کد خبر: 109162 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 آوریل 2016 - 14:22

گزارش /

زنگ دوم انتخابات به صدا در آمد/ برگزاری انتخابات در ۲۱ استان

از امروز ۱۳۶ داوطلب در ۵۵ حوزه انتخابیه برای راه یابی به خانه ملت به رقابت می پردازند تا در دهم اردیبهشت برگ آخر پرونده دهمین دوره انتخابات مجلس را رقم بزنند.

به گزارش خوبان، تبلیغات دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس دهم از بامداد امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه آغاز شده و ۱۳۶ کاندیدا برای تکیه بر ۶۸ کرسی مجلس در ۵۵ حوزه های انتخابیه با هم رقابت خواهند پرداخت.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که دهم اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد، ۲۲۱ نفر با کسب حداقل ۲۵ درصد آراء توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و تکلیف ۶۹ کرسی به دور دوم انتخابات کشیده شد.

در جریان بررسی نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، آراء منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان باطل و نتیجه دیگر حوزه های انتخابیه بجز یک حوزه (ماکو) تائید شد.

در حوزه انتخابیه «ماکو، چالدران، پلدشت،شوط» از ۱۰۹.۷۶۱ آراء ماخوذه عین الله شریف پور ۲۷.۷۹۹ رای و محرم اکبرزاده ۲۰.۸۸۴ رای کسب کرده بودند که ستاد انتخابات این شهر نتیجه انتخابات را اینگونه اعلام کرد: «نامزدها نتوانستند آراء لازم را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.»

در پی شکایت یکی از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات، شورای نگهبان تصمیم به بازشماری کلیه صندوق‌های اخذ رأی در آن حوزه کرد و پس از انجام بازشماری آراء، منتخب اول با تعداد بسیار کم آراء یعنی ۵ رای بالاتر از یک چهارم آراء به عنوان نفر اول حوزه انتخابیه ماکو برای شورای نگهبان احراز شد و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

بنابراین با بازشماری آراء در حوزه انتخابیه ماکو تعداد راه یافتگان به مجلس دهم افزایش یافت و مرحله دوم انتخابات با ۶۸ داوطلب در ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.

البته نکته قابل تامل در تغییر نتیجه حوزه انتخابیه ماکو آن بود که دو کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات از دو جناح سیاسی کشور یعنی اصولگرا و اصلاح طلب بودند که در شمارش اولیه آراء کاندیدای اصلاح طلب «شریف زاده» با پیشی گرفتن از رقیب خود جهت ورود به مجلس شورای اسلامی تنها به ۲۴ رأی دیگر نیاز داشت. در واقع او ۲۴.۹۷ درصد رأی را به خود اختصاص داده بود که پس از بازشماری آراء ، شورای نگهبان (۲ فروردین ماه) طی نامه ای به وزارت کشور اعلام کرد: «نظر به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ و با عنایت به ماده ۷۳ قانون انتخابات، در خصوص انتخابات حوزه انتخابیه «ماکو، چالدران، پلدشت،شوط» با توجه به شکایات واصله و تصمیم این شورا به بازشماری کلیه صندوق‌های اخذ رأی در آن حوزه، پرونده پس از انجام بازشماری در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ شورای نگهبان مطرح و منتخب نفر اول در مرحله اول به مجلس شورای اسلامی راه یافت.»

لذا کاندیدای اصلاح طلبان تنها با ۵ رای بیشتر نسبت به کاندیدای اصولگرایان برنده انتخابات شناخته شد.

انتخابات حوزه انتخابیه ماکو مهر تائیدی بود بر عملکرد شورای نگهبان نسبت به رعایت «حق الناس»؛ موضوعی که بارها و بارها توسط رهبر معظم رانقلاب به دست اندارکاران انتخاباتی گوشزد شده بود. هرچند که رسانه های اصلاح طلب ترجیح دادند چشم خود را به این اقدام شورای نگهبان ببندند و سکوت اختیار کنند!

دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس در استان های آذربایجان شرقی با ۹ کرسی، خوزستان با ۷ کرسی، آذربایجان غربی با ۶ کرسی، لرستان با ۵ کرسی، فارس، زنجان و گلستان هر یک با ۴ کرسی، ایلام، تهران، گیلان و مرکزی با ۳ کرسی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران و همدان با ۲ کرسی و خراسان رضوی، هرمزگان و یزد نیز با ۱ کرسی بلاتکلیف برگزار می شود.

از ۱۳۶ کاندیدای انتخاباتی در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۳ نفر اصولگرا، ۳۸ نفر اصلاح طلب و ۴۵ نفر مستقل هستند.

از بین رقابت کنندگان در مرحله دوم، ۲۹ نفر در استان های مختلف سابقه نمایندگی در مجلس نهم را دارا هستند و مابقی یا برای نخستین بار وارد رقابت های انتخاباتی شده اند و یا نمایندگی ادوار مجلس را در پرونده کاری خود دارند.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان روز جمعه ۱۰ اردیبهشت برگزار می شود.

منبع : مهر

انتهای پیام/565

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads