کد خبر: 111810 - تاریخ: چهارشنبه، 25 می 2016 - 22:54

از هر ۱۲ زن ایرانی یک نفر سرطان سینه می گیرد/ نشانه های این بیماری زنانه چیست؟

سرطان سینه در ایران یکی از سرطان های شایع در بین زنان است، سن ابتلای این سرطان در کشورمان در حدود ۴۰ تا ۷۰ سالگی است اما بیشتر در سن ۵۰ تا ۶۰ سال خود را نشان می دهد.

به گزارش خوبان، دکتر حسین فودازی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی اظهار کرد: افزایش وزن، بی تحرکی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف دخانیات، اولین قاعدگی در سنین پایین، و دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن، استفاده از داروهای هورمونی، یائسگی زودرس و از همه مهم تر سابقه خانوادگی (ژنتیک) از جمله عوامل موثر در بروز این سرطان شایع است .

دکتر فودازی مهم ترین دلیل ابتلا به سرطان سینه را سابقه خانوادگی (ژنتیک ) بیان کرد و گفت: زنانی که در خانواده هایی با سابقه ابتلا به این بیماری هستند حدود ۲٫۵ برابر بیشتر از زنان دیگر دچار این سرطان می شوند .

وی افزود : در ایران از هر ۱۲ خانم ۱ نفر مبتلا به سرطان سینه است .توصیه می شود به خانم های بالای ۴۰ سال ،سالیانه یکبار آزمایش ماموگرافی را انجام دهند .

فودازی در رابطه با علائم و نشانه های سرطان سینه گفت : شایع ترین علامت سرطان سینه توده بدون درد در سینه است که در ۷۵ درصد از موارد خود فرد از آن مطلع می شود . برای همین موضوع ، بهترین مسئله برای بیماریابی سرطان سینه این است که زنان خودآگاهی لازم را داشته باشند.

زنانی که در سن ۲۵ تا ۳۰ سال، اگر سابقه خانوادگی این سرطان را داشتند هنگام استحمام مخصوصا در پایان دوره عادت ماهیانه حتما سینه های خود را ماهی یکبار معاینه کنند و اگر توده ای یا چیز غیر طبیعی توجه شان را جلب کرد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند .

وی متذکر شد : ترشح خونی از نوک سینه دیگر علامت وجود این سرطان شایع است همچنین تغییر در پوست سینه ، تورفتگی، فرورفتگی ، تغییر غیر عادی در اندازه سینه و یا تورم زیر بغل دیگر نشانه های سرطان پستان است .

مسئله مهمی که در حال حاضر در همه کشورها خیلی مرسوم شده است ،مسئله بیماریابی سرطان سینه است . یعنی سرطان سینه را در افرادی که هیچ مشکل یا علائمی ندارند تشخیص دهیم این عمل مزیت بزرگی که دارد این است ، سرطان را در مراحل اولیه کشف کرده و شانس موفقیت در درمان و بهبودی سریع آن بالا میرود.

وی متذکر شد : گاهی در بیماران آنقدر بیماری پیشرفت می کند که ارگان های دیگربدن را نیز مانند ریه به شکل سرفه ، کبد به شکل کاهش وزن درگیر می کند .

فودازی در پاسخ به این سوال که آیا تمام توده ها قابل لمس هستند بیان کرد: حدود ۷۰ – ۸۰ درصد از عوامل قابل لمس هستند اما ۲۰- ۳۰درصد در افراد ممکن است توده آنقدر کوچک باشد که قابل لمس نباشد .

این متخصص سرطان در رابطه با درمان این بیماری اظهار کرد : درمان سرطان سینه بستگی به مراحل بیماری دارد ، قبلا برای درمان سرطان سینه یکی از سینه ها را بصورت کامل برمی داشتند که اثر روحی – روانی زیادی به همراه داشت اما امروزه اینگونه نیست ، فقط توده با یک حاشیه مناسب برداشته می شود.غدد لنفاوی زیر بغل بصورت کامل برداشته نمی شود فقط غدد آلوده را برداشته و در صورت لزوم پاکسازی می کنند.

اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود در حال حاضر با امکاناتی که وجود دارد درصد بهبود و درمان این بیماری بسیار بالا است.

منبع نوشته:جام جم آنلاین


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads