کد خبر: 110818 - تاریخ: جمعه، 13 می 2016 - 17:01

گزارش/

چرا “پنتاگون” از سامانه موشکی “اس-500” می‌هراسد؟ + مشخصات و تصاویر

یگان‌های ارتش فدراسیون روسیه به سامانه‌های دفاعی موشکی “اس – 500” مجهز شده‌اند.

به گزارشخوبان، فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 90 میلادی رقابت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف با یکدیگر داشتند.

اگر بخواهیم به برخی از چالش‌های دو قدرت برتر دنیا اشاره کنیم؛  می‌توانیم به “بحران اکراین”،  “جنگ‌ جهانی مینیاتوری سوریه” ، “تلاش ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه برای تسلط بر قطب شمال” و … اشاره کرد.

علاوه بر اینها، ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در قدرت نظامی و فروش تسلیحات ؛ یک نبرد تاکتیکی با یکدیگر دارند و آن معرفی بازارهای نظامی  خود به کشورهای جهان است.

فدراسیون روسیه با داشتن جنگنده‌های پیشرفته‌ای همچون “سوخو 35″ و  ایالات متحده با دارا بودن جنگنده هایی همچون ” اف 35 (f-35) ” محصولات هوایی خود را به بازارهای جهانی ارائه می‌دهند.

***ترس پنتاگون از سامانه موشکی “اس- 500”

اما اخیرا ساخت سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی در فدراسیون روسیه؛ رقیب سنتی این کشور یعنی ایالات متحده آمریکا را نگران کرده است در حقیقت روسیه در گذشته با تولید سامانه‌های موشکی “اس – 300(S-300)” و “اس – 400 (S- 400)” توانمندی خود را در تولید ادوات در زمینه دفاع هوایی به نمایش گذاشته است.

کشور روسیه با وسعت بیش از 18 میلیون کیلومتر مربع، نیازمند استحکامات گسترده در زمینه دفاع هوایی است و روس‌ها به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند.

حضور سامانه‌های موشکی پیشرفته در غرب روسیه در برد کوتاه و بلند در گذشته توسط فرماندهان نظامی کرملین گزارش شده آنها سامانه‌هایی همچون “اس – 400″، ، “اس – 300” را در نقاطی از روسیه همچون آرخانگلسک و “ولگوگراد” ، “کالینینگراد”، “مسکو” و … آزمایش یا مستقر کرده‌اند.

اما اخیرا فدراسیون روسیه مبادرت به تولید سامانه دفاع موشکی “اس – 500 (S- 500) ” کرده که این اتفاق مقامات “کاخ سفید”  را نگران کرده است.

نشنال اینترست گزارش داد: این سیستم می تواند به طور همزمان تا ده موشک بالستیکی مافوق صوت را کشف کرده و همچنین موشک های عملیاتی ـ تاکتیکی را نابود سازد. علاوه بر این؛  “اس 500 “به  طور بالقوه قادر است موشک ها را در فضای کیهانی نزدیک رهگیری کند.

نشنال اینترست در ادامه می نویسد: قرار است سامانه “اس 500 ” به همراه  “اس 300 ” و  “اس 400 ”  بخشی از سیستم متحده دفاع موشکی روسیه شود.

چرا

چرا

این مجله امریکایی در پایان آورده است: یکی از کارشناسان نظامی امریکا تاکید کرده که مجموعه صنایع نظامی روسیه که پس از فروپاشی اتحاد شوروی به شدت آسیب دیده بود، توانسته به شکل غیر قابل درکی به ساخت سامانه های پیشرفته دفاع موشکی ادامه داده و از انحطاط این صنعت جلوگیری کند. در نهایت، این تسلیحات پرقدرت از آب در آمده و بسیاری از مقامات نظامی آمریکا به خاطر مشکلاتی که اس 500 می تواند برای جنگنده های به اصطلاح نامرئی اف 22 ، اف 35 و بی-2 به وجود اورد، به طور جدی نگران شده اند، زیرا این جنگنده ها به سادگی قادر به عبور از این مجموعه های پدافندی نخواهند بود.

دیو ماجومدار، تحلیلگر مسایل دفاعی امریکا در مقاله‌ای در نشنال اینترست نوشت: «مقام‌های دفاعی امریکا نگرانند بهترین جنگنده‌ های رادارگریز در زرادخانه پنتاگون نیز نتوانند اقدامی در قبال این سامانه انجام دهند.»

وی افزود: «درحقیقت برخی از تسلیحات جدید روسیه از جمله سامانه اس 500 از چنان توانایی بالایی برخوردار هستند که بسیاری از مقام‌های دفاعی امریکا نگرانند جنگنده‌هایی مانند F-22، F-35، و B-2 نتوانند بر آن ها چیره شوند.»

**سامانه موشکی “اس-500” چه ویژگی هایی دارد؟

سامانه پدافند موشکی “اس-500 ” قادر به هدف قرار دادن و نابودی اهداف پرنده اعم از موشک‌های قاره پیما و بالستیکی و موشک‌های بالدار تا برد پرواز 3500 کیلومتر است.

چرا

چرا

چرا

این سامانه موشکی که ساخت آن از سال 2010 جریان داشت، دارای سیستم راداری قدرتمندی است که می تواند تا شعاع 600 کیلومتری به طور همزمان به چند هدف پرنده موشک پرتاب کند. “ویکتور موراخوفسکی،” عضو شورای کمیسیون صنایع دفاعی روسیه نیز اعلام کرد: سامانه اس-500 نسل جدید سامانه‌های پدافند موشکی است که می تواند برای نابودی هواپیماها و موشک‌های قاره پیما و بالستیکی و پهنه فضایی نزدیک به زمین به کار گرفته شود.

وی افزود: “این سامانه موشکی بهترین دستاوردها در سامانه‌های موشکی کنونی روسیه را در خود جمع کرده و علاوه بر آن امکانات جدیدی در عرصه پدافند هوایی، موشکی و فضایی دارد”. آمریکا که در حال استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود در اروپای شرقی است؛ از توانمندی روسیه در عرصه پدافند موشکی و به ویژه ساخت مجموعه‌های  “اس-500 ”  ابراز نگرانی کرده است.

سایت  “میسایل تریت (Missile Threat) ” درباره سامانه موشکی “اس 500” عنوان داشت: تولید اولیه‌ این سامانه  حدفاصل سالهای 2013 و 2014 انجام شده و به عنوان یک سیستم موشکی متحرک بردی معادل 500 تا 600 کیلومتر دارد.

این سایت با بیان تفاوت‌های سامانه موشکی “اس 400” و “اس 500” عنوان داشت: سامانه موشکی “اس 400” برای انهدام اهداف و موشک‌های برد کوتاه و میانبرد طراحی شده، اما سامانه “اس 500” برای از بین بردن موشک‌های قاره پیما استفاده می شود.

این سایت ادامه داد: ارتش فدراسیون روسیه فعلا در حال توسعه سامانه موشکی زمین به هوا “اس 500” بوده و این کار از سال 2013 به صورت جدی آغاز شده است.  سایت  “میسایل تریت (Missile Threat) ”  تأکید کرد: این سامانه موشکی ظرفیت انهدام انواع “جنگنده‌ها”  و “هواپیماهای مافوق صوت”،  “موشک‌های کروز و بالستیک”  را دارد.

با طراحی سامانه موشکی “اس – 500 (S- 500) ” امنیت ملی فدراسیون روسیه در غرب این کشور که منشا خطرات گسترده‌ای از سوی آمریکا است؛ تامین می‌شود.

پنتاگون به این دلیل از  تجهیز روس ها به سامانه موشکی “اس-500” می ترسد که با استقرار این سامانه  در غرب روسیه دیگر هیچ موشکی نمی تواند پایتخت این کشور را تهدید کند و علاوه بر این موشک های قاره پیمای روس‌ها همچون “بولاوا” ، “توپول- ام” و … خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام/4568


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads