کد خبر: 110416 - تاریخ: یکشنبه، 8 می 2016 - 23:32

پزشکی وسلامت/

آمار مرگ زنان ایرانی در اثر سرطان / بیشترین سرطانها مربوط به دستگاه گوارش است

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس از برگزاری پنجمین سمینار بین المللی سلامت زنان 29 و 30 اردیبهشت ماه در شیراز خبر داد.

به گزارش خوبان  به نقل از خبر آنلاین، دكتر لنكراني گفت: سرطان در زنان محور اصلي اين گردهمايي است و بيش از درمان سعي داريم به پيشگيري، غربالگري و تشخيص به موقع سرطان بپردازيم.

وي افزود: سالانه 120 هزار زن در كشور مي ميرند كه 15 هزار مورد از اين مرگ ها در اثر سرطان است و طبق بررسي ها30 درصد آنها قابل پيشگيري مي باشد.
دكتر لنكراني يادآور شد: شايع ترين سرطانها در زنان سرطان هاي دستگاه گوارش است و سالانه بيش از 2 هزار و 500 زن در كشور بر اثر سرطان مري، 2 هزار زن به دليل ابتلا به سرطان معده و يك هزار و 400 نفر بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ مي ميرند.
وي گفت: سالانه يك هزار و 200 زن در كشور بر اثر سرطان ريه مي ميرند كه عامل اصلي آن مصرف دخانيات توسط اطرافيان است.
دكتر لنكراني با اشاره به اهميت برگزاري همايش سلامت زنان يادآور شد: 740 مقاله به دبيرخانه سمينار رسيده كه 430 مورد به شكل پوستر و 30 مقاله به صورت سخنراني ارايه ميشود، همچنين 3 استاد برجسته از آمريكا و هلند در اين گردهمايي سخنراني مي كنند.
**60 درصد زنان ميانسال كشور چاق اند و يا اضافه وزن دارند
رئيس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت فارس گفت: 60 درصد زنان ميانسال كشور چاقاند و يا اضافه وزن دارند و ريشه چاقي در زنان به عادات نادرست غذايي و عدم تحرك برمي گردد و با وجود هشدارها بسياري از زنان از ورزش كردن غفلت مي كنند و در اين همايش راهكارهايي از اين وضعيت نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
دكتر لنكراني افزود: با اعتبارات موجود عمراني شايد اضافه كردن ورزشگاه ويژه زنان امكان پذير نباشد اما با مديريت مطلوب تر و ايجاد انگيزه مي توان زنان شاغل را به سمت ورزش كردن سوق داد، زنان شاغل در بخشهاي درماني نيز كمتر مجالي براي ورزش پيدا مي كنند.
وي گفت: مصرف دخانيات در زنان كشور در مقايسه با كشورهاي اروپايي كه 50 درصد است بسيار كمتر و 5 درصد و بيشتر شامل مصرف قليان مي باشد.
وي گفت: متاسفانه افزايش مصرف قليان در بين بانوان مشاهده مي شود و طي تحقيقات مصرف سيگار در بين بانوان زیر 5 درصد است اما مصرف قليان رو به افزايش است كه در اين خصوص در آينده با مشكلاتي مواجه مي شويم و اين مساله در افزايش سرطان ريه در بين زنان هم تاثير دارد.
دكتر لنكراني افزود: طي 50 سال آينده 40 درصد جمعيت كشور را افراد مسن، 20 درصد جمعيت قبل سنين فعال جامعه خواهند بود، پس تنها 40 درصد جمعيت كشور بايد كار كنند و زندگي 60 درصد مابقي را تامين نمايند.
وي يادآور شد: طي تحقيقات موجود سلامت زندگي به هزار روز اول بازمي گردد كه بايد در اين مدت بهترين روش ها براي داشتن فرد سالم مورد استفاده قرار گيرد.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر اميد به زندگي براي زنان كشور 76 و براي مردان 74 سال است كه البته اين ميزان از سوي موسسات بين المللي تحقيقاتي و صاحب نظران 80 سال براي زنان و 76 سال براي مردان بيان شده است.
رئيس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت فارس افزود: اشكالي كه در فرآيند سياستگذاري با آن مواجه ايم اين است كه سياست گذاري ما در برخي موارد مبتني بر مستندات نيست و شايد يكي از دلايل اين وضع عدم وجود مستندات مورد نياز است البته گاهي هم مستندات موجود مورد توجه سياستگذار قرار نمي گيرد.
دكتر لنكراني يادآور شد: ما در مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت استان تلاشمان بر اين بوده كه در خصوص موضوعات مهم كشور پژوهش هاي موثري را انجام دهيم و همچنين مستندات بومي خود را تقويت نماييم كه مراكز تحقيقاتي بايد به اين سمت بروند.
وي گفت: در كشور ما شاهد كاهش روند مرگ و مير ناشي از تصادفات هستيم به طوري كه اين ميزان از 30 هزار مورد به 17 هزار مرگ در سال گذشته رسيده است؛ با اين وجود مرگ و مير عابرين پياده در شهرهاي بزرگ روند صعودي داشته است.
دكتر لنكراني در پاسخ به سوالي در خصوص افزايش بودجه هاي پژوهشي نيز گفت: با توجه به وضعيت بودجه اي موجود پيش بيني مي شود افزايش چشمگيري در بودجه هاي تحقيقاتي نداشته باشيم اما اميدواريم از همين بودجه ها با بهره وري بيشتري استفاده شود.
رئيس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت فارس ايجاد انگيزه براي بخش خصوصي براي شركت در امور تحقيقاتي را ضروري دانست و افزود: تحقيقات ثروت آفرين بايد افزايش يابد تا زمينه فعاليت بخش خصوصي نيز در اين حيطه افزايش يابد. دكتر لنكراني افزود: فرسودگي شغلي دلايل مختلفي دارد به طوري كه محيط كار و انگيزش از جمله عوامل موثر در اين خصوص است اما يك معضل تاثيرگذار در اين خصوص تفاوت درآمدها بين برخي افراد مي باشد به طوري كه مثلاً در يك بيمارستان تفاوت درآمد بين اطبا ممكن است به حدود 30 برابر برسد و اين مسائل در نظام انگيزشي و فرسودگي شغلي نقش دارد. وي گفت: اما تنها قسمتي از رضايتمندي شغلي با پول فراهم ميشود و بخش عمده اي به احساس مفيد بودن در اداره امور بر مي گردد.

 

انتهای پیام/45656


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads