کد خبر: 11012 - تاریخ: پنج‌شنبه، 1 نوامبر 2012 - 19:57

شناسایی 400راس اسب کاسپین در گیلان

خاستگاه اولیه اسب کاسپین در گیلان است و این گونه اسب بسیار باهوش و برای آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا: دکتر محمود بهمنی،با اشاره به اینکه هم اکنون هزار ر اس اسب کاسپین در کشور وجو دارد گفت:در گیلان نیز 400راس اسب کاسپین شناسایی شده اند .

وی افزود:خاستگاه اولیه اسب کاسپین در گیلان است و این گونه اسب بسیار باهوش و برای آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است.

دکتر بهمنی با اشاره به اهمیت دو رگ گیری این گونه اظهار کرد:هم اکنون در این مرکز 25راس اسب داریم برای معرفی یک اسب کاسپین در سطح بین المللی باید سه نسل آن را ثبت کنیم و برای آنها شناسنامه صادر می شود.

وی تصریح کرد:به منظور شناسایی هرچه بیشتر اسب کاسپین در منطقه فرا خوان شده است تا اسب کاسپین داران استان به طور کامل شناسایی شوند.

بمنظور بهره برداری بهینه از پتانسیل ها و زیرساخت های ایجاد شده در زمینه تحقیقات اسب کاسپین در استان گیلان، اولین باشگاه سوارکاری اسب کاسپین در استان گیلان (رشت) تأسیس شد.

وی هدف از این اقدام را ضرورت توجه به تحقیقات ورزشی و اکوتوریسم علمی همگام با ایجاد مجتمع نگهداری و تحقیقات ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین در این مرکز دانست.

وی در ادامه گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان مجری ایجاد مرکز بانک ژن گیاهی و جانوری منطقه کشورهای حاشیه دریای خزراست . بطوریکه قابلیت ایجاد باشگاه سوارکاری اسب کاسپین که باستناد قانونی وزارت ورزش و جوانان و توسط اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان صادر شده است نقش مهم را در ارتقای فرهنگی – اجتماعی با استفاده از توانمندی های علمی و پژوهشی در کشور بدنبال خواهد داشت.

دکتر بهمنی افزود:مهمترین جزء بانک ژن بانک زنده است و تشکیلات این امر در لاهیجان و ردوبار فراهم است.

وی اذعان کرد:یکی از مواردی که برای تکمیل بانک ژن زنده به آن نیاز داریم بانک اسپرم منجمد است که در موردآبزیان نظیر ماهیان خاویاری کارهایی در سطح بین المللی در گیلان انجام شده است و یبرای سایر زیر ساخت ها ی تخصصی باید اعتبارت لازم تخصیص یابد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads