌اش هم حرام است، حرام ، حرام است و آن چه مهم است حكم خداست . متاسفانه بعضي از ما مقایسه می‌کنیم كه دیگران از ما بدتر هستند و گناه خودمان را جدی نمی گیریم  می گوییم : آقا این دوچرخه را برداشتی گناه است.هم درس و هم كلاسي خودت را اذيت مي كني گناه است ، حق او را مي خوري گناه است ، او را مسخره مي كني گناه است ؛اگر یک حوضی، استخری آجرهایش دزدی باشد، سر آن حوض هم وضو بگیری، اگر تصرف در مال مردم حساب شود گناه است و وضویت هم باطل است.اگر به بعضي از اينها اعتراض كني مي گويند : برو بابا! حالا کشتی آهن را در دریا می‌دزدند حالا سر یک مرغ و یک دوچرخه به ما گیر می‌دهی ! انگار اين افراد فراموش كرده اند كه : تخم مرغ دزد شتر مرغ دزد مي شود
امام علی علیه السلام آدمی را از این حالت پرهیز می دهد و می فرماید: بر حذر باش که مرگ تو را در حالتی دریابد که مشغول گناه باشی. پیش خود می گفتی که از گناه توبه کنی، ولی مرگ میان تو و توبه فاصله می اندازد و خود را نابود می سازی(نامه 31 نهج البلاغه) .
شیخ مهدی یعقوبی گفت: نفوذ ابليس از پشت سر به اين صورت است كه ثروت‏اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را به فرد تلقين مى‏كند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: دشمنان تو از جن، ابلیس و سپاهیان او هستند، پس اگر نزد تو آمدند و گفتند: فرزندت مُرد، به خود بگو: زندگان برای مردن آفریده شده‏اند. اگر نزد تو آمدند و گفتند : مال تو از دست رفت، بگو: ستایش خدای را که می دهد و می گیرد ، اگر نزد تو آمدند و گفتند: مردم به تو ستم می کنند، ولی تو ستم نمی کنی بگو: روز قیامت آنان که ستم کردند گرفتارند. اگر نزد تو آمدند و گفتند : چه قدر نیکی می کنی، بگو: گناهان من بیش از نیکی های من است. اگر نزد تو آمدند و گفتند : چه قدر نماز می گذاری بگو: غفلت من از نمازهایم بیشتر است. اگر نزد تو آمدند و گفتند : چه قدر بخشش می کنی، بگو آن قدر که می گیرم، از آن چه می بخشم زیادتر است اگر نزد تو آمدند و گفتند : چه قدر به تو ستم می کنند بگو: من بیشتر ستم کرده‏ام. اگر نزد تو آمدند و گفتند: چه قدر برای خدا کار می کنی، بگو: چه بسیار معصیت‏ها کرده‏ام.( سفينه البحار ج1 ص 100)
نفوذ ابليس از طرف راست به اين شكل است كه با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى‏سازد .  اين نكته را نبايد فراموش كنيم كه اگر سوال وشبهه اي برايمان پيش آمد وظيفه داريم به دنبال پاسخ آن باشيم اين خطر را جدي بگيريم كه اگر اين سوالات و شبهات در ذهن جا بگيرد و حل نشود خداي ناكرده ما را عاقبت به شر مي كند. ويا اين كه اعمال خوب ما را تباه مي كند مثلا يك ماه روزه مي گيري اما تو را غرور مي گيرد در نتيجه تباه مي شود.
وی تصریح کر:نفوذ ابليس از طرف چپ به اين شكل است كه  لذّات و شهوات و منكرات را بر انسان غالب مى‏كند.
در روايتي جالب از حضرت يحيي ع نقل شده است که : روزي ابليس را ديد و از او پرسيد: آيا تا کنون  به من مسلط شده اي ؟ گفت نه، ولي در تو خصلتي است که من آن را دوست دارم، پرسيد کدام خصلت است؟ گفت: تو مرد پرخوري هستي و وقتي که افطار مي کني سنگين مي شوي، و همين سنگيني، تو را مقداري از نماز و شب زنده داري باز مي دارد، و من به همين مقدار كه از خدا فاصله مي گيري خوشحال مي شوم. يحيي ع گفت: حالا که اين چنين است من هم با خدا عهد مي بندم تا وقتي که زنده ام هيچ وقت خود را از غذا سير نکنم ، ابليس گفت: من نيز با خدا عهد مي بندم تا وقتي که زنده ام نسبت به احدي خيرخواهي نکنم. اين را گفت و از نزد يحيي بيرون رفت، و ديگر به سراغ او نيامد.( بحار، ج 14، ص 171)
مبارزه با نفوذ را بايد از حضرت يحيي ع آموخت ، چقدر اين شعر امام خميني ره زيباست :
از هستي خويش تن رها بايد شد / از ديو خوديِ ، خود جدا بايد شد
آنكس كه به شيطان درون سرگرم است / كي راهي راه انبياء خواهد شد

 

 

انتهای پیام/41635

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads