کد خبر: 108935 - تاریخ: سه‌شنبه، 19 آوریل 2016 - 09:49

آشفتگی‌های یک اختلال/ آیا کاربران تلگرام به شبکه اجتماعی جدیدی کوچ خواهند کرد؟

بازتاب های اختلالی که از هفته پیش در شبکه پیام رسان تلگرام اتفاق افتاده،موید اهمیت شبکه مذکور در لایه های اجتماعی است.

به گزارش خوبان،از پنجشنبه هفته گذشته،کاربران شبکه تلگرام شاهد بروز اختلالاتی در این شبکه بودند که این اختلال در روزهای بعد نیز ادامه داشت،موضوعی که کلافگی و گلایه برخی از کاربران را به همراه داشت،اختلال اخیر،نخستین نمونه از نارسایی در شبکه تلگرام نبود و احتمالا آخرین مورد آن نیز نخواهد بود.

درآخرین  اختلالی که کاربران شبکه مذکور با آن روبرو شدند برای ساعاتی دسترسی به بسیاری از کانال ها امکان پذیر نبود و ورود به بسیاری از کانال های موجود در این شبکه،با دشورای ها و انسدادهایی جدی مواجه شد.

بدون تردید،در شرایط فعلی با گسترش استفاده از شبکه تلگرام،بخش قابل توجهی از عموم مردم،به عناوین مختلف اعم از ارتباطی،تفننی و حتی شغلی و کاری با آن پیوند خورده اند و به نوعی می توان گفت هر گونه اختلال در این شبکه،مصادف است با ایجاد خلل هایی در زندگی روزمره و کاری بخش هایی از جامعه و همین  امر کافی است تا حساسیت ها نسبت به این امر به نحو فزاینده ای تشدید شود.

بروز اختلالات در این شبکه در ابتدای امر،باعث شیوع شایعاتی کذب با این مضمون شد که عامل نارسایی های ایجاد شده،وزارت ارتباطات است،اما بعد از گذشت اندک زمانی،مشخص شد که منشا اختلال نه وزارت مذکور و نه در داخل کشور است،بلکه منبع تغذیه کننده این شبکه با نارسایی هایی مواجه شده بود،و در حساب رسمی این نرم افزار و در توییت هایی  متوالی مرتبط با آن، از تلاش کارشناسان این پیام رسان برای رفع اختلالات ایجاد شده خبر می داد و در آن تاکید شده بود که هیچ کانالی حذف نخواهد شد و پس از رفع کامل اختلالات،همه چیز عادی خواهد شد.

بارها و بارها بصورت مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع اشاره شده که وزارت ارتباطات در صدد فیلترینگ این پیام رسان است اما وزیر مربوطه با صراحت عنوان کرده که در صورت رعایت شئون اخلاقی در این پیام رسان،فیلترینگی در تلگرام لحاظ نخواهد شد.

** ضرورت اجتناب ناپذیر بومی سازی شبکه پیام رسان

با توجه به کارکرد شبکه پیام رسان تلگرام،کارشناسان بر ضرورت بومی سازی چنین ظرفیتی تاکید دارند،از سوی دیگر نباید از مخاطرات این حجم گسترده از اقبال عمومی به استفاده از این شبکه غافل شد،یقینا در عصر ارتباط بهره گیری از چنین امکاناتی اجتناب ناپذیر است و نمی توان با نفی و نهی آن امکان استفاده از این فناوری را سلب کرد،اما در کنار ضروریات موجود و اقتضائات عصر کنونی،ساماندهی چنین شبکه هایی امری حائز اهمیت به شمار می رود که تحقق آن مستلزم بومی سازی است.

چندی پیش محمد رضا جوادی یگانه،رئیس پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات خواستار فیلتر شدن برخی کانال های بی نام و نشان این پیام رسان شد.

به عقیده وی می طلبد توجه بیشتری به این امر شود که اطلاعات 24 میلیون نفر ایرانی شامل سلیقه ها،علایق و دیدگاه های آنها در اختیار شبکه هایی همچون تلگرام قرار می گیرد،(فناوری که مبدا و ریشه آن در آن سوی مرزها است و ورود چنین ظرفیتی به عمق زندگی مردم می تواند با مخاطرات خاص به خود همراه شود که درز اطلاعات و سواستفاده های احتمالی از نمونه های آن به شمار می رود.)

**در صورت عدم پاسخگویی احتمالی متولیان تلگرام چه باید کرد؟

یکی از کاستی های جدی این حوزه به عدم پاسخگویی جدی مدیران پشتیبان و متولی تلگرام به مخاطبان و کاربران شبکه های مذکور باز می گردد،به واقع در صورت بروز خلل یا هک شدن اطلاعات شخصی کاربران و هر گونه سو استفاده احتمالی،هیچ تضمینی وجود ندارد تا مسئول و مدیریت ذیربط پیام رسان مذکور خود را ملزم به پاسخگویی بداند و به تعبیری در صورت عدم تحقق این امر(پاسخگویی)الزامی برای مجاب ساختن متولیان این نرم افزار وجود ندارد.

** از بهره برداری داخلی تا استقرار سرورها در فراسوی مرزها

علاوه بر تلگرام،بسیاری دیگر از نرم افزارهای پر مخاطب رایگان،نیز در خارج از کشورمان مستقر شده اند و به عقیده برخی کارشناسان در صورت استقرار سرورها نیز نمی توان محدودیتی برای فعالیت آن ایجاد کرد زیرا با تعبیه آن در داخل کشور نیز،مدیریت شرکت تابعه تلگرام همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

البته حصول این امر برای ما بی ثمر نخواهد بود زیرا دیگر هزینه ارتباطی با شبکه روسی را پرداخت نمی کنیم و از طریق اینترنت داخلی به این پیام رسان وصل خواهیم شد.

با همه این اوصاف،نقدی که برخی کارشناسان به این فناوری وارد می دانند به اطلاع رسانی هایی معطوف می شود که خارج مرزهای ایران لحاظ می شود ودر چنین شرایطی ضرورت بهره گیری از چنین ظرفیتی مبتنی و متکی به توانمندی ها و ظرفیت های درونی بیش از پیش احساس می شود.

همین امر کافی است که زمزمه های کوچ 18 تا 24 میلیون کاربر ایرانی عضو شبکه پیام رسان در تلگرام اخیرا به گوش برسد،امری که امکان تحقق آن در آینده غیر ممکن نیست،آینده ای که نمی توان زمان مشخصی را برای آن مطرح ساخت،اما دور از ذهن نخواهد بود ایجاد شبکه ای پیام رسان بومی که ایرانیان با استفاده از آن،نیازهای خود را باتضمین ها و ضریب سلامت هر چه بیشتری تامین کنند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads